Stille guiding revolution !!!

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Stille guiding revolution !!!

• Dette emne har 13 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 158 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

mortenb
    Deltager
      • Super Giant

Skrevet – 18 maj 2009 : 23:37:59 Vis%20profil Send%20en%20e-mail%20besked%20til%20afsender Rediger%20emne Svar%20med%20kopi%20af%20besked Slet%20emne
      I al stilhed har http://www.2Astro.dk introduceret (under udsalg og nyheder) denne smarte elektronik, der åbenbart kan lette guiding betydelig for en stor mængde monteringer. Det bliver spændende at høre mere:

Jeg fandt lidt yderligere materiale i Tyskland:

http://www.meade.de/news/news/archive/2009/february/article/vorankuendigung-telescope-drive-master.html?tx_ttnews%5Bday%5D=03&tx_ttnews%5BbackPid%5D=495&cHash=ea72175ec0
      Emne Næste%20emne

kubach
      Deltager
        • Super Giant

Producenten af TDM

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Hei Morten,

MortenB wrote: I al stilhed har http://www.2Astro.dk introduceret (under udsalg og nyheder)

Jeg fant ikke dette… Har du en mer direkte lenke?

Ellers er det en del info på engelsk her:
          http://www.mda-telescoop.com/index.php?option=com_content&task=view&id=18&Itemid=40

Produsenten har laget en versjon 2 også, som tillater auto-guiding input og samarbeider med den.

Mvh,
          Bjørn

mortenb
          Deltager
            • Super Giant

2astro har den her, men rigtigtnok trænger siden til en “genopbygning” da den er relativt uoverskuelig. Erik har udtrykt, at de arbejder på sagen. Men selve produktet Meade/TDM må da blive årets produkt !

Mon ikke de enkelte monteringsmagere vil stå i kø for at implementere elektronikken i fremtidige monteringer eller som tilbehør til de enkelte mærker. Det ser i alt fald ualmindelig spændende ud hvis prisen bliver rimelig .. også fra starten af. Gad vide hvorlænge der går inden en kina klon vælter ind ad døren .. skal vi tælle måneder .. ?

Men foreløbig har Meade sat sig på produktet eller i alt fald fået førsteretten til det, da det er Meade, der bestemmer prisen. Desværre har de jo nok ikke gjort det for at sælge billigst muligt …..

Hvis teknikken kombineres med Gps alignment som polaralignment må vi være tæt på det perfekte for en fast opstilling. Interessant hvad praksis kommer til at vise. spørgsmålet er vel om man virkelig kan undgå de korrektioner der er nødvendige i almindelig guiding.

mvh

MortenB2009-05-19 10:21:50

Anonym
              • Super Nova

Hej Morten m.fl.

Såfremt det bliver implementeret i selve monteringen med en tænd og sluk knap, tror jeg lidt på det. For uanset hvor godt monteringen kører, vil den jo ikke kunne reagere for flex, dårlig polalign og lignende. Det kan kun et guidekamera påmonteret en offaxisguider. Og mon ikke prisen vil overstige sidstnævnte. Dertil kommer spørgsmålet: Hvorledes vil et guidekamera opføre sig i samspil med denne nyskabelse. Spørgsmålet er relevant, fordi vandende er delt mht. om man f.eks. bør bruge pec samtidig med kamera.

Jeg tror på ideen, når vi snakker store og dyre, fastmonterede opstillinger med en perfekt polalign. Knap så meget, når vi snakker små billige monteringer brugt i felten på måske lidt gyngende underlag. Men jeg kan forstå, at det er her Meade vil skaffe sig et salgsmæssigt fortrin, hvilket såmænd nok skal lykkes for dem. Skal vi vædde på, at noget af det første der fremkommer integreret, vil f.eks. være en ny ETX serie med både kamera og denne del indbygget. Så lyder parolen: Køb, stil op og tag billeder med det samme!

