› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Stjernehop mellem skyerne
- Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 5 måneder siden af tommyf. This post has been viewed 82 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. september 2013 kl. 00:42 #107831
astrojensenDeltager- Neutron star
I Danmark må man ikke være kræsen med hensyn til himlens kvalitet, bare det er nogenlunde stjerneklart. Derfor satte jeg også min 12″ dob op, selvom der var drivende skyer og lidt dis. Mellem skyerne så det nemlig ret fornuftigt ud. Og så kunne jeg jo altid prøve min nye 2x barlow. Jeg havde også flyttet søgeren på teleskopet, så det skulle blive mere bekvemt, og det skulle jo også testes. Det virkede heldigvis efter forventningerne, så det gik som en leg med at finde objekterne.
Jeg satte op kl 2030 og der var ikke tale om nogen afkølingstid af betydning. Efter en hurtig justering af søgeren, rettede jeg ind mod Ringtågen. Med 9mm ES100 kunne jeg, med kun ti-femten minutters delvis mørketilvænning, se stjerner til omtrent mag 15. Straks kom der en sky drivende. Verdamt!
Nå, men så tager vi M15 istedet. Med 9mm ES100 en fantastisk kugle af stjerner. Frem med 2x barlow. Efter lidt eksperimenteren med forlængerrøret til fokuseren fik jeg 9mm ES + 2x barlow i fokus på M15. 340x, med 0.3° synsfelt. Holy smokes! Men teleskopet tegner ikke skarpt. Det er og bliver en lysspand.
Skyerne kom og gik, så jeg hoppede fra objekt til objekt, så det vil blive yderst forvirrende at skrive, når jeg hele tiden hoppede rundt, så objektbeskrivelserne er et sammendrag. Nogle objekter så jeg på én gang, andre adskillige gange.
NGC 7331 viste støvbåndet, samt tre ledsagere på den ene side, og én på den anden. Kernen var stjernelignende og kanten mod støvbåndet meget skarpt markeret.
Stephans Kvintet viste hele fem medlemmer! 3717, 3718A/B, 3719 og 3720. De to kerner i 3718A/B var adskilte, men var omgivet af en fælles halo. 3717 var meget lille og nærmest stjernelignende
M31 viste også et meget tydeligt støvbånd, der bedst sås med 30mm ES82 og 18mm ES82. 9mm ES100 viste til gengæld den stjernelignende kerne i M31 og M32. NGC 206 var også svagt synlig med 30mm ES82. Der kunne anes mørke støvbånd i den ende af M31, hvor NGC 206 ligger.
M33 viste begge spiralarmene og NGC 604. I 9mm ES100 kunne der ses en del fortætninger og klumper i dem. NGC604 var meget klar i 9mm ES100, men jeg glemte, at prøve barlowen, inden skyerne kom.
NGC 404 var meget klar i 9mm ES100 og med 2x barlow kunne jeg ane et svagt, stjernelignende kerneområde.
NGC 891 var stor og tydelig med 9mm ES100. Støvbåndet kunne let ses, hvor det krydser kernen. Jeg så efter den lille ledsagergalakse, men jeg kunne ikke se den.
NGC 7789 er en meget flot stjernehob i Cassiopeia. Den var fantastisk smuk med 18mm ES82. Feltet er ekstremt rigt på svage stjerner.
IC 342 var svagt synlig med 30mm ES82. I 9mm ES100 kunne kerneområdet, der er forbløffende klart (og ret let kan ses i en 60mm!), uden videre ses som et klart, kompakt og næsten stjernelignende objekt, der dog afslørede sin natur, ved at være kendeligt større end feltstjernerne.
IC 1296 nær M57 var svagt synlig med bortvendt syn med 340x.
M56 var meget klar med 9mm ES100 og viste mange enkeltstjerner.
Omkring kl 2300 kom en front ind østfra og lukkede for stjernerne, men inden den nåede så langt, sluttede jeg aftenen med et kig på M13, ved 340x. Helt fabelagtigt. NGC 6207 kunne let ses og var nærmest på størrelse og klarhed som M33 i en 8×30 prismekikkert.
Seeingen ved 340x var bemærkelsesværdigt god hele aftenen og jeg kunne studere de forvrængede bøjningsringe, som teleskopet giver. Det er virkelig et studium i umådeligt dårlig optik…
Og på trods af det kan det alligevel vise en bunke ting og giver fine billeder ved lave forstørrelser. Jeg ville gerne have spejlet slebet om eller byttet, men jeg kan slet ikke undvære teleskopet, så jeg må først finde et reservespejl!
