› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Status på 2656 Evenkia
- Dette emne har 5 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 10 måneder siden af kila. This post has been viewed 404 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. april 2016 kl. 22:16 #146542
kilaDeltager- Super Giant
Hej alle.
Så er jeg vist kommet igennem bunken af data vi har på Evenkia.
PhasedPlot indeholder nu 790 punkter med en samlet eksponeringstid på 41,38 h. I figuren herunder har jeg binnet data i 3 (med maksimalt 3 minutter mellem hver bin). Der er nu “kun” vist 449 punkter i figuren. Det betyder at det bliver lettere at se hvor hver enkelt session starter (med en cirkel omkring) og slutter (med en firkant omkring). Selv da er det svært nok at se!
Fordi der nu er inkluderet et datasæt fra 22/4 af mine som jeg først har lavet en lyskurve af i aften, så forskubbes session numrene for sessions fra den 22/4 og 24/4. For at Leif, Frank og Jens kan finde deres egne sessions i mylderet har jeg lavet et stakket fasediagram hvor observatørens initialer står i signaturforklaringen:
Fik jeg fortalt at vores artikel på 3829 Gunma er accepteret og vil blive bragt i Minor Planet Bulletin vol. 43-3.
Med venlig hilsen
Kim
kila 2016-04-25 22:17:41 25. april 2016 kl. 22:54 #146543
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Kim,
Godt arbejde!
Ser ud til at den er rigtig godt dækket nu – det var ogå kun lige med de yderste af neglene her under fuldmånen.
Dejligt at høre at I har fået Gunma accepteret. Har I modtaget en rating på den eller får I først den når den udkommer?
26. april 2016 kl. 19:33 #146555
leif.hugoDeltager- Nova
Hej Kim
Ja, godt arbejde!
Det er en fornøjelse at være med til at samle data når slutresultatet ser sådan ud.
26. april 2016 kl. 23:32 #146560
Hej og mange tak.
@Frank: Publikation og rating er ikke samme hændelse. Minor Planet Bulletin har Richard Binzel som ansvarshavende redaktør og fokus her at publicere arbejde om asteroider. Rating af lyskurver sker i forbindelse med den database der føres over alle kendte data om asteroiders lyskurver og andre relaterede egenskaber. Den ajourføres nogle gange om året af Alan Harris med Warner og Pravec som assisterende redaktører.
@Leif: Ja, jeg synes det er fantastisk at vi på mindre end en måned tilsammen har eksponeret 790 billeder med en samlet eksponeringstid på 41,4 h. Jeg har svært ved at forestille mig at en af os kunne have gjort det samme alene uden at miste både job og helbred!
Vi har nu godt 3 måneder til næste deadline for MPB og vi kunne måske finpudse nogle detaljer, både observationsteknisk og i analysen. Fra min side har den lille 8″ været presset til grænsen. Jeg kunne godt tænke mig at få sammenholdt kvaliteten af lyskurven, asteroidens magnitude og mængden af månelys for at finde ud af om jeg var bedre tjent med at få sovet noget mere i stedet for.
27. april 2016 kl. 22:51 #146585
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Kim,
Nu er månen på vej væk, så mon ikke det giver mening at tage et par serier mere her de kommende dage.
Den står jo stadig tæt på meridianen kl 01 hvor solen er stik nord, så belysningsgraden af asteroiden er vel stadig fin. Selvom de lyse nætter er på vej, så er det jo stadig mørkt i forhold til månelyset som givetvis har givet dårlig fotometri. Jeg vil også gerne lave nogle bedre optagelser har kæmpet meget med mine flats da jeg har en lækage. Mine syntetiske flats kan være årsagen til at du fandt at der var nulpunkts offset der var store tænker jeg.Hvordan er det – optager vi bedst når den er nær aphelion eller er det perihelion eller hedder det noget andet?
27. april 2016 kl. 23:29 #146586
Hej Frank.
Ja, det kunne være en god ide at fortsætte på trods af de lyse nætter begynder. Til forskel fra månelys så er lyskilden jo under horisonten i nord så gradienter i himmelbaggrunden kan ikke være lige så slemme.
2656 Evenkia er et medlem af Flora-familien af asteroider og klassificeret som en C-type. Vi kan da forvente at lyskurvens amplitude vokser med 0,015 mag/grad fasevinkel. Men selv for C-asteroider er der en del spredning i den størrelse. Fra 0,013 til 0,024 mag/deg. Jeg tvivler på at denne størrelse er bestemt for Evenkia.
Den er bedst at observere – helt enkelt – omkring opposition. Det er Jord-asteroide afstand der bestemmer den tilsyneladende lysstyrke og dermed signal/støjforhold. Størst lysstyrke er oppositioner nær asteroidens perihel, lavest ved aperhel. Så nogle oppositioner er mere favorable end andre.
Mvh. Kim
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Status på 2656 Evenkia' er lukket for nye svar.