Stella Nova – hvad nyt?

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Stella Nova – hvad nyt?

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af lars. This post has been viewed 403 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

henrik
    Deltager
      • Nova

Hej.

En af dagens nyheder på dr er at forskere har studeret SN 1572 og er kommet frem til at det var to hvide dværge der eksplodere.

Opdagelsen blev offentliggjort i Nature

SN 1572 fotograferet af Chandra

MEN SN1572’s binære natur blev klarlagt allerede i 2004 i samme blad.

Så er det bare jeg blver i tvivl om det overhovedet er en nyhed, eller…?

Nogen der ved noget om den/det?

Mogens Zachariasen
      Deltager
        • Super Giant

Så vidt jeg kan se henviser de til nye observationer som giver bedre data om supernovaen.

Fik et link fra Peder Danielsen til arktiklen:

http://arxiv.org/find/astro-ph
        Skriv i Tycho Brahe i ‘Title’ feltet

I artiklen står bl.a.
        We find that SN 1572 belongs to the majority class of normal SNe Ia. The presence of a strong Ca II IR feature at velocities exceeding 20,000 km s
        -1, which is similar to the previously observed polarized features in other SNe Ia, suggests asphericity in SN 1572.

Har ikke læst hele artiklen endnu.

Mogens

Mvh
        Mogens

lars
          • Planet

Jeg hørte det også første gang som to hvide dværge der var tørnet samme og eksploderet men senere blev det til at det var en hvid dværg der var eksploderet og at dens makker – en almindelig stjerne – stadig eksisterede.

Det nye var snarere at man havde observeret lysekkoer fra supernovaen og dermed fået et spektrum af eksplosionen der godtgjorde at det var tale om en hvid dværg.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Stella Nova – hvad nyt?' er lukket for nye svar.