Men, men men – Jeg tror bare ikke på at mine billeder bliver anderledes af, at bruge penge på den, til min HEQ6-pro.

Det var bare lidt strøtanker fra min side.

k_holst
              Deltager
                • Nova

Ser meget interressant ud!

Jeg kan se på producentens hjemmeside at de nu har en V.2, der har en port til autoguide indgang, så den også kan korrigere for en jævn-dårlig polaralign. De skriver at autoguide korrektioner med op til 60 sek. mellemrum kan være fint.

k_holst
                Deltager
                  • Nova

Ja så kom Johannes lige ind i mellem!

Jeg tror at med samspillet med guidecam, kan det blive rigtig godt.

Der er selvfølgelig prisen der spiller kraftigt ind og så det faktum at en kvalitetsmontering med autoguide klarer sig fint udenWink

jeppe
                  Deltager
                    • Super Giant

Den blev åbenbart solgt for EUR 1000,- plus moms og forsendelse, inden Meade nu skal stå for salget.

k_holst
                    Deltager
                      • Nova

Det var ellers noget af en pris!

Så skal Meade, Skat og en DK-forhandler tjene lidt, så er vi i omegnen af 15000 kr. !!

(Jeppe jeg tror ikke Lyra skal købe flere hundrede hjem til lageretWink)

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Ja, det var stiv pris for en sådan liten dims. Men må man så må man, og har man mange penger så kan man. Dog til den pris er det ikke noget for mig.

Ang. polalign så sier produsenten at det uansett er viktig. Denne dims er ikke ment å kompensere for dårlig polalign. Men i praksis kan den vel det også, til en viss grad.

Mvh,
                        Bjørn

mortenb
                        Deltager
                          • Super Giant

Man kan vel håbe at en “masseindtroduktion” kan give et mersalg, der så kan berettige en bedre pris. Desværre er Meade jo ikke ligefrem kendt for lavpris introduktioner. Men nu er det bare at vente og se tingene an. Omregnet i “stumper” er der jo ikke for mange penge.

mvh

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Kina kopier er sikkert snart på vej, de er ligeglade med patenter osv.

Men EQmod interne pulseguide må vel være lidt i denne retning, eller kan blive det da den så kunne beregne statikstik mens den kører, og ikke kun guide korrektion.

jeppe
                            Deltager
                              • Super Giant

Idéen om at placere en kvalitetsencoder med en høj resolution på RA-aksen og så korrigere for de faktiske udsving i bevægelserne for ad den vej eliminere de periodiske fejl er ikke ny. Andre, f.eks. ChronosMount, benytter allerede et sådant system på deres monteringer. Det nye er, at systemet her er i “løsvægt” og dermed kan benyttes på flere forskellige monteringer.

Hvad angår prisen er det svært at sige, hvilken vej det kommer til at gå, nu hvor Meade er inde over. Det kan både gå op og ned. Umiddelbart er mit gæt dog, at adgangen til et større marked vil sætte produktionen op, hvilket vil presse prisen pænt ned. Ellers giver det heller ikke megen mening at anbefale et system til f.eks. LXD75, der koster dobbelt så meget som monteringen …

Det hører dog med til historien, at EUR 1000,- + moms faktisk i forvejen er rimeligt billigt for et sådant system. ChronosMount tager f.eks. $5000,- for deres system. Det er så ganske vist for begge akser, altså $2500,- per akse, men stadig dyrere. Så hvis kvaliteten ellers er den samme, er MDA’s system både billigere og mere fleksibelt.

Men nej, Lyra kommer nok ikke til at tage nogle hundrede eksemplarer hjem til lageret uanset hvad Wink

Anonym
                                • Nova

Det ville være super til et transportabelt setup. Jeg tror det vil, ligegyldigt med hvilken mount man sætter den på, være verdens billigeste mount med PE (langt) under 5″.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Stille guiding revolution !!!' er lukket for nye svar.