Stephans Kvintet – en miniguide

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Stephans Kvintet – en miniguide

• Dette emne har 24 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af jens. This post has been viewed 295 timesjacobsen. This post has been viewed 295 times
Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
  • Forfatter

webweichel
    Deltager
      • Nova

Tja, det er jo så også taget med en spejlkikkert

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Og Steen,

hvis vi så lige vender tilbage til indledningen og hæfter os ved ordene “visuelle” og “selv se tingene”, hvordan beskriver du så synet af gruppen visuelt, for du har da set på dem i kikkerten, ikke Steen?? Lindhard2013-10-12 23:44:58

mvh
        Lars

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Hejsa

Har haft flere observationer af Stephans Quintet.

Ved MAF Starparty 2009 var der vist flere der så alle medlemmer af quinteten. Jeg så alle 5 medlemmer i Rafael’s 30″ og glimtvis også 7320C?. I de mindre 18-20″ teleskoper er den også flot, men det femte medlem er meget svær, siger notaterne.

Nedenfor en tur via Mallincam på 10″ tilbage i 2009.

Der er flere spændende ting ved kvintetten, som bl.a. Arp bemærker.Hvis man kigger rigtig dybt og wide kan man måske få den ide at 7320 og 7320 C er forbundet via den store arm fra 7320. Det vil dog være underligt, da rødforskydningen klart siger de ikke hører sammen:

——— Rødforskyding
          NGC 7317 0.022012
          NGC 7318A 0.022115
          NGC 7318B 0.019260
          NGC 7319 0.022507
          NGC 7320 0,00262
          NGC 7320C 0.019964

NGC 7320 er for øvrigt ikke medlem af gruppen. Den ligger 7-8 gange tættetere på os end gruppen. Det kan godt få en til at tænke der noget galt hvis man ser på størrelses forholdene. Enten er 7320 en meget lille galakse i forhold til 7319, 7318A-B, eller også er 7319, 7318A-B meget store.

Næste år skulle man måske forsøge at se den i 107 centimeteren.

Jens B, skrev dette om den fra en observation med en 18″ ved MAF Starparty i 2009
          nemlig Stephan’s Quintet.
          …Da
          jeg kom til teleskopet var jeg ved at falde ned af stigen! De tre
          galakser stod lige så fint og smilede til mig – uden bortvendt syn vel
          at mærke. De var ikke engang svagt diffuse hvor man skulle anstrenge
          øjnene. De var svage, men konturen kunne ses.
          Den fjerde galakse var
          svag og diffus og det femte medlem kunne ikke rigtigt erkendes. Jeg tror
          dog, at med lidt mere tålmodighed, så var den helt sikkert dukket op
          også.

Dette var et syn jeg fik svært ved at komme mig over. En senere NELM-måling fik jeg til mag 5.7/5.8 denne nat.

Nightsky2013-10-12 23:50:12

webweichel
          Deltager
            • Nova

Hej Lindhard,

Faktisk har jeg ikke fået kigget visuelt på dem!, måske skulle jeg få sat øjet til et okular også en dag. Som regel er der dog for travlt med at få sat op og få så mange subs i kassen som muligt ;).

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Lars Z

Jeg så alle fem, plus 7320C, med Rafael’s 30″ i 2009.

Ang. Arp og Kvintetten, så er det vel ikke så underligt med en nærliggende galakse, der næsten overlapper hoben, for det må jo ske, rent statistisk. Og små galakser findes der jo i enormt antal. I øvrigt ses forskellen i opløsning, som følge af afstandsforskellen, meget tydeligt på Hubble billedet, som Jesper har behandlet.

Thomas, Bornholm

apollo.13
              Deltager
                • Main Sequence

Jeg elsker sådanne en tråd.

For mig og se er det, at vidre bringe god viden, som andre kan have stor glæde af.

Tak Tongue

Jeg kunne godt tænke mig, at få nogle fif til hvordan man evt. skulle indstille sit udstyr, hvis man skulle forografere galaskerne. – Altså hvis det er muligt på nogen måde.

Vh. Morten

claus_bagger
                  • Asteroid
                  Hej
                  Jeg har også for nogle år siden observeret Stephans Quintet med min 20″ Obsession. Det er en spændende gruppe galakser, og jeg noterede følgende om de enkelte medlemmer :

NGC 7318A+B :
                  (508, 332 X) : Dette er den klareste galakse (ret klar) og tydeligt koncentreret. Samtidig er den meget markant delt i to, så man tror det er 2 galakser.

NGC7317 :
                  (508, 332 X) : dette er en lille, svag og rund galakse.

NGC 7320 :
                  (508, 332 X) : Dette er den næstklareste galakse, selvom den er svag er den meget markant fordi den er stor og aflang, men samtidig meget diffus.

NGC 7319 :
                  (508, 332 X) : denne galakse er svær at identificere men evident nok, for den er meget svag og meget diffus. Svagt aflang.

Jeg kikkede intenst efter NGC 7320C, som ikke er medlem af kvintetten, men den var for svag til at kunne ses.

Tegningen nedenfor er lavet med alm. blyant og papir, som efterfølgende er scannet.

Venlig hilsen

Claus

http://www.baggerastro.dk

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

7318A/B *er* da to galakser, der er i færd med at smelte sammen?

Thomas, Bornholm

lindhard
                    Deltager
                      • Super Nova

Nå, jeg skulle lige udnytte, at der var et par timers klart vejr uden måne og forsøgte mig med kvintetten.

Området er ganske nemt at finde, også for folk uden Go-To, ved hjælp af kortet i trådens start.

Der var desværre nogen dis i luften (hvilket blev tydeligt, da Månen begyndte at lyse op) så jeg kunne kun ane, at der var “noget” på stedet, en plet som blev lidt lysere og tydeligere med bortvendt syn.

Det har været NGC 7320 (eller gruppens samlede lys). De andre fire kunne jeg ikke skimte.

NGC 7331, som ligger lidt over kvintetområdet, var nem som en aflang klat, men ingen detaljer, og ledsagerne her kunne heller ikke ses.

mvh
                      Lars

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hejsa.

Stephan’s kvintet er jo en gammel kending, jeg husker at jeg prøvede med en 4″ Merz refraktor omkring 1985, men uden held. Første gang jeg så dem, var med min 8″ newton, omkring 1992, så vidt jeg husker.

Jeg tog første gang et billede af dem i 96, men det første “anstændige” jeg kunne finde i lageret, var fra den 2 november 2006, taget med et SXV-H9 og med en 10″ newton. Jeg har nok været træt af billedet, da der er en støv-donut på det. Men galakserne er fint kommet med.

Viser 10 indlæg - 16 til 25 (af 25 i alt)
                      • Emnet 'Stephans Kvintet – en miniguide' er lukket for nye svar.