I København: Find et sted ud mod Køge Bugt. Så kigger du ud over havet, og så er der langt til nærmeste gadelampe, når du kigger mod syd og øst. Jeg har selv brugt parkeringspladsen ved Hundige Havn en del (en af de første på venstre hånd, der er skærmet af for direkte lys fra havnen). Der kunne også være godt ved Brøndby eller Ishøj. Hvis Peder Raatz er på astro-forum endnu, så kan han måske give ideer i det område, det er lidt tættere på. Vi har selv lige købt hus ud til vandet ved Hundige Strand, og her er godt mørkt også fordi mange af de små strandveje ikke har gadebelysning, så jeg har fx en rimelig mørk have (nu skal vi bare have sløjfet svømmepølen, så man ikke falder i, i mørket (forresten – nogen der ved hvordan man gør det, må man meget gerne maile mig, suk!)).
Og når du nu er i København, så har du jo mange astrotilbud lige om hjørnet både hos KAF, Tycho Brahe Planetarium og Astronomisk Selskab. Jeg er selv medlem det sidstnævnte sted, og de holder foredrag lige ved Rigshospitalet. Trænger du til lidt mørke, kan du med offentlig transport nå deres observatorium i Tisvilde i Nordsjælland. Så har du rådighed over en 16″ Meade SCT. Jeg har selv lige booket Wieth-Knudsen Observatoriet, som det hedder, nogle dage omkring nymåne i august. Jeg er oppe at amme om natten alligevel, så kan man jo ligeså godt få observeret lidt.