› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Stephans Kvintet – en miniguide
- Dette emne har 24 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af jens. This post has been viewed 294 timesjacobsen. This post has been viewed 294 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. oktober 2013 kl. 18:59 #108239
lindhardDeltager- Super Nova
Når man læser, hvad der postes her i forum, er det tydeligt, at det visuelle er trængt kraftigt i baggrunden af fotograferingen.
Det er synd, for der er en stor tilfredsstillelse i selv at se tingene.
Derfor laver jeg denne tråd, som især skal handle om at se Stephans Kvintet. jeg håber, at folk vil nøjes med at skrive om dette emne her, så der ikke kommer for meget andet “ind over”.
—–
Stefans kvintet er en gruppe på fem galakser, som ligger meget tæt sammen i Pegasus.
Gruppen ligger lige i nærheden af galaksen NGC 7331, og med denne galakse som udgangspunkt er det ganske nemt at finde stedet, hvor kvintetten ligger.
Så langt, så godt, men at se de fem galakser er ikke helt så nemt, da den klareste af dem er mag 12.6.
Der er stor forskel på, hvilken mag. de forskellige kilder giver galakserne, så de anførte tal er kun vejledende med andre kilder i parentes.
7320 mag 12.6 (12.9)
7319 mag 13.1 (13.7)
7318A mag 13.4 (14.8)
7318B mag 13.5 (13,0 eller 14.9)
7317 mag 13.6 (11.9 eller 15.3)
I hvert fald et par af galakserne skulle kunne ses i en 8″.
og her set i en 12″ f/5 dobson:
Hvis der overhovedet er synlige galakser i feltet, vil 7320 være den første, du ser, simpelthen fordi den er klarest. Ellers afhænger det af, hvor mørk din himmel er, hvilken kikkert du bruger, og ikke mindst, hvor erfaren du er til det visuelle.
Der skal stor forstørrelse til, og det er ikke nok med et hurtigt kig i okularet, før du giver op, fordi der jo ikke er noget at se.
Øjet skal vænne sig til feltet, så giv dig god tid, kig lidt rundt i feltet, så du er sikker på, at du ikke har gruppen gemt under øjets blinde plet. Brug bortvendt syn, så dukker galakserne efterhånden op i feltet som svage pletter.
Det skal helst være ret mørkt. Kigger du fra kanten af en større by, som jeg gør, er det svært, og jeg har med sikkerhed kun set tre af dem herfra.
Thomas har på Bornholm set hele flokken i sin 12″ dobson, senest den 30. september, hvor han skrev:
Stephans Kvintet viste hele fem medlemmer! 3717, 3718A/B, 3719 og 3720. De to kerner i 3718A/B var adskilte, men var omgivet af en fælles halo. 3717 var meget lille og nærmest stjernelignende.
Her er et søgekort, du kan printe ud og tage med ud til kikkerten
Der er jo dem, der MÅ tage billeder i stedet for at se selv. Er du en af dem, så vis os gerne dit foto af kvintetten her.
Her er en smagsprøve taget af Bob Fera i Californien.
Parallax Instruments 12.5″ f/9 Ritchey Chretien
SBIG ST-10XE CCD Camera
(PS. Kort og fotos er snuppet forskellige steder på internettet. Jeg har ikke spurgt om lov, men håber på tilgivelse fra ejermændene).
Lindhard 2013-10-05 21:23:20
mvh
Lars5. oktober 2013 kl. 19:18 #108240
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Lars
Dejlig tråd! Ja, vi visuelle må lidt mere ud af busken, som jeg også har prøvet at bidrage med på det seneste.
Ang. Stephans Kvintet, så synes jeg, baseret på flere nætters observation, at NGC 7318A/B virker lettere at se, end NGC 7320, da deres kerner er klarere, men forskellen er ikke voldsomt stor. NGC 7317’s kerne er meget kompakt og klarere visuelt, end billederne giver udtryk for, så det er meget let at forveksle den med en stjerne, især hvis seeingen ikke er helt i top og man kan bruge høj forstørrelse, mere end 200x. NGC 7319 er temmelig svag i min 12″, nærmest et meget diffust, svagt lysskær. NGC 7320C har jeg ikke set i min 12″, men i Rafael Benners 30″ har jeg set den, tilbage i 2009. I den nærmede billedet sig det nederste foto, men uden farver og spiralarmene var ikke så tydelige, men man kunne se flere af dem.
Jeg har set efter Stephans Kvintet med min 63mm Zeiss Telemator, men det er ikke lykkedes mig at se nogen af dem. Men i en 6″ skulle det være muligt uden alt for store anstrengelser at se dem i det mindste som en sammenhængende tågeklat.
Et spændende objekt!
Thomas, Bornholm
5. oktober 2013 kl. 20:01 #108241
mogensDeltager- Super Nova
Der er ikke taget mange billeder af Stephans Kvintet her fra Danmark.-Jeg tog dette billede for et par år siden der viser hele området med NGC 7331 og Kvintetten.
5. oktober 2013 kl. 20:18 #108242
Anonym- Super Nova
I har fuldstændig ret mht. det fotografiske kontra det visuelle. Derfor er det ekstra dejligt at høre om de fornøjelser det visuelle kan give. Selv om jeg er fotomand om en kant, ville jeg utrolig gerne at vi AAF, kunne få skabt en større jævnbyrdighed mellem begge grene! Men jeg tror Thomas vil give mig ret i, at de store oplevelser på den visuelle front, bestemt heller ikke er gratis. Der reklameres for tiden for 120 graders okularer fra ES til omkring 10000,- kr.
