› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › stjernekataloger
- Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Är, 2 mÄneder siden af chrjensen. This post has been viewed 534 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
17. december 2008 kl. 12:05 #5727
Mogens.BildsĂžeDeltager- Nova
Mens jeg venter pÄ at modtage mit setup, er jeg gÄet i gang med at se pÄ stjernekataloger. Jeg har bl.a. set pÄ indholdet i Bright Star kataloget og i sky 2000, som de vises i Carte du Ciel. I den forbindelse har jeg et par spÞrgmÄl:
1) I begge kataloger angives en Ă„rlig bevĂŠgelse (RA og DE). Hvad bestemmer denne bevĂŠgelse: er det stjernens egenbevĂŠgelse rundt om mĂŠlkevejens centrum, dens tilsyneladende bevĂŠgelse p.g.a. ĂŠndringer i jordaksens orientering, eller begge?
2) Der mÄ vÊre en 3. bevÊgelse: nemlig bevÊgelsen mod/vÊk fra jorden? Kan den findes i andre kataloger?
3) Er der kataloger, som ogsÄ angiver afstanden til stjernen?
4) Begge kataloger angiver V mag og farveindex (B-V). Kan man ogsÄ finde den absolutte magnitude?
5) VedrĂžrende stjerners lysudsendelse arbejdes i litteraturen med magnitude, brightness og luminosity. Hvordan hĂŠnger magnitude og brightness sammen?
Mogens B
Hilsen Mogens B.
17. december 2008 kl. 20:24 #5734
jensDeltager- Giant
Mogens B wrote:
Hej Mogens.Mens jeg venter pÄ at modtage mit setup, er jeg gÄet i gang med at se pÄ stjernekataloger. Jeg har bl.a. set pÄ indholdet i Bright Star kataloget og i sky 2000, som de vises i Carte du Ciel. I den forbindelse har jeg et par spÞrgmÄl:Tillykke med investeringen!
1) I begge kataloger angives en Ă„rlig bevĂŠgelse (RA og DE). Hvad bestemmer denne bevĂŠgelse: er det stjernens egenbevĂŠgelse rundt om mĂŠlkevejens centrum, dens tilsyneladende bevĂŠgelse p.g.a. ĂŠndringer i jordaksens orientering, eller begge?
Det skyldes i langt overvejende grad det vi betegner ‘PrĂŠcessionen’, men der er stjerner hvis egenbevĂŠgelse ogsĂ„ indkalkuleres.Det er netop astrologernes store kĂŠphest som de sĂžger at lĂžse med den vediske astrologi.Du kan lĂŠse mere om dette bl.a. pĂ„ Wikipedia2) Der mĂ„ vĂŠre en 3. bevĂŠgelse: nemlig bevĂŠgelsen mod/vĂŠk fra jorden? Kan den findes i andre kataloger?
Ikke umiddelbart hvad jeg ved af, som kan anvendes i CdC.3) Er der kataloger, som ogsÄ angiver afstanden til stjernen?
Jeps!Det krĂŠver at du downloader og installerer Hipparcos kataloget.Her fĂ„r du stjernens afstand i lysĂ„r, samt dens bevĂŠgelse i hhv. RA og Dekl. – samt en del flere oplysninger.4) Begge kataloger angiver V mag og farveindex (B-V). Kan man ogsĂ„ finde den absolutte magnitude?
Den kan du selv beregne.En stjernes absolutte stÞrrelsesklasse (M) er mÄlt ud fra en konstant pÄ 10 parsec (32,6 lysÄr) og vor viden om at lysstyrken er omvendt proportional med afstanden i anden potens.Afstanden til stjernen skal vÊre kendt i denne beregning.Formlen har jeg liggende, men krÊver lige en omskrivning sÄ den er stillet rigtigt op.Hvis ikke andre kommer i forkÞbet vil jeg lÊgge den op til dig ved senere lejlighed.Sandsynligvis kan du finde den pÄ nettet . . .5) VedrÞrende stjerners lysudsendelse arbejdes i litteraturen med magnitude, brightness og luminosity. Hvordan hÊnger magnitude og brightness sammen?
Puha, – det er godt nok langt tid siden jeg har lĂŠst om dette, sĂ„ jeg hĂ„ber en anden vil tage over sĂ„ jeg ikke skaber noget begrebsforvirring.Jeg ved man opererer med en stjernes luminositetsklasse men husker ikke den nĂžjagtige definition (prĂžv Google/Wikipedia).Dette afhĂŠnger af filformatet, sĂ„ den mĂ„ du lige uddybe.Mogens B
17. december 2008 kl. 21:23 #5736
Hej Jens, tak for svarene, alle tiders.
