stellariumvalg

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR stellariumvalg

• Dette emne har 19 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af chrjensen. This post has been viewed 303 times
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Uha, jeg har mange styresystemer til min PC..

Der er lige for tiden:

WindowsXP pro, Vista Ultimate, OpenSuse, Ubuntu, Windows7, Redhat 7 og har vistnok noget MacOSx på også 😉

Der er serfølgelig mulighed for at bruge Astro i dem alle, men mit hoved styresystem er WindowsXP Pro.

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Oj, det var en god del! Jeg bruker Ubuntu, men har WIndows XP Pro kjørende som et gjeste-OS med Vmware på Ubuntus desktop. Så jeg kan bruke begge typer programmer hvis jeg vil, men jeg vet ennå ikke om jeg skal gjøre det med astronomiprogrammene. Det finnes jo flest programmer til Windows og dessuten teller det også hva andre bruker, slik at jeg ikke blir sittende alene og bruke noe som ingen andre kjenner.

Men i utgangspunktet har jeg tenkt å prøve å bruke så mange Linux-programmer jeg kan – i det minste for å spare penger. Man kan f.eks. sette opp et komplett system på en minnepinne og boote PC-en fra den når man skal kjøre astronomiprogrammer, så slipper man å forandre noe på det systemet som ligger på harddisken. Red Hat 11 + Stellarium på en 2 GB USB-stikke, til å kjøre teleskopet fra en liten nett-PC f.eks. Smile

Mvh,
        Bjørn

ove
          • Main Sequence

Det kan du godt Tommy. Alt efter temperament kan du vælge:

tommyf
          Deltager
            • Neutron star

3 udgaven ser god ud, så skal objektet holdes lige omkring cirklen og det burde kunne være der…Thumbs%20Up

chrjensen
              • Super Giant

Så foretrækker jeg altså FOV funktionen i CdC. Selvom Stellarium er meget nemmere at navigere rundt i. Herunder et eksempel der viser FOV for DSLR i primær fokus + guider.

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
            • Emnet 'stellariumvalg' er lukket for nye svar.