stellarium

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? stellarium

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år siden af astrojensen. This post has been viewed 30 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Jeg syntes at notere mig nogle mærkelige ting i stellarium. I dag da jeg ville planlægge en observation af M35, ville jeg notere mig Jupiters position som markør da den er lige i nærheden.

Når man så kikkede på selve stellariums stjernehimmel, var Jupiter højere oppe end M35, men M35 lå rent datamæssigt højere i declanation?

Jeg undrer mig lidt over dette – og jeg er nu ellers glad for at bruge stellarium som værktøj når jeg skal pejle mig ind på valgte objekter, både ved hjælp af selve stellariums “himmel” men også selve data, og i min verden burde M35 ligge højere end Jupiter når DE er angivet højere korrekt?

Hvad tænker i? kendt problem eller misforstår jeg noget?

landbo
      Deltager
        • Nova

Det afhænger af tidspunktet. Jupiter, der jo kredser rundt om solen, er ikke nogen særlig god pejepind til et “stjernehop”. Brug i stedet eks. Pollux eller Capella. De følges med M35 hele tiden.

jakob1234
        Deltager
          • Nova

ok takker, det prøver vi 😉

landbo
          Deltager
            • Nova

Ja ok Jakob.

Når jeg sidder og læser dit indlæg igen, har jeg måske misforstået dit spørgsmål en smule. Fornemmer at du måske blander kikkertens kordinatsystem og det vi bruger når fødderne er plantet solidt på den Danske muld sammen. Set fra hvor vi står vil Jupiter lige nu skiftes med M35 om at ligge højst på himlen hen over et døgn. Kigger du gennem din korrekte opsat kikkert, vil M35 ligge ca en grad over Jupiter. Derfor må man ikke blande de to kordinatsystemer sammen.

Der er for mig ingen tvivl om de oplysninger du “hiver” ud af stellenariums database er korrekte.

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Når man så kikkede på selve stellariums stjernehimmel, var Jupiter højere oppe end M35, men M35 lå rent datamæssigt højere i declanation?

Det er fordi, de har næsten samme deklination, men Jupiter ligger længere østpå. Når Tvillingerne så har passeret meridianen, så vil hele stjernebilledet begynde at hælde mere og mere mod højre (vestpå), hvorved Jupiter, der står længere mod øst end M35, kommer til at stå højere på himlen.

Thomas, Bornholm

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'stellarium' er lukket for nye svar.