Stjerneatlas og -kort

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Stjerneatlas og -kort

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 4 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 93 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg er på udkik efter et godt stjerneatlas samt et roterbar stjernekort (til vore breddegrader).

Jeg har googlet lidt og syntes at “Cambridge Star Atlas” ser lovende ud.

Mht roterbar stjernekort kan jeg ikke finde nogen der opfylder mine krav, det må gerne være stort, A4 eller der over, og skal have de klareste messier objekter med. Og helst uden fancypancy stjernebilleder.

Jeg har set en engang, men kan ikke rigtig huske hvor, mener det var ovre hos Alan?

Er der nogen der kan anbefale andre atlaser og et godt stjernekort?

/Rudi B. Rasmussen

viggo.t
      Deltager
        • Super Giant

Hej Rudi.

Skal du have stjernekortet med ud under åben himmel eller ved skrivebordet?

Robin Kerrod har sammen med bogen Stjerneguiden udgivet et udmærket drejeligt kort.

Kun de allerklareste stjerner og nogle få Messier objekter er med.

Steno Planetariet har et til salg af Torbjørn Urke.

Så er der Børge Svanhof’s drejelige kort udgivet af G.A.D. Heller ikke mange Messier objekter, men jeg har haft megen glæde af det gennem årene

Harald Aaen lavede engang et udklappeligt stjernekort med alle messierobjekter på. Alle stjernebilleder med tilhørende IAU afgrænsninger, ækvatoriale gradnet, ekliptika, mælkevejen afmærket som isofoter, en tekst om himmelkuglen, stjernernes position, stjernebilleder, dyrekredsen, hvordan man finder stjernerne på hvilken årstid og Messier objekter. En fin sag, som desværre er gået i glemmebogen. Udgivet af Astro media, som ikke findes længere. Kan varmt anbefales.

KOSMOS forlaget har også nogle:

mvh Viggo

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

De skal begge med ud under åben himmel. Jeg har jo lige købt mit første teleskop, godt nok en bette SW Expl. Ø130/F650 f/5, men med mit camera bliver feltet på sølle 1×2 grader (og det halve med 2xbarlow), så jeg kan ikke navigere rundt på himlen på samme måde som mens jeg har brugt objektiver til super-wide-field fotos.

Jeg har i mellemtiden fundet denne, som ser rigtig fin ud:

http://www.amazon.com/Starfinder-Third-Edition-Carole-Stott/dp/1465414533/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1403270341&sr=8-1&keywords=starfinder

Jeg kan imidlertidig ikke lige se til hvilken breddegrad den er lavet til, men der følger måske flere udskiftelige skiver med?

Og tak for linket til KOSMOS, de har også mange lækre ting.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Og denne her ser også lovende ud:

“The Night Sky” Planispheres from the David Chandler Company

http://www.amazon.com/Night-50°-60°-Large-Star-Finder/dp/1891938088/ref=sr_1_7?ie=UTF8&qid=1403273278&sr=8-7&keywords=David+Chandler+Company+large

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Nå, det er så endt med disse to, glæder mig til at de dukker op med posten:

http://www.amazon.co.uk/gp/product/1465414533/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1

http://www.amazon.co.uk/dp/1931559317/ref=pe_385721_37986871_TE_item

Edit: link rettetrudibr2014-10-13 14:41:32

/Rudi B. Rasmussen

Søren Hansen
              Deltager
                • Giant

Hej Rudi.

Du har linket til starchart med begge link

Giv lige lyd om hvordan det er i brug, jeg tænker selv på at købe et

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Links rettet, skal nok komme med en tilbage melding

/Rudi B. Rasmussen

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Stjerneatlas og -kort' er lukket for nye svar.