stjernekataloger

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? stjernekataloger

Viser 9 indlĂŠg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Mogens.BildsĂže
    Deltager
      • Nova

Mens jeg venter pÄ at modtage mit setup, er jeg gÄet i gang med at se pÄ stjernekataloger. Jeg har bl.a. set pÄ indholdet i Bright Star kataloget og i sky 2000, som de vises i Carte du Ciel. I den forbindelse har jeg et par spÞrgmÄl:

1) I begge kataloger angives en Ă„rlig bevĂŠgelse (RA og DE). Hvad bestemmer denne bevĂŠgelse: er det stjernens egenbevĂŠgelse rundt om mĂŠlkevejens centrum, dens tilsyneladende bevĂŠgelse p.g.a. ĂŠndringer i jordaksens orientering, eller begge?

2) Der mÄ vÊre en 3. bevÊgelse: nemlig bevÊgelsen mod/vÊk fra jorden? Kan den findes i andre kataloger?

3) Er der kataloger, som ogsÄ angiver afstanden til stjernen?

4) Begge kataloger angiver V mag og farveindex (B-V). Kan man ogsÄ finde den absolutte magnitude?

5) VedrĂžrende stjerners lysudsendelse arbejdes i litteraturen med magnitude, brightness og luminosity. Hvordan hĂŠnger magnitude og brightness sammen?

Jeg har sĂžgt pĂ„ andre stjernekataloger, men kan ikke fĂ„ Ă„bnet filerne uden at sĂžge pĂ„ BESTEMTE objekter. KrĂŠves specielt software for at ’bladre’ i katalogerne i tabelform, sĂ„ledes at stĂžrre uddrag kan kopieres direkte over i f.eks. excel?

Mogens B

Hilsen Mogens B.

jens
      Deltager
        • Giant

Mogens B wrote:

Hej Mogens.

Mens jeg venter pÄ at modtage mit setup, er jeg gÄet i gang med at se pÄ stjernekataloger. Jeg har bl.a. set pÄ indholdet i Bright Star kataloget og i sky 2000, som de vises i Carte du Ciel. I den forbindelse har jeg et par spÞrgmÄl:

Tillykke med investeringen!

1) I begge kataloger angives en Ă„rlig bevĂŠgelse (RA og DE). Hvad bestemmer denne bevĂŠgelse: er det stjernens egenbevĂŠgelse rundt om mĂŠlkevejens centrum, dens tilsyneladende bevĂŠgelse p.g.a. ĂŠndringer i jordaksens orientering, eller begge?

Det skyldes i langt overvejende grad det vi betegner ‘PrĂŠcessionen’, men der er stjerner hvis egenbevĂŠgelse ogsĂ„ indkalkuleres.

Det er netop astrologernes store kĂŠphest som de sĂžger at lĂžse med den vediske astrologi.

Du kan lÊse mere om dette bl.a. pÄ Wikipedia

2) Der mÄ vÊre en 3. bevÊgelse: nemlig bevÊgelsen mod/vÊk fra jorden? Kan den findes i andre kataloger?

Ikke umiddelbart hvad jeg ved af, som kan anvendes i CdC.

3) Er der kataloger, som ogsÄ angiver afstanden til stjernen?

Jeps!

Det krĂŠver at du downloader og installerer Hipparcos kataloget.

Her fĂ„r du stjernens afstand i lysĂ„r, samt dens bevĂŠgelse i hhv. RA og Dekl. – samt en del flere oplysninger.

4) Begge kataloger angiver V mag og farveindex (B-V). Kan man ogsÄ finde den absolutte magnitude?

Den kan du selv beregne.

En stjernes absolutte stÞrrelsesklasse (M) er mÄlt ud fra en konstant pÄ 10 parsec (32,6 lysÄr) og vor viden om at lysstyrken er omvendt proportional med afstanden i anden potens.

Afstanden til stjernen skal vĂŠre kendt i denne beregning.

Formlen har jeg liggende, men krÊver lige en omskrivning sÄ den er stillet rigtigt op.

Hvis ikke andre kommer i forkĂžbet vil jeg lĂŠgge den op til dig ved senere lejlighed.

Sandsynligvis kan du finde den pÄ nettet . . .

5) VedrĂžrende stjerners lysudsendelse arbejdes i litteraturen med magnitude, brightness og luminosity. Hvordan hĂŠnger magnitude og brightness sammen?

Puha, – det er godt nok langt tid siden jeg har lĂŠst om dette, sĂ„ jeg hĂ„ber en anden vil tage over sĂ„ jeg ikke skaber noget begrebsforvirring.

Jeg ved man opererer med en stjernes luminositetsklasse men husker ikke den nĂžjagtige definition (prĂžv Google/Wikipedia).

Jeg har sĂžgt pĂ„ andre stjernekataloger, men kan ikke fĂ„ Ă„bnet filerne uden at sĂžge pĂ„ BESTEMTE objekter. KrĂŠves specielt software for at ’bladre’ i katalogerne i tabelform, sĂ„ledes at stĂžrre uddrag kan kopieres direkte over i f.eks. excel?

