› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Starlight M8C.
- Dette emne har 22 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 261 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. juni 2009 kl. 22:35 #17129
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Netop- hvis binned pixels først slås sammen ved udlæsningen , er der vel ikke forskel på en binned og ikke binned optagelse under selve eksponeringen? D.v.s. at fullwell stadig er givet ved de eneklte pixels kapacitet: Overskrides denne under optagelsen ses blooming (hvis NABG-kamera). Derfor er det da falsk varebetegnelse at sige, at fullwell er øget ved binning
?
Jeg er med på, at den UDLÆSTE værdi er summen af de enkelte pixels værdi!Ikke at blooming er et problem for mig, mere for at forstå mekanikken bag begreberne
Hilsen Mogens B.
4. juni 2009 kl. 09:23 #17139
mstauningDeltager- Black Hole
Tja og nej..
Da det oplyses lidt forskelligt, Sbigs specs siger total fullwell… Da de jo netop antager at din well nu ikke er 1 pixel, men 4 pixels eller 6 pixels. Derfor er den totale fullwell jo højere ! Men de bruger jo også en anden gain ved bin…Så det kommer helt an på hvordan man anskuer det, hvis du vælger at se på en pixels fullwell så er den jo hvad den er… Men når du binner, så er det jo stadig en pixel – Det er bare en superpixel der består af flere underpixels, og de har den fullwell de nu engang har.Så er det rigtigt eller forkert at sige at fullwell er højere… Tjae, jeg mener jo de har ret, da vi nu ikke snakker om en pixel = en pixel, men at en pixel = 4 eller flere.4. juni 2009 kl. 16:21 #17150
mhansenDeltager- Nova
Hej Mogens.. Ikke at det er vigtigt, men jeg mener da ikke at der er nogen af vores teleskoper, der har muligheden for at kunne opløse Sirius B. Denne lille hvide dværg ligger visuelt MEGET tæt på Sirius A.
4. juni 2009 kl. 16:46 #17153
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
MHansen wrote: Hej Mogens.. Ikke at det er vigtigt, men jeg mener da ikke at der er nogen af vores teleskoper, der har muligheden for at kunne opløse Sirius B. Denne lille hvide dværg ligger visuelt MEGET tæt på Sirius A.
Hej Michael,Nej, nej.
Sirius B ligger langt inde i skiven fra Sirius.Billedet er taget med en 70mm f:6 refraktor som næppe kan opløse de to.
MvhMogensMvh
Mogens4. juni 2009 kl. 16:56 #17154
mhansenDeltager- Nova
Sorry.. Var nu en kommentat til Mogens B..
“…Og utroligt, at ‘disken’ fakisk er lyset fra eet punkt (nåh ja, så 2 punkter da- der er jo også sirius B)!…”4. juni 2009 kl. 17:38 #17157
jesperDeltager- Neutron star
MHansen wrote: Hej Mogens.. Ikke at det er vigtigt, men jeg mener da ikke at der er nogen af vores teleskoper, der har muligheden for at kunne opløse Sirius B. Denne lille hvide dværg ligger visuelt MEGET tæt på Sirius A.
Sirius B kan faktisk godt vises i amatørteleskoper. Det kræver bare god seeing og et godt kamera. Vi havde en tråd for noget tid siden som viste at det nok bliver meget vanskeligt at gøre det fra Danmark, på grund af den lave højde og generelt dårlige seeing om vinteren. Men flere amatører har gjort det, blandt andet ham der ferskendrenegen:4. juni 2009 kl. 18:09 #17159
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Michael (H), jeg mente det nu også som en joke- jeg har ikke lige den teoretiske teleskop-opløsning for det udstyr som har optaget det pågældende foto; men uanset hvad, så er der jo lys fra to punkter på himlen (hvis altså ikke lige den ene okkluderer den anden :-).
Afstanden mellem de to stjerner varierer mellem 3-11″ (i øjeblikket vist nok tæt på 8″, så hvidt jeg husker fra en anden tråd), så teoretisk kan den da opløses af amatørudstyr. Som også Jespers post så fortrinligt viser.
Hilsen Mogens B.
6. juni 2009 kl. 12:40 #17245
mstauningDeltager- Black Hole
Har lige siddet og leget lidt med den smule lys jeg fik ind af M101..
Er nu sat sammen med noget gammelt L fra Sbig’en, alignet og gemt som tiff.Begge er så lavet om til LAB, hvorefter jeg har udskiftet L fra M8C billedet med L fra Sbig billedet. AB fik en gang blur for at undertrykke den støj der er grundet mangel på data.Farve er således optaget med M101 højt på himlen, men kun 3 x 5min. Der er nu brugt darks og bias, stakket som Sigma Clip for at fjerne et par sattlitter, og en flyver 😉Hver sub frame har en del trailing, da de 2 første frames er unguided 5min 😉Lum er fra April sidste år, der er 11 x 5min også Sigma cliped sammen.Det er der så kommet dette ud af:Lidt rigeligt blåt måske, men med tanke på at farven er optaget med et 60mm teleskop mellem kl 2:20 og 2:35 en tidlig lys morgenstund den sidste dag i Maj.. Så mener jeg selv at denne lille mircotest viser at det fint kan lade sig gøre. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Starlight M8C.' er lukket for nye svar.