› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Stjerne blæst ud i Krabben
- Dette emne har 173 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 2 år, 2 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 11886 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. april 2019 kl. 23:34 #320898
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Her er lige nogle billeder fra mødet.
Tak for sidst til alle 🙂TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
8. april 2019 kl. 17:40 #320903
Hej Søren
Din ide om, at der er tale om en globulpassage virker sandsynlig. Det kan være, at de støvskyer som hele tiden flytter sig væk fra quasaren i tågens midte ikke er så tætte, at lyset vil blive dæmpet så meget.
Hvor stor en variation i baggrundstjernernes magnitude kan man måske finde ud af ved at lave nogle målinger på andre stjerner.Over perioden har vi konstateret, at også Sibling har varieret i styrke. Måske er støvet årsagen?
Vi famler lidt i blinde her, fordi der vist ikke er fortilfælde.
Det der undrer mig er, at der stadig ikke er en eneste reaktion fra den professionelle astronomi.
Er observationen bare ikke interessant nok, eller er det fordi det er amatører der først konstaterede hændelsen?mvh
TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
8. april 2019 kl. 19:25 #320905
astoftDeltager- Planet
Det der undrer mig er, at der stadig ikke er en eneste reaktion fra den professionelle astronomi.
Er observationen bare ikke interessant nok, eller er det fordi det er amatører der først konstaterede hændelsen?Jeg tænker lidt anderledes: Astronomer er tavle folk der går på arbejde.
Derfor er det helt rigtigt at henvende sig til Universitetet og så vente på, at de følger deres rutiner.
De har en formidlings-forpligtelse, og det er jo en del af de ansattes arbejde at formidle.
At det så går langsomt, ja det er jo noget vi har lidt svært ved at forstå 🙂Søren Toft - Virum
EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI8. april 2019 kl. 20:55 #320906
lindhardDeltager- Super Nova
https://i1.wp.com/forum.astronomisk.dk/wp-content/uploads/2019/04/IMG_2040.jpg?ssl=1
Glade amatører i hyggeligt selskab 🙂
mvh
Lars9. april 2019 kl. 22:58 #320912
Ja, der er da i hvert fald en glad 🙂
Vi var ude i går for at få flere billeder i kassen. M1 synger på absolut sidste vers, da den står ret lavt i vest, og endvidere fordi himlen først er mørk ved 22-tiden.
Som vi lærte på mødet i Kolding, så ser man gennem dobbelt så meget atmosfære, når objektet står 30 grader over horisonten i forhold til Zenith. Dette betød så også, at der var mere lufturo. FWHM startede ved 3, og voksede så til ca. 3,5.Dette billede er sammensat af seks 240 sekunders optagelser. Tiden var knap, og der skulle også optagelser i blå og rød i kassen.
Det lader til, at Dim er blevet en smule kraftigere, men lad os se, hvad Flemming kommer frem til.
I øvrigt oplevede vi tre gange, at guidestjernen pludseligt uden varsel skred i deklinationen. Vi talte om, at det måske var en flagermus, der havde forvildet sig ind i tubus, men måske var det bare guidekameraet, der havde givet sig, for det sad en smule løst i fatningen. nu må vi se næste gang.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
14. april 2019 kl. 10:51 #320940
Muligheden for at lave M1-sessions synger på sidste vers på denne side af sommeren. I går stod Månen godt 42 grader øst for M1, og baggrunden lå på 18.900, og s/n kunne snige sig op på 57, så målingerne kan være behæftet med en vis usikkerhed.
Stacken består af 13 x 240 sekunder.Oveni den forholdsvis lyse himmel skulle man så også kæmpe med en del lufturo. Lufturoen gjorde det vanskeligt at fokusere, da variationerne på R.A. og deklinationen var med til at tvære billedet ud.
På en god aften ligger RMS-error på omkring 0,4 til 0,5″, men som det fremgår, var den i går oppe omkring 1″. Derfor blev billederne også kun middelmådige. FWHM lå på 4 eller en smule derover. Sidst i session dukkede endnu et problem op – stjernerne blev deforme. De blev trukket lange.
På det tidspunkt pegede tubus meget lavt på himlen, og jeg vil tro, at det er en deformation af hovedspejlet, der har udvirket fejlen. Fejlen kan nok henføres til sidestyrene, og havde jeg givet tubus et gok, så havde spejlet nok rettet sig.
Jeg har målt magnitudes, og hvis man kan fæste lid til måleresultatet, så er Dim blevet en smule svagere. Interessant nok så ligger Ref. på niveau med tidligere målinger.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
14. april 2019 kl. 13:32 #320959
BjarneModerator- Super Nova
Hvem har I spurgt? Tidsskalaen for variationen svarer til en sky, som er en del mindre end Solsystemet. Jeg har i hvert fald vanskeligt ved at forestille mig, hvordan en så lille sky kan danne sig så hurtigt i en så stor skspanderende tåge efter en supernovaekslposion. Jeg har meget lettere ved at forestille mig, at det er noget som sker i eller i nærheden af stjernen. Det kunne selvfølgelig være noget andet end støv, men hvad?
Har i spurgt Johan?14. april 2019 kl. 14:12 #320960
Vi har sendt information om hændelsen til AAVSO og IAU. Derudover en professionel astronom.
Søren Toft har i denne tråd skrevet, at der må være tale om en passerende globul der formørker stjernen.
At det alene er støv fra M1, der forårsager dæmpningen er måske ikke så sandsynligt, da dæmpningen ligger tæt på en magnitude.Vi har ikke skrevet til Johan.