Men hvis det er det hjertet banker for, må man være parat til at ofre for sin hobby. For efter min mening må det visuelle ikke vælges pga. det er nødt til at være billigt!
Og kunne man så få skabt større interesse for at tegne objekterne, ville det være pragtfuldt!
Mvh.
5. oktober 2013 kl. 20:26 #108244
jesperDeltager- Neutron star
Jeg har ikke selv fotograferet kvintetten, det er temmelig umuligt fra Kastrup, men jeg lavede denne nybehandling af Hubbles data:
Jesper 2013-10-05 20:29:08 5. oktober 2013 kl. 20:50 #108245
Hej Johannes
Men jeg tror Thomas vil give mig ret i, at de store oplevelser på den visuelle front, bestemt heller ikke er gratis.
Både ja og nej, for jeg tror, jeg ved, hvad du mener. Jeg mindes dog ligeså meget de nætter, hvor jeg har observeret med en prismekikkert, som dem, hvor jeg har observeret med min 12″ dob med vidvinkelokularer. Så jeg vil ikke sige, at man ikke kan vælge det visuelle, hvis økonomien er stram, men man skal ikke vælge det visuelle, fordi man er en nærigrøv, der ikke vil betale hvad et kamera koster, selvom det visuelle egentlig ikke interesserer én, for så bliver man alligevel en dårlig visuel observatør, der ikke kan se noget af betydning.
Det visuelle skal vælges efter en bestemt indstilling til tingene, at man gerne vil se dem selv. Men selvfølgelig kan man tvinges til at vælge visuelt, fordi man ingen penge har til udstyr. Der er stadig mange gode oplevelser i at observere med det blotte øje eller et lille teleskop. Det kræver blot, at man kan indstille sine forventninger efter udstyret, efter hvad man kan se. Forventer man at kunne se detaljer i galakser, hvis man har en 60mm, ja så bliver man skuffet. Men kan man forundres og glædes over, at man rent faktisk kan se galakser i en 60mm, selvom de er millioner af lysår borte, ja så vil man altid med glæde gå til okularet på en hvilken som helst størrelse teleskop, for der er altid noget at se og forbløffes over.
Thomas, Bornholm
5. oktober 2013 kl. 20:53 #108246
5. oktober 2013 kl. 20:53 #108247
Fantastisk at se NGC 7320 så godt opløst. Der er ingen tvivl om, når man ser dette billede, at det er en forgrundsgalakse, hvor de fire andre er meget længere borte, for de viser ingen opløsning af betydning. Mærkeligt, at dette var et hedt debatemne i mange år.
Thomas, Bornholm
5. oktober 2013 kl. 20:57 #108248
niveDeltager- Super Nova
Hej Lars . Visuelt er spændende kræver en del øvelse som jeg ikke har så pt. er jeg en af dem der MÅ tage billeder . Her er et med en 8″ Gso og dslr modificeret .
5. oktober 2013 kl. 21:00 #108250
Jeg startede jo altså også uden øvelse engang… Man må jo starte et sted. Men nydeligt billede, BTW.
Thomas, Bornholm
Astrojensen 2013-10-05 21:00:52 5. oktober 2013 kl. 21:21 #108252
Vi er jo alle begyndt fra scratch på et tidspunkt, og det er aldrig for sent at prøve noget nyt, Nils
men fint foto og en god hjælp til at hoppe sig vej hen til hoben.
Lindhard 2013-10-05 21:22:09
mvh
Lars12. oktober 2013 kl. 21:33 #108578
flemmingaDeltager- Moon
Jeg har også en lille kommentar til det at observere Stephans Kvintet.
For 14 dage siden var jeg ude at observere med min 20″ Obsession og mit Mallincam Extreme. Et af aftenens objekter besluttede jeg skulle være Stephans Kvintet, da det var et objekt jeg stadig havde til gode at observere i min 20″.
Jeg styrer min 20″ vha. Skytools 3 Pro, og derfra valgte jeg Stephans Kvintet hvorefter teleskopet kørte der hen.
Hurtigt konstaterede jeg at der var mindst én galakse i synsfeltet, og skiftede hurtigt til Mallincam.
Jeg lavede en række 30 og 45 sekunders optagelser, og jeg mente at kunne se ca 5 galakser, og døbte billedet indefra kamerasoftwaren.
Først bagefter fandt jeg ud af at det slet ikke var Stephans Kvintet men nabolgalakse gruppen omkring NGC7331 (Deer Lick Group) jeg havde fotograferet.
Men da var det for sent, da billedet havde fået navnet Stephans Kvintet, se nedenstående billede
Så jeg har stadig til gode at observere Stephans Kvintet
Jeg beklager at jeg ikke har kunnet vedhæfte et billede direkte i svaret, da AstroForum påstår at mit billede JPG-format ikke er i JPG-format…
Så kig istedet på nedenstående link hos Flickr…
Stephans Kvintet ?
FlemmingA 2013-10-12 21:40:57 12. oktober 2013 kl. 21:42 #108579
Ja, det er altså en smule ved siden af… Galakserne = 1, GOTO = 0…
Thomas, Bornholm
12. oktober 2013 kl. 22:03 #108580
webweichelDeltager- Nova
Sjovt at denne tråd var i top lige nu, sidder pt. og skyder Stephans Quintet i ret meget blæst, men det går. Den nye AZEQ6GT kører godt med VX12’eren på.
Nu kom så skyerne
Her er 5*10 min subs hurtig behandling:
12. oktober 2013 kl. 22:09 #108581
Er det billede ikke spejlvendt??? Ellers et godt billede.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Stephans Kvintet – en miniguide' er lukket for nye svar.