Sterk stjerne på himmelen i nord

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Sterk stjerne på himmelen i nord

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 2 måneder siden af teejay. This post has been viewed 40 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

mephizto
      • Asteroid

Heisann godtfolk. Mulig svaret på mitt spørsmål ligger et sted på forumet, men jeg fantt ikke det i farten. Jeg bor i Finnmark, og har i flere dager observert en meget lyssterk stjerne sør-vest på himmelen. Noen som aner hvilke stjerne/planet det kan være?

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Jupiter !?

gegaus
        Deltager
          • Main Sequence

Hei,

Det er nok mest sannsynlig at det er Venus du ser den står lavt i syd-vest på ettermiddagen.

Hvis det er seinere på kvelden befinner Jupiter seg i dette området og om morgenen Saturn…

Det er bare å velge

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Kl. ca 18 i Finnmark Norge, står Jupiter i næsten syd 36 grader over horizonten.
            Venus er netop gået ned.

Vega, klareste stjerne i stjernebilledet Lyren, står næsten stik vest 38 grader over horizonten, men er en hel del svagere end Jupiter.

Jeg er næsten 100% sikker på, at Mephisto har kikket på Jupiter Wink

Anonym
              • Nova

Jeg mener også det må være Jupiter ut i fra beskrivelsen !

mephizto
                • Asteroid

Takker og bukker. Dette var i allefall etter kl 2200 i går kveld 🙂

teejay
                Deltager
                  • Super Nova

Gå på http://www.stellarium.org – så finner du ut av det Wink

TeeJay

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Sterk stjerne på himmelen i nord' er lukket for nye svar.