› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Starlight M8C.
- Dette emne har 22 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 9 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 260 times
-
ForfatterIndlæg
-
1. juni 2009 kl. 11:35 #16959
mstauningDeltager- Black Hole
Har jo fået mig et Starlight, en lille model i Oneshoot color.
SXVF-M8C, 4megapixel. Men hver pixel er kun 3,125µm ! Så den giver en fin opløsning på mit FS-60, nemlig ca 1,7″. Det er jo ganske passende til at lave noget farvelade med, som jeg så håber at kunne sætte sammen med Lum fra ST-2000/CGE800.
Har fået lavet en serie bias og darkframes, som jeg er igang med at stakke. Så der kommer en kort oversigt på dens udlæsning og mørke støj, når jeg er færdig.
Men indtil videre jeg er glad for det lille lette kamera, skal bare lige have afpasset afstanden mellem CCD og flatner. Er der nogle der ved hvor langt inde Starlights CCD’s sidder, altså optisk…. Som jo nødvendigvis ikke er det samme som fysiks afstand.
1. juni 2009 kl. 12:42 #16963
Og nu har jeg kikket noget på det, og lige lavet en update af udlæsnings støjs-tråden…
Men mørkestøj er jo noget vi alle tænker på.. Og mindre pixels giver jo gerne mere støj, og det lyder jo meget rigtigt.Men… Det skal dette ikke handle om.Der går jo meget snak om at Sony chips ikke støjer så meget, og at det derfor ikke er nødvendigt med darkframes!Og det kan man nok også med et mono, og et kernel filter.Men ikke med mit color 😉Jeg har omkring 46 pixels der ligger mellem 7000~13400 adu. på en 5min darkframe kølet til ca 0C. Det giver jo nogle farvet prikker i det endelige billede! Men det passer jo fint sammen med de små pixels.Her en 5min masterdark: ca 1,1mb.Men sammeligner man lidt….Så har jeg jo en kodakchip, som man siger støjer mere.Og kikker jeg på en 5min 0grader masterdark, så har jeg der ca 405 pixels der ligger over 8000 adu. Husk at maks ADU på Starligten er 13400adu, hvor maks adu på kodaken er 65300 !Der er så 26 pixels mellem 7000~13400 adu, så tager vi og sammenligner lidt…Så har min kodak 431 hotpixels med en værdi mellem 7000~65300 adu. og 161 hotpixels med værdier mellem 4000~7000adu.Min sonychip har 46 hotpixels med en værdi mellem 7000~13400 adu. og den har 40 hotpixels med værdier mellem 4000~7000 adu.Da sonychippens bias har en maks på 7700adu da der er et par hotpixels der bare ligger på det hele tiden, så kunne man jo lige fratrække dem.. Og kommer frem til at den har et par rækker med det… men også at gemmensnit værdien på reststøjen ligger lige omkring de 3000adu. Hvor kodaken har en gemmensnitlig biasværdi på 1040 adu..Så jeg ville kunne fratrække hotpixels på kodaken ned til den værdi, men sonys ikke noget under ca 3000… Så der er fordele og ulemper ved begge. Og vil da lige sige at det ikke er realistikt at rodde med hotpixels på de små værdier.Største ulempe ved Starlighten må være at jeg ikke kan styre temp på den !1. juni 2009 kl. 23:23 #17018
soeren- Main Sequence
Så kom det. super…
Glæder mig til at se hvad det kan..2. juni 2009 kl. 18:52 #17056
Det samme er jeg, tror dog at jeg skal regne med meget lange subs…
Den er jo lavet til meget små f-forhold, helst under 3 og jeg kører lidt over 6…Men hvis man nu kikker på hvad 5min hiv ind ca kl 2:30 under en lys morgen himmel.En kerne på M101 med en adu værdi på lidt over 7000, ikke ringe.Så hvis man nu antager at det er rimeligt linært, så skulle en 30min subs gerne give en 42.000 adu. Og jeg vil derfor stadig bruge samme total tid på RGB som jeg plejer, dog med den forskel at jeg kan lave Lums samtidig !!! Så fremover skulle det gerne være således at jeg tager et par timer lum af noget – mens jeg optager et par timer RGB af samme objekt.Men om mine evner med CG5 rækker til 30min subs må tiden jo vise, da min opstiling så skal være rimelig god – ikke noget jeg har klaret særligt godt indtil nu med CG5.2. juni 2009 kl. 19:55 #17062
Mogens.BildsøeDeltager- Nova
Michael, på dit seneste foto af M101 har du benyttet software binning (3×3). Er der forskel på at lave binning direkte under optagelsen og på at lave software binning; og hvad er fullwell ved 3×3 binning (på chippen)? Vil een pixel (som jo så ved 3×3 binning svarer til 9 enkelt pixels) være 9 x så stor?