Thomas, Bornholm
30. september 2013 kl. 11:15 #107852
thommyDeltager- Giant
Hej Thomas,
Meget inspirerende beskrivelse. Hvem laver ES okularerne?/Thommy30. september 2013 kl. 11:30 #107853
edbbobDeltager- Super Nova
Hej Thomas
Jeg har længe haft lyst til at prøve at kigge lidt i C8’eren igen, og din beskrivelse giver mig virkelig blod på tanden. Næste gang det er nogenlunde skyfrit, dropper jeg kameraet og prøver at se, hvad jeg kan finde her fra den lysforurenede storby.
Vh
Morten
30. september 2013 kl. 12:04 #107857
Tak folkens. ES okularne laves af Explore Scientific. De er ganske fremragende.
Morten, start med de klare objekter, med høj overfladelysstyrke, såsom M57, M13 og M15.
Thomas, Bornholm
30. september 2013 kl. 13:01 #107863
jacobb- Nova
Jeg bliver ramt som Morten, må skaffe endnu en montering så c11’eren kan bruges til visuelt mens kameraet snurrer…
Du er et dyrt bekendtskab Thomas
Hvordan kan det egentlig være at du bruges es okularerne og ikke televue?
30. september 2013 kl. 14:24 #107873
Hvordan kan det egentlig være at du bruges es okularerne og ikke televue?
Økonomi, kære ven, økonomi… ES okularerne koster mellem 1/3 og 1/2 af TeleVue, men yder stort set det samme. TeleVue er dog lidt bedre mht øjerelief og randskarphed og har selvfølgelig TeleVue’s fremragende garanti og høje gensalgspris. Men jeg kan ikke forsvare overfor mig selv, at købe ét okular til 5000kr, når jeg kan få tre eller fire for den samme pris, hvor forskellen i kvalitet ikke er særlig stor.
Havde jeg haft pengene, havde jeg uden tøven købt TeleVue.
Thomas, Bornholm
30. september 2013 kl. 17:19 #107885
lindhardDeltager- Super Nova
Fin rapport.
Jeg bliver helt misundelig på dine gode forhold.
Støvbåndet i 7331 og fem galakser i Stephans kvintet er ikke daglig kost på den esbjergensiske himmel.
Kunne du ikke lave et bornholmsk star party, Thomas?
mvh
Lars30. september 2013 kl. 19:35 #107888
Jo, det kunne jeg vel godt, har faktisk tænkt på det mange gange, men prisen til og fra øen vil nok afskrække de fleste. En tur/retur billigbillet for én bil, i lavsæsonen, koster omkring 1700,-
Thomas, Bornholm
30. september 2013 kl. 19:51 #107890
Det er vel fire mand med udstyr til een bil, så det er vel ikke så slemt.
mvh
Lars30. september 2013 kl. 20:00 #107891
Ja kan man gå sammen, så er det jo ikke så slemt. Bare man er to, så er det straks en mere overkommelig pris.
Vi har ganske mange rigtig klare nætter i Marts/April. Måske var det noget med et vårvintertræf? Det er nymåne 30. Marts 2014 og det er en søndag. Det kunne jo næppe passe bedre.
Thomas, Bornholm
30. september 2013 kl. 20:01 #107892
Jeg vil gerne prøve at arrangere noget, hvis der er interesse.
Thomas, Bornholm
30. september 2013 kl. 20:19 #107895
Det lyder som en god ide.
Jeg vil gerne komme.
mvh
Lars1. oktober 2013 kl. 11:28 #107960
Hej Dennis
Det er da nogen hampre priser på Meade’s 100° serie, når det ikke er andet en det samme som ES100, der koster rundt regnet det halve, bare i en anden indpakning. Og så er Meade’s ikke engang vandtætte…
Det med vandtætheden er iøvrigt ikke bare en gimmick, som det er hævdet flere gange på CN. Det gør det usandsynligt meget nemmere at rense okularerne, da man ikke behøver at være bange for, at der skal komme fugt eller rengøringsmidler ind i okularet.
Men jeres priser på ES100 okularerne er konkurrencedygtige, hvilket det glæder mig at se. Jeg er stærkt fristet til at købe et 14mm!
Thomas, Bornholm
1. oktober 2013 kl. 18:17 #107977
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Orv, lækkert at Astro har fået ES okularene på hylderne
Ellers enig med Thomases betragtninger.
Og et starparty på Bornholm kunne være genialt.
Bornholm er et virkelig dejligt sted, men hvor er det synd, at det er så dyrt at køre derover!!!1. oktober 2013 kl. 18:19 #107978
jacobb- Nova
Transporten derover bliver ok hvis vi er 3-4 i bilerne
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Stjernehop mellem skyerne' er lukket for nye svar.