Interessant nok er ingen af Astronomisk Selskabs bestyrelse aktive på dette forum. Johan har dog en enkelt gang haft nogle indlæg om et emne.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
14. april 2019 kl. 17:27 #320961
Problemet med globuler er, at de er meget større end Solsystemet. Vi ved heller ikke, om der er tale om støv. Dertil kræves farveobservationer.
14. april 2019 kl. 18:02 #320962
flemovDeltager- Giant
Jamen farveobservationer – det har vi da også.
De er taget gennem vores normale røde og blå filtre, som vi bruger til farveoptagelser.
Der er en tydelig tendens til at dæmpningen er mere udtalt i blåt – end i rødt lys.
Jeg skal lige gøre opmærksom på at den negative del af X-aksen er stærkt komprimeret, sådan at 10 dage svarer til et år.
Ellers ville kurven simpelthen blive alt for lang.Mvh.
FlemmingFlemming R. Ovesen.
TOC observatory
https://tocobs.orgVedhæftninger:
14. april 2019 kl. 18:19 #320966
Stjernen er muligvis af samme type som KIC 8462852. Der er for øvrigt nyt om Tabby’s stjerne:
https://www.wherestheflux.com/single-post/2019/03/22/2019-data-update-2n
One exciting bit of news to share is that the TESS satellite will be pointed at our star for a couple months this summer (2019-Jul-18 to 2019-Sep-11). The TESS mission is somewhat similar to Kepler in that it is taking brightness measurements of stars in order to search for transiting planets. This is exciting because it will provide us a nearly uninterrupted stream of data during this time. Also, our team put in a TESS proposal for 2 minute cadence observations (as opposed to default of 30 minute cadence observations), and if the proposal is accepted we will be able to search for pulsations as well as any general rapid variability. These TESS data will fill in a gap of knowledge unobtainable from ground based observations. That is not to say that we will cease observations from the ground during this time – actually, quite the opposite! Our ground based monitoring program is the only way to get color information from the dips (which tell us about the composition). Ground based monitoring is also the only way to inform us in near real time is a dip is taking place so we may trigger more sensitive observations of the event (TESS data are only downlinked to Earth about every month, so we wouldn’t know of an event until long after it occurred).Best, Tabby and team
14. april 2019 kl. 18:36 #320967
Det interessante er ændringen af absorption divideret med ændring af farven (B-R), da det siger noget om støvkornenes størrelse. Den anden interessante ting ved Tabby’s stjerne er den langsomme ændring af magnituden over 100. Der må findes fotografisk arkivdata af Krabbetågen.
Hvad var denne stjernes spektraltype? Tabby’s stjerne er en F-stjerne. Variationerne kan skyldes magnetfelter inde i stjernen, som ændrer dens effektive temperatur og flux.14. april 2019 kl. 18:45 #320968
Her er resultater fra ikke mindre end 19176 CCD-billeder i BVRI:
https://www.kosmologi.eu/wordpress/?p=3896
The star KIC 8462852 (Boyajian’s Star) displays both fast dips of up to 20% on time scales of days, plus long-term secular fading by up to 19% on time scales from a year to a century. We report on CCD photometry of KIC 8462852 from 2015.75 to 2018.18, with 19,176 images making for 1,866 nightly magnitudes in BVRI. Our light curves show a continuing secular decline (by 0.023 +- 0.003 mags in the B-band) with three superposed dips with duration 120-180 days. This demonstrates that there is a continuum of dip durations from a day to a century, so that the secular fading is seen to be by the same physical mechanism as the short-duration Kepler dips. The BVRI light curves all have the same shape, with the slopes and amplitudes for VRI being systematically smaller than in the B-band by factors of 0.77 +- 0.05, 0.50 +- 0.05, and 0.31 +- 0.05. We rule out any hypothesis involving occultation of the primary star by any star, planet, solid body, or optically thick cloud. But these ratios are the same as that expected for ordinary extinction by dust clouds. This chromatic extinction implies dust particle sizes going down to ~0.1 micron, suggesting that this dust will be rapidly blown away by stellar radiation pressure, so the dust clouds must have formed within months. The modern infrared observations were taken at a time when there was at least 12.4% +- 1.3% dust coverage (as part of the secular dimming), and this is consistent with dimming originating in circumstellar dust.14. april 2019 kl. 18:58 #320969
Brad Schaefer er hovedforfatter, men der er jo mange andre medforfattere, som I kan kontakte.
14. april 2019 kl. 23:27 #320971
Hvem har I spurgt? Tidsskalaen for variationen svarer til en sky, som er en del mindre end Solsystemet. Jeg har i hvert fald vanskeligt ved at forestille mig, hvordan en så lille sky kan danne sig så hurtigt i en så stor skspanderende tåge efter en supernovaekslposion. Jeg har meget lettere ved at forestille mig, at det er noget som sker i eller i nærheden af stjernen. Det kunne selvfølgelig være noget andet end støv, men hvad?
Har i spurgt Johan?
Hej Bjarne
Nu er det jo ikke sikkert, at Hubble har fået alle globuler i M1 i kassen. Kan der findes nogen, der er så små, at de ikke kan detekteres? Der er jo rigtig nemt at fremkomme med en sådan påstand 😉
På billedet af globuler findes der nogen, som ikke er katalogiseret. Jeg tror heller ikke på, at det er en globul der pludselig er opstået.Closeup:
Her er parametre på tre globuler.
Vedhæftninger:
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.