Hilsen Mogens B.
2. juni 2009 kl. 22:11 #17071
mogensDeltager- Super Nova
Hej Michael
Tilykke med det nye Starlight kamera.-Det bliver spændende at se hvad kombinationen med TAK60C kan frembringe. Apropos køling har jeg måttet sende mit Artemis 4021 til Portugal p.g.a. fugtdannelse på sensoren. -Jeg tror faktisk at det skete fordi den regulerbare temperaturstyring havde det med at slå fra ind imellem – så det er åbenbart ikke altid lykken at den kan styres, hvis den altså ikke styres ordentlig.2. juni 2009 kl. 22:33 #17074
Mogens B – Har kun brugt software bin, for at lave billedet webvenligt 😉
Har ikke målt fullwell på Starlighten endnu, og ja 3×3 bin giver 1 pixel der før var 9.Mogens – Surt, men mon ikke det kan være fugt der er inde i kameraet? Tænker på at Sbig, QSI og FLI alle har noget der kan hive fugten ud af ccdkammeret.3. juni 2009 kl. 08:10 #17085
At 3×3 binning samler 9 pixels i een og samme pixel er jeg med på. Det jeg mener er, om binning, udover at samle flere pixels til een stor pixel, også betyder at denne ene pixel får større fullwel: Antag at du har et kamera uden antiblooming, med en fullwell på 50000e og at du binner 2×2 (på chippen). Kan du nu samle 4x50000e=200000e i den binnede pixel før du ser blooming?
Hilsen Mogens B.
3. juni 2009 kl. 09:49 #17090
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Til lykke med ditt nye Starlight-kamera, Michael! Da får vi vel se enda bedre bilder fra deg etter hvert …? De bildene du har tatt tidligere er jo supre, så vi gleder oss til å se hva du nå kan få til!
Mvh,
Bjørn3. juni 2009 kl. 11:38 #17096
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Mogens B wrote:
At 3×3 binning samler 9 pixels i een og samme pixel er jeg med på. Det jeg mener er, om binning, udover at samle flere pixels til een stor pixel, også betyder at denne ene pixel får større fullwel: Antag at du har et kamera uden antiblooming, med en fullwell på 50000e og at du binner 2×2 (på chippen). Kan du nu samle 4x50000e=200000e i den binnede pixel før du ser blooming?
Mogens B,Binning giver større full-well kapacitet.
Eks. 2×2 binning = 4 x større full-well kapacitet = 4x større følsomhed.Det giver også bedre dynamik i forhold til kameraets udlæsningsstøj.
Eks 1. Full-well ved 1×1 = 10000 elektroner / 10 elektroner RMS = 1000
Eks 2. Full-well ved 2×2 = 40000 elektroner / 10 elektroner RMS = 4000Binning reducerer selvfølgelig opløsningen, men er effektivt til opsøgning og centrering af svage objekter.
Og, i farvekameraer som Michaels kan binning kun bruges til s/h optagelser da farvekodningen ryger ved binning.
MvhMogensMogens Zachariasen 2009-06-03 11:40:50 Mvh
Mogens3. juni 2009 kl. 13:02 #17104
Takker Bjørn, jeg håber at det giver mig mere tid til hvert objekt.
Som Mogens Z så fint skriver så giver bin højere Fullwell.Og jeg har kun optaget i Bin 1×1, da jeg slet ikke kommer tæt på dens fullwell med de korte tider jeg har roddet med endnu… Ogdog, Vega kan godt give den gas 😉 Selv ude af fokus!Jeg mangler stadig at lave nogle flats med den, så jeg kan udmåle Fullwell.3. juni 2009 kl. 13:17 #17105
Michael/Mogens, tak for svar; men jeg har nu stadig svært ved at forstå, hvordan blooming undgåes (ved f.eks. binning 2×2), hvis værdier på de enkelte (ubinnede) pixels overstiger den ubinnede pixels fullwell? De enkelte pixels slås vel ikke sammen sådan rent elektronisk/fysisk- er det ikke først ved udlæsningen, at de binnede pixels udlæses med een samlet værdi?
Undskyld jeg lige spørger dumt
Hilsen Mogens B.
3. juni 2009 kl. 14:35 #17109
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Mogens B wrote:
Michael/Mogens, tak for svar; men jeg har nu stadig svært ved at forstå, