Starry Night 7 Pro Plus -første indtryk

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Starry Night 7 Pro Plus -første indtryk

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 9 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 47 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Aften

I et stykke tid har testet den nye Starry Night 7 Pro Plus. Den blev frigivet for nogle få dage
      siden, så jeg kan vist godt fortælle lidt om den nye version.

Meget kort:
      Den er blevet opgraderet kraftigt med et mere moderne (oppe i tiden) brugerflade. Nogle få
      steder er der efter min mening gået rigelig meget pegeplade i den, men ellers fungere det
      rigtig godt.

Mange steder er der kommet mere information på i selve menuerne, hvilket gør det noget
      nemmere at få et overblik, f.eks. om hvor højt en planet står.

Søgeværktøjet er kraftig forbedret. Faktisk er det grunden til at jeg har arbejdet med version 7,
      da jeg får mere end et år siden meddelte at den gamle Starry Night ikke længere kunne
      søge i vise kataloger, f.eks. Tycho. Simulation Curriculum Corp. kunne genskabe fejlen, men
      ikke rigtig gøre noget (Den forbandede QuickTime afhængighed). I stedet kunne jeg lege
      med en tidlig version 7, som dog først kom noget senere.

Der er kommet 5 Sky-surveys i forskellige bølgelængder.

Der er nu all-sky fotografisk himmel, der kan justeres med lokale og fjerne lys forureningskilder.
      Det er faktisk vældigt smart. Det kræver noget CPU kraft.

Flere kataloger

Meget bedre rendering af planeter og måner. Skygge kegler er der også kommet.

Omfattende Exo-planet database og de er modelleret i 3D med rigtige baner, textures osv.
      Super smart. Til observationsplanlægning mangler der dog lidt endnu.

Meget bedre fotos af nogle deepsky objekter

Meget udvidet kontrol med udstyr. Nu kan man fokuser med temperatur kompensation m.m.

Integration med Maxim DL så man fra Starry Night kan starte en optage sekvens.

Man ser også at der er arvet en del fra den gamle version. Straks man kommer dybere ned
      dukker der hurtigt de gamle velkendte vinduer frem.

Foreløbig konklusion:
      Alene af den grund at den gamle version har problemer med QuickTime og søgning i
      kataloger er nok til at jeg ville opgradere. Jeg har brugt Starry Night i mere end 10 år, så
      jeg vil nødig undvære programmet.

Der er også nogle ting som for mig er ganske irriterende, bl.a. kan man ikke justere
      størrelsen på diverse pop-up vinduer, så man kommer nemt til at scrolle.

Sidste version lige inden frigivelsen havde også enkelte steder hvor programmet opførte
      sig underligt. Nyeste version som lige har fået i dag, løser sandsynligvis meget af dette.

Jeg vil anbefale andre at vente lidt endnu inden man opgrader. Den sidste version som kom
      i dag mangler vist stadig at blive testet af “first movers”

Nedenfor nogle pics. Stil gerne spørgsmål omkring programmet, så skal jeg se om jeg kan
      svare.

PS. Jeg får intet indtil videre fra Simulation Curriculum Corp. udover en gratis test version
      som jeg skal lave ny nøgle til hver 14 dag. Forventer dog at et ender ud med i consumer
      version på et tidspunkt som upgrade til min gamle. Nu får vi se.

Nightsky2014-04-10 00:16:32

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hej Lars,

Tak for anmeldelsen. Et enkelt spørgsmål: Har de fået Jupiter GRS position integreret i programmet, eller skal den stadig skrives ind i en tekstfil?
        PS: Du må undsylde at jeg endnu ikke har fået svaret på din sidste PM.

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Hej Jesper

Det ser ud til at programmet har styr på positionen af GRS.

mejer
          Deltager
            • Super Nova

Noget nyt med Starry Night 7.
            Vil nok opgradere i efteråret, men følger spændt med på de nye ting der fremlægges.

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Har kigget på sidste build, status er jeg vil vente lidt endnu. Fejl som ikke er rettet endnu.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Starry Night 7 Pro Plus -første indtryk' er lukket for nye svar.