Dette afhÊnger af filformatet, sÄ den mÄ du lige uddybe.

Mogens B

Mogens.BildsĂže
        Deltager
          • Nova

Hej Jens, tak for svarene, alle tiders.

Vedr.: abs. magnitude kan jeg selv beregne: yep, det er netop derfor jeg efterspĂžrger kataloger, hvor afstand er opgivet.

Vedr. det sidste afsnit: Jeg Ăžnsker at lave tabeller, som jeg kan lave statistik pĂ„ med det software jeg har ved hĂ„nden; f.eks. excel filer, som indeholder mange rĂŠkker (records) med stjerner, og hvor ‘sĂžjler’ viser oplysninger om hver stjernes position, stĂžrrelsesklasse, farveindex, afstand o.s.v. Tabellerne kan sĂ„ bruges til at lave forskellige beregninger og plots. F.eks. har jeg forsĂžgt at plotte fordelingen af farveindex, spektralklasse mod farveindex m.m. Det er meget illustrativt og ret pĂŠdagogisk til at illustrere det jeg lĂŠser.

Mit spĂžrgsmĂ„l er sĂ„: hvordan fĂ„r jeg Ă„bnet ‘autoriserede’ kataloger m.h.b. pĂ„ at kopiere mangemangemange data; og, er data opstillet i tabeller, der kan importeres direkte til f.eks. excel?

Mogens B.

Hilsen Mogens B.

jens
          Deltager
            • Giant

Hej igen Mogens.

De datafiler der umiddelbart anvendes i de fleste kataloger er ikke direkte tilgĂŠngelige til konvertering til ASCII-format.

Det skal ikke undre mig om der er en i dette forum der sidder inde med ekspertisen til en genvej.

Hipparcoskataloget som jeg har liggende, er i binĂŠrt format.

SpÞrgsmÄlet er, om ikke der forefindes en databank hvor dette kan downloades i et konvertérbart format.

StÞder jeg pÄ noget anvendeligt, skal jeg nok give besked fra mig.

Rart at hĂžre at du kunne bruge det Ăžvrige. Smile

jens
            Deltager
              • Giant

Hej Mogens.

Hele databasen kan kÞbes pÄ 6 CD-rom i ASCII format.

Umiddelbart er hele datasĂŠttet ikke til fri download, desvĂŠrre. Unhappy

Mogens.BildsĂže
              Deltager
                • Nova

Tak for linket,

jeg har set pÄ den tilhÞrende beskrivelse. VÊrket er jo omfattende og indeholder tillige mange oplysninger, som jeg ikke har begreb om (men det fÄr jeg mÄske efterhÄnden Smile). Jeg forsÞger i fÞrste omgang at finde freeware alternativer!

Hilsen Mogens

Hilsen Mogens B.

hans.bengtsson
                  • Main Sequence

Man kan hÀmta hem ett mycket stort antal astronomiska kataloger i lÀsbart format hÀr:

http://cdsarc.u-strasbg.fr/cats/cats.html

Klicka t.ex. pÄ II Photometric data. Du kommer dÄ hit:

http://cdsarc.u-strasbg.fr/cats/II.htx

Klicka t.ex. pÄ II/285 Photoelectric observations of Cepheids in UBV(RI)c. Nu hamnar du hÀr:

http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/VizieR?-meta.foot&-source=II/285

DÀrefter klickar du pÄ ReadMe uppe till höger. Du hamnar dÄ hÀr:

http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/Cat?II/285

Klicka pĂ„ ”here” lĂ„ngt upp pĂ„ sidan. (det stĂ„r: Individual files can be fetched via http from here). DĂ„ hamnar du hĂ€r:

http://cdsarc.u-strasbg.fr/viz-bin/ftp-index?II/285

Klicka pÄ stars.dat:

DĂ„ har du katalogen i textformat.

Detta gÀller de flesta kataloger.

mvh
                  Hans Bengtsson

Mogens.BildsĂže
                  Deltager
                    • Nova

Hi Hans,

Mange tak for links. Jeg har fosĂžgt at fĂžlge dine guidelines- og det virker bare!!!!

Alle tiders.

mvh. Mogens

Hilsen Mogens B.

chrjensen
                      • Super Giant

Et par svar:

PrĂžv fĂžlgende sĂžgemaskiner for stjerner:

Her fÄr du stort set al information ang. den stjrene du sÞger pÄ. Du kan sÞge pÄ position og navne fra en masse forskellige stjernekataloger.

De klareste stjerner (prĂžv for eksempel at skrive “polaris”) har bla. angivet radial hastighed (dvs. absolut hastighed vĂŠk fra/mod jorden) – i polaris tilfĂŠlde 17,4 km/s

-chr.
                    Viser 9 indlĂŠg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'stjernekataloger' er lukket for nye svar.