› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROTRÆF OG KLUBSNAK › Starparty 2022, Kompedal
- Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 1 år, 4 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 559 times
-
ForfatterIndlæg
-
2. oktober 2022 kl. 12:55 #329097
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Også i år deltog jeg om lørdagen og ankom lidt i 10, så jeg kunne overvære det første foredrag der var med Bjørk, som ville fortælle om sit liv som amatørastronom.
I sit foredrag kom Bjørk også ind på andet end astronomi og astronomisk udstyr, da han havde et interesant indlæg om et specielt insekt, som han dyrker avl på, og som i sin udvoksede form ligner et blad, det såkaldte Yunnaninsekt.Så var der walk about, som foregik indendøre, da det regnede. Da jeg ikke lige kender alle navnene på alle udstillere, er ingen nævnt.
Det obligatoriske stumpemarked foregik fra 12 til 13, men som sædvanlig kunne folk ikke holde tiderne 🙂 – men det gik jo alligevel.
Efter frokost var emnet kollimering
Først var det Lars, som gennemgik hovedprincipperne for kollimering af en Newton. Der blev anvendt levende billeder og konkret hardware, for at gennemgå principperne i forbindelse med montering og positionering af sekundærspejlholder.
Barlowed laser-teknikken blev også vist.
Da kollimeringsteknik ofte kan få bølgerne til at gå højt, havde man anbragt førstehjælpskassen indenfor rækkevidde 😉Efterfølgende kom Kim på. Han fortalte om sine tekniske udfordringer og besværligheder med kollimering af sin 14″ kulfiber-Newton – en kamp med Kraken, som han beskrev det.
Kim viste et kollimeringssæt, bl.a. med et 2″ Cheshireokular og andre kollimeringsværktøjer.
Han har fremstillet flere gode hjælpeværktøjer til kollimeringsprojektet, og brugen af dem, blev anskueliggjort på en forståelig måde.Til sidst havde Jens et indlæg om kollimering af et Schmidt-Cassegrain-teleskop, en teknik, som ikke har meget at gøre med kollimering af en Newton.
Da jeg selv har et Celestron 11″ SCT, var der flere guldkorn for mig i gennemgangen.Jens havde i øvrigt taget sin kunstige stjerne med, en anordning som baserer sig på en lysleder, hvorigennem en lysdiode sender sit lys.
Den kunstige stjerne blev sat ud i køkkenet, så der fra opholdsstuen var en tilpas stor afstand til den, og folk kunne så kontrollere, om deres instrumenter kunne vise det korrekte diffraktionsmønster. Et godt initiativ.Sidst på eftermiddagen foreslog Henrik Brask, at der skulle tages et gruppebillede, så folk blev jaget udenfor, hvor Solen var kommet frem, på en stadig skyet himmel. Det var blevet helt godt vejr.
Jeg talte omkring 25 deltagere, hvoraf et par stykker så ikke var med på gruppebilledet.Gruppebillede taget af Henrik
Aftensmaden, som man havde købt ude i byen, blev sat til opvarmning. Der var meget at vælge mellem, og den smagte godt.
Jupiter
Omkring kl. 20 gav Lars en gennemgang af observation af Jupiter og den tilhørende nomanklatur til planeten.
Der findes en officiel betegnelse for alle de bælter der er på planeten og ligeledes de forskellige features, som der kan observeres. Det var ganske interessant, og jeg tror, at de fleste lærte noget nyt.Hvad der foregik efter kl. 21, ved jeg ikke, da jeg skulle hjem. Jeg kune se, at himlen tilsyneladende var ved at klare op, og da jeg nåede hjem ved 22-tiden, var der helt klart i Følle.
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
Vedhæftninger:
Du skal være logget ind for at få adgang til vedhæftede filer.
30. oktober 2022 kl. 09:35 #329160
Claus AgerskovDeltager- Moon
Dejligt med nogle gode billeder og fortælling om, hvad der skete, når man ikke selv havde mulighed for at deltage.
Jeg glæder mig til at kunne deltage næste gang.
30. oktober 2022 kl. 14:16 #329164
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Tak for kommentaren.
Ja, nu har vi jo ikke længere et astronomiblad, hvor den slags artikler kan bringes 🙂
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.