Start av sesong 2017/2018

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Start av sesong 2017/2018

• Dette emne har 2 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af oeyvind. This post has been viewed 314 timesskille. This post has been viewed 314 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

oeyvind.skille
    Deltager
      • Moon

I går kveld fikk jeg i underkanten 1 time visuel observasjonstid med mitt nye Celestron 102 SLT 660/F6.5. Jeg brukte rundt 1 min til å sette opp 3 star alignment ( fantastisk teknologi). Jeg satte inn 25 mm okularet og første observasjon ble Vega. Klar og fin. Neste objekt ble det fantastiske stjerneparet Albireo som viste seg å være et fantastisk syn: gull og indigo farget og fantastisk god kontrast. M57 ble også observert, men var vanskelig da himmelen ikke var så mørk enda. Siste observasjon ble garnet star , denne har jeg ikke observert tidligere og var fantastisk fin med sin røde fine farge. Jeg er utrolig overrasket over dette teleskopet og hva det leverer! Jeg måtte opp tidlig idag så derfor fikk jeg ikke lang tid. Været er heller ikke meldt bra før i neste uke. Håper sesongen ikke blir like dårlig ifjor med utrolig mye dårlig vær. Jeg ser fram til mye tid med dette teleskopet og skal etterhvert montere det på mitt eq3-2 GOTO stativ. Øyvind Skille2017-07-29 14:41:53

Anonym
        • Super Nova

Hejsa

Tak for din berettiget Øyvind Skille, den var hyggelig at læse, og held og lykke med din nye Celestron 102 SLT.

Hilsen Jan H. Jan.H2017-07-29 12:39:17

oeyvind.skille
        Deltager
          • Moon

I går kveld fikk jeg på ny sjansen til å observere. Jeg splittet the double double ved Vega ved hjelp av 132x(10mm +2x barlow). Det var første gangen jeg har gjort dette og var fascinerende. Neste objekt på listen var M13 som var også lett å finne. Dette var også første gang jeg observerer en stjernehope. Kveldens høydepunkt ble M57 i 10mm okular. Jeg kan banne på at jeg så farger ( rødt ytterst og blå/grønt i midten samt stjernen på mag 13) . Dette kan umulig stemme eller er det pga at jeg har lært meg synsteknikkene for DSO og at hjernen prosesserer astrophotos av M57 som jeg har sett tidligere ?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Start av sesong 2017/2018' er lukket for nye svar.