Vedr.: abs. magnitude kan jeg selv beregne: yep, det er netop derfor jeg efterspĂžrger kataloger, hvor afstand er opgivet.Vedr. det sidste afsnit: Jeg Ăžnsker at lave tabeller, som jeg kan lave statistik pĂ„ med det software jeg har ved hĂ„nden; f.eks. excel filer, som indeholder mange rĂŠkker (records) med stjerner, og hvor ‘sĂžjler’ viser oplysninger om hver stjernes position, stĂžrrelsesklasse, farveindex, afstand o.s.v. Tabellerne kan sĂ„ bruges til at lave forskellige beregninger og plots. F.eks. har jeg forsĂžgt at plotte fordelingen af farveindex, spektralklasse mod farveindex m.m. Det er meget illustrativt og ret pĂŠdagogisk til at illustrere det jeg lĂŠser.Mit spĂžrgsmĂ„l er sĂ„: hvordan fĂ„r jeg Ă„bnet ‘autoriserede’ kataloger m.h.b. pĂ„ at kopiere mangemangemange data; og, er data opstillet i tabeller, der kan importeres direkte til f.eks. excel?Mogens B.
Hilsen Mogens B.
17. december 2008 kl. 21:58 #5740
jensDeltager- Giant
Hej igen Mogens.
De datafiler der umiddelbart anvendes i de fleste kataloger er ikke direkte tilgÊngelige til konvertering til ASCII-format.Det skal ikke undre mig om der er en i dette forum der sidder inde med ekspertisen til en genvej.Hipparcoskataloget som jeg har liggende, er i binÊrt format.SpÞrgsmÄlet er, om ikke der forefindes en databank hvor dette kan downloades i et konvertérbart format.StÞder jeg pÄ noget anvendeligt, skal jeg nok give besked fra mig.Rart at hÞre at du kunne bruge det Þvrige.17. december 2008 kl. 23:53 #5745
jensDeltager- Giant
Hej Mogens.
Hele databasen kan kÞbes pÄ 6 CD-rom i ASCII format.Umiddelbart er hele datasÊttet ikke til fri download, desvÊrre.18. december 2008 kl. 00:12 #5747
Tak for linket,
jeg har set pÄ den tilhÞrende beskrivelse. VÊrket er jo omfattende og indeholder tillige mange oplysninger, som jeg ikke har begreb om (men det fÄr jeg mÄske efterhÄnden). Jeg forsÞger i fÞrste omgang at finde freeware alternativer!
Hilsen Mogens
Hilsen Mogens B.
18. december 2008 kl. 19:55 #5761
hans.bengtsson- Main Sequence
Man kan hÀmta hem ett mycket stort antal astronomiska kataloger i lÀsbart format hÀr:
http://cdsarc.u-strasbg.fr/cats/cats.html
Klicka t.ex. pÄ II Photometric data. Du kommer dÄ hit:
http://cdsarc.u-strasbg.fr/cats/II.htx
Klicka t.ex. pÄ II/285 Photoelectric observations of Cepheids in UBV(RI)c. Nu hamnar du hÀr:
http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/VizieR?-meta.foot&-source=II/285
DÀrefter klickar du pÄ ReadMe uppe till höger. Du hamnar dÄ hÀr:
http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/Cat?II/285
Klicka pĂ„ âhereâ lĂ„ngt upp pĂ„ sidan. (det stĂ„r: Individual files can be fetched via http from here). DĂ„ hamnar du hĂ€r:
http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/ftp-index?II/285
Klicka pÄ stars.dat:
DĂ„ har du katalogen i textformat.
Detta gÀller de flesta kataloger.
mvh
Hans Bengtsson18. december 2008 kl. 22:00 #5768
Hi Hans,
Mange tak for links. Jeg har fosĂžgt at fĂžlge dine guidelines- og det virker bare!!!!Alle tiders.mvh. Mogens
Hilsen Mogens B.
18. december 2008 kl. 23:06 #5772
chrjensen- Super Giant
Et par svar:
PrĂžv fĂžlgende sĂžgemaskiner for stjerner:Her fĂ„r du stort set al information ang. den stjrene du sĂžger pĂ„. Du kan sĂžge pĂ„ position og navne fra en masse forskellige stjernekataloger.De klareste stjerner (prĂžv for eksempel at skrive “polaris”) har bla. angivet radial hastighed (dvs. absolut hastighed vĂŠk fra/mod jorden) – i polaris tilfĂŠlde 17,4 km/s-chr. -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'stjernekataloger' er lukket for nye svar.