STEM om klima :-) Hvad TROR i ???

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC STEM om klima :-) Hvad TROR i ???

Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 89 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

k_holst
    Deltager
      • Nova

Og sÄ fandt jeg mit linkWink

fhansen
        • Main Sequence

http://www.rigorigo.dk wrote: nÄ sÄ kom der lige 4 stemmer til JA siden pÄ 10min. Angry Wink

Jae, men der gemmer sig vel en lille Hippie i os alle LOL

camilla
        Deltager
          • Giant

Hvis Svensmark har ret, falder temperaturen snart. SÄ det spÞrgsmÄl afklares forholdsvis hurtigt.

Selv tror jeg ja – vi har en katastrofal betydning for klimaet. Og der er ikke en skid at gĂžre ved det. I Danmark kan vi ikke gennemfĂžre en efterlĂžnsreform, selvom alle eksperter er enige om at det mĂ„ ske. Folk gider bare ikke arbejde, hvis de kan fĂ„ andre til at betale for at de gĂ„r rundt og dangderer den derhjemme. PĂ„ samme mĂ„de fĂ„r vi ikke stoppet den vestlige verdens totale overforbrug af resourcer, for uha, hvis man ikke mĂ„ pendle i bil pĂ„ arbejde, tage jorden rundt pĂ„ ferier og skifte havemĂžbler ud hvert eneste Ă„r. Vi fĂ„r ikke kinesere og indere til at droppe drĂžmme om tilsvarende levestandard. Og hvordan fĂ„r vi afrikanerne til at holde op med at fĂžde 10 bĂžrn i snit. SĂ„ lĂŠnge befolkningsantallet stiger eksponentielt, er der ikke en skid at gĂžre.

SĂ„ jeg hĂ„ber pĂ„ Svensmark, det kan da “lĂžse” problemet.

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hov hov Camilla, hvem har pisset pĂ„ din sukkermad..? Wink Men ellers har du ret, der er nemlig ikke en skid at gĂžre ved det sĂ„ lĂŠnge det er den personlige frihed der stĂ„r pĂ„ spil forstĂ„et pĂ„ den mĂ„de, at man bare vil rage til sig af materiel gods og ellers skide pĂ„ solidariteten og verdens problemer. Der skal en helt anden holdning til tingene og fordelingspolitik til. Ellers lĂŠrer vi det pĂ„ den hĂ„rde mĂ„de…

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

morten
            Deltager
              • Super Nova

Jeg synes Camillas kommentar var klog.

Vi mÄ hÄbe pÄ Svensmark (og mÄske pÄ atomkraft..).

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Hvad nytte skulle Svensmark kunne gĂžre, hvis han har ret, hvilket i Ăžvrigt kun vanskeligt kan bevises som alt andet klima hallĂžjsa? SĂ„ er vi da fĂžrst pĂ„ skideren, sĂ„ kan vi da slet ikke gĂžre en skid…SĂ„ jeg synes ikke din kommentar er smart…pĂ„ atomkraft…

Hvad betydning har det at nogle fĂ„ mennesker dangderer den derhjemme. Hvad har det med dette at gĂžre…Jeg kender en som ville i arbejde, endda i job med lĂžntilskud, sĂ„ han ringede til kommunen og blev lovet guld og grĂžnne skove for sĂ„ at blive ringet op fra jobcenteret, at det mĂ„tte han da i hvertfald ikke, det var konkurrenceforvridende over for dem der sĂžgte reelt eller bare skifter arbejde…NĂ„, den diskussion vil jeg ikke ind pĂ„ her i denne trĂ„d.

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

“Og der er ikke en skid at gĂžre ved det” = Det er lige det som er rigtig, lĂžbet er kĂžrt med eller uden tro pĂ„ CO2 som synder… Men Vi kan easy overleve og leve godt, af den grund, sĂ„ lĂŠnge det ikke er gift i jorden/luften sĂ„ no problem. Ekstra varme, hĂžj vandstand, flere storme, regn, tĂžrke andre steder, sĂ„ er det en ganske alm. udfordring som altid har vĂŠret der. Det andet med at bremse op og slet ikke vĂŠre forbruger og stoppe befolkning tilvĂŠkst og sige at nogen ikke mĂ„ FÅ, det er komplet umulige! Og komplet global umulige politisk , osv. osv.. Vi vil jo engang selv skĂŠr ned, joo mĂ„ske lige 10% pĂ„ et eller andet, men sku ikke eks. 50%.

