stellariumvalg

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR stellariumvalg

• Dette emne har 19 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af chrjensen. This post has been viewed 302 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Forfatter

sten
      • Giant

Hei, er der noe stellarium som er endra bedre enn andre, Selv har jeg lastet ned nyeste verson 0.10.2. jeg synes det er bra, men er det, det. Det er så mange andre å velge mellomConfused

Mvh Sten

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Du mener planetarium? Stellarium finnes det bare én av. …Det minner meg om TV-reklamen: “Å nei, det finnes bare én Idun ketsjup!” Tongue (Okey, den var kanskje for intern for nordmenn.) Clown

Men planetariumer finnes det flere av. Ta en kikk i vår ringe ordnede ressurstråd og se om du finner noe du kan bruke: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=1368

Mvh,
        Bjørn

chrjensen
          • Super Giant

Jeg kender ikke så meget til Stellarium, men mon ikke den nyeste version er den bedste?

Hvis du leder efter noget mere “teknisk” (og knap så “pænt”), kan jeg anbefale

Aladin sky atlas: http://aladin.u-strasbg.fr/

Jeg bruger selv CdC, da jeg har brug for at kunne se FOV for mit kamera. Jeg har ikke kunne finde andre gratis programmer med denne feature.

Ellers har google og microsoft to meget ligende programmer der begge virker mere eller mindre som google maps, og kræver adgang til nettet for at fungere:

Microsoft World Wide Telescope: http://www.worldwidetelescope.org/Home.aspx

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Erh der er en plugin til Stallarium der gør at den kan vise FOV, men om det kun er til Linux ved jeg altså ikke… Undersøger det lige.

pur
            Deltager
              • Giant

Cartes du ciel 3 findes her i en nyere betaudgave.

http://www.ap-i.net/skychart/start

Vh
              Henrik

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Har ikke kunne opspore FOV indicator til Stellarium, har elles søgt meget, men det må der være et sted…..
                Stellarium er fidt da det kører hurtigt og ikke kræver meget og det kan styre ens montering, og der kan hentes 5 kataloger med stjerner til den i programmet selv.

sten
                  • Giant

Embarrassed Takk for grunnleggende opplysning. Når det gjelder ketchupen så er det greit at ingen andre ketchuper ligner på denSmile

Mvh Sten

chrjensen
                    • Super Giant

MStauning wrote: der er en plugin til Stallarium der gør at den kan vise FOV, men om det kun er til Linux ved jeg altså ikke… Undersøger det lige.

Det lyder godt. Vil være meget interesseret i et link hvis du finder noget. Jeg synes egentligt at Stellarium er nemmere at bruge end CdC.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Her er en plugin til Windows.. Nåja og til Linux:

http://www.stellarium.org/wiki/index.php/Download

Se efter i bunden…

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Nydeligt, kan okular delen oversættes direkte til chip/kamera ?

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Det ved jeg ikke har kun prøvet Linux plugins…

andreas
                            • Super Giant

ove
                              • Main Sequence

Man kan også lave FOV ringe på telescope pointer’en, men da der ikke er så mange runde chips på markedet, har det sine begrænsninger til kamerabrug.

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

MStauning wrote: Det ved jeg ikke har kun prøvet Linux plugins…

Bruker du Linux til noen astronomiprogrammer, Michael? Jeg trodde du brukte Windows fordi du har MaximDL. Men takk for tipset til den plugin til Stellarium! Big%20smile Det er utrolig hvor mange fine lenker du bidrar med her på forumet! Thumbs%20Up

Mvh,
                                Bjørn

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Det var det jeg tænkte Ove, om man kunne omregne/bruge okular ringene som kvadrat viser….

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
                                • Emnet 'stellariumvalg' er lukket for nye svar.