Engang hade man MAX et TV, idag her de fleste i familien et TV hver, hver sin PC, hver sin tlf, 2 biler, 2 X rejser, alt mulige hobbys der kun er til leg med er et forbrug/ og sĂ„dan kan man blive ved, jeg kender IKKE EN som kan leve i forbrug sĂžlebat her i DK, TELL ME WHO eller en som vil cut ned med 50% eller mere… Derfor logik for burhĂžns at det er en umuligesag… Men jeg tror det netop er forbruget der fĂ„r os til at overleve i den sidste ende, da teknikken bliver forfinet og en dag, om ikke sĂ„ lĂŠnge sĂ„ har vi eks. gratis strĂžm, og sĂ„ bliver det fĂžrst rigtig sjovt med forbedringer her og der… http://www.rigorigo.dk2009-11-25 21:47:21

BjÞrn SandÄker
                  Deltager
                    • Neutron star

Rigo, du siger stadig at vi kan overleve lidt flom og regn. Jooo, mĂ„ske …men drivhuseffekten er nog slemmere end som sĂ„ – den kan gĂ„ lĂžpsk fuldstendigt og da bliver det varmere og varmere og varmere. Uden at vi kan stoppe det. Det er faktisk et helt reelt scenario dersom vi ikke gĂžr noget nu.

Personlig tror jeg vi allerede har passeret den grensen for no return og at drivhuseffekten allerede er lÞbt lÞpsk, men jeg hÄber inderlig at jeg tager feil.

Mvh,
                    BjĂžrn

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

drivhuseffekten er det hul i ozon laget du tÊnker pÄ ?? eller bare HÞjer varme

Husk nu pÄ at for mange tusind Är siden var isen stor set vÊk og meget hÞjer varme/fugt, pÄ det tidspunkt blomestede alt liv i stor mÊngder. Jeg ser ganske rolige pÄ at temp skulle stige, men ja det giver problemer for nogen vÊsner og nogen mensker PT, mÄske mange, men det er ikke en slÄ liv ihjel faktor, men der bliver rodet godt rundt i gryden her og der men det har jo altid stÄet pÄ, isÊr hvis man tager mange Är lagt sammen. Derfor lever vi jo ikke meget mere en 80-100Är og vi vil ikke opleve det store, men hvis man levede 500-1000Är ja sÄ var det store omvÊltninger. Og jeg ret overbevist at dyr og planter hurtige omstiller sig til nye arter pÄ de pÄgÊldende steder der trives beder, det tager ca 50-100Är sÄ er alt frodig igen. Se bare de steder hvor naturkatastrofer straffer nogen gange, efter fÄ Är er alt i god orden igen, end da mÄske til det beder. Naturen/os/dyr /planter er meget stÊrker end vi lige skulle tro

http://www.rigorigo.dk2009-11-26 08:17:23

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

hehe sÄ lige TV2 nyheder

Der var en ĂŠlder mand der har beklĂŠdet sit hus med jule lys. Der var sĂ„ en anden der hĂ„ner det fordi det er CO2 FRÅS, og sagde at han udleder lige sĂ„ meget CO2 som en der kĂžre fra DK til Paris og tilbage igen… Og sĂ„ tĂŠnker man lige! hvem fanden har mere ret til at dĂžmme en anden for det han har lyst til at lave. Der 1000vis der tager til Paris for sjovt skyld. Den med med sit julelys har sku da lige sĂ„ meget ret til sin fornĂžjelse.

Hvad sker der lige oppe i hovedet pÄ folk for tiden, Der gÄr godt nok mange rundt med ondt i rÞven, eller er det janteloven eller hvad kalder man sÄdan nogen hykler. Og sÄ at Tv2 nyheder bringer sÄdan noget crap ud, og stempler en gammel mand og hans lille fornÞjelse

PS. Nu slukker i/DU famen jeres computer der sidder her inde pÄ forum, tÊnk lige pÄ hvor meget CO2 frÄs der udledes bare fordi i sidder og hygger her inde LOL Wink PÄ et helt Är kunne man sikkert kÞre til paris og tilbage igen LOL skam jer! Angry LOL

http://www.rigorigo.dk2009-11-26 09:20:27

mikael_joe
                        Deltager
                          • Super Nova

http://www.rigorigo.dk wrote: hehe sÄ lige TV2 nyheder

Der var en ĂŠlder mand der har beklĂŠdet sit hus med jule lys. Der var sĂ„ en anden der hĂ„ner det fordi det er CO2 FRÅS, og sagde at han udleder lige sĂ„ meget CO2 som en der kĂžre fra DK til Paris og tilbage igen… Og sĂ„ tĂŠnker man lige! hvem fanden har mere ret til at dĂžmme en anden for det han har lyst til at lave. Der 1000vis der tager til Paris for sjovt skyld. Den med med sit julelys har sku da lige sĂ„ meget ret til sin fornĂžjelse.

[klip]

Hvis jeg boede ved siden af ville jeg bare have lavet mit julelys som pÄ dette billede Big%20smile

Anonym
                            • Super Nova

Jamen det er da sĂ„ flot med al den amerikanske julepynt pĂ„ et hus – heldigvis slukker det helt af sig selv, den dag de stigende vandmasser kortslutter molevitten!

Men det med at spare pĂ„ energien er slet ikke for at redde klimaet – det er istedet for at strĂŠkke resourcerne til at vare lidt lĂŠngere. Se det synes jeg til gengĂŠld er helt legalt, sĂ„ derfor sparer jeg hvor jeg kan. Ser man tilbage, taler man idag om den mĂžrke middelalder. Om 200 Ă„r omtaler man vores tidsperiode som den dumme oplyste middelalder!

Jo sÄ rut bare lÞs med energien, det nÄr alligevel ikke for alvor at gÄ ud over vores generation!

Mvh.

BjÞrn SandÄker
                            Deltager
                              • Neutron star

http://www.rigorigo.dk wrote: drivhuseffekten er det hul i ozon laget du tÊnker pÄ ?? eller bare HÞjer varme

Drivhuseffekten er opvarming av Jorden fordi varmen ikke slipper ud igen p.g.a. skyer, sot og annet i atmosfÊren. Omtrent som i et drivhus for planter, der varmen holdes inde av et glashus. Problemet med drivhuseffekten er at den ikke lar sig stoppe etter et visst kritisk punkt (point of no return). Solen vil fortsette at give varme til os, men varmen slipper ikke ud igen fordi det er for mange skyer o.a. Da betyr det ingenting om vi overlever regn, flom, tÞrke, skogbranner, vandmangel, koleraepedemier, sult, eller annet, fordi alt liv vil bli udryddet allikevel nÄr temperaturen bliver for hÞj.

Din klokketro pĂ„ fremtiden og at vi klarer os selv om det skulle blive varmere og havet stiger nogle meter, er avhengig av at drivhusefekten ikke nĂ„r det kritiske punkt. Men “os” er kun de rikeste i denne sammenheng – de med mest ressurser her i Vesten. Fattige er ikke like overlevningsdyktige efter at vĂŠret Ăždelegger huset de bor i og avlingen de skulle spise. Dessuden er det ikke riktig at dyrene tilpasser sig sĂ„ godt. Endringene skjer alt for hurtig til at naturlig tilpasning skal skje. Noen dyr vil nog tilpadse sig – mest indsekter – men de fleste vil dĂž ud nĂ„r temperaturen Ăžker. Det samme gjelder planter.

Til syvende og sist nĂ„r madmangelen osse os her i den rige Vesten, nĂ„r dyr og planter vi spiser er borte. SĂ„ Jorden vil til slut bestĂ„ av nogle fĂ„ rige skandinaver, kanadiere og russere, antagelig, som har skrudd pĂ„ air condition pĂ„ fullt mens de lader som at alt er i orden. I mellomtiden Ăžger temperaturen .. og Ăžger … og Ăžger … indtil air condition-anlĂŠgget heller ikke hjelper lengre. Wink

BjĂžrn T. JĂžnsson2009-11-26 11:19:25

Mvh,
                              BjĂžrn

mikael_joe
                              Deltager
                                • Super Nova

Her er lige noget historie fra 70’erne hvor man troede at jorden var pĂ„ vej ind i en mini isalder.
                                http://en.wikipedia.org/wiki/Global_cooling

Global cooling was a conjecture during the 1970s of imminent cooling of the Earth‘s surface and atmosphere along with a posited commencement of glaciation.
                                This hypothesis never had significant scientific support, but gained
                                temporary popular attention due to a combination of press reports that
                                did not accurately reflect the scientific understanding of ice age cycles, and a slight downward trend of temperatures from the 1940s to the early 1970s. General scientific opinion is that the Earth has not durably cooled, but undergone global warming throughout the 20th century.

BjÞrn SandÄker
                                Deltager
                                  • Neutron star

Åja, Rigo, jeg glemte at nevne en ting … Wink NĂ„r jorden ligger brunsvid og elvene tĂžrker ind lengre syd, sĂ„ vil folk i ren desperasjon og overlevelsestrang migrere nordover til os, der det ennu finnes mad og vand. Tenk dig hundrevis av millioner flyktninger som forlanger at komme ind i landet. Det blir mĂ„ske nĂždvendigt at skyde dem for Ă„ hindre at de stormer ind over grensene og Ăždelegger alt i sin vej pĂ„ jagt etter noget at spise og drikke. Selv om vi er rige har vi ikke rĂ„d eller praktiske ressurser til at fĂž pĂ„ alle disse flyktningene.

Mvh,
                                  BjĂžrn

Viser 15 indlĂŠg - 16 til 30 (af 89 i alt)
                                • Emnet 'STEM om klima :-) Hvad TROR i ???' er lukket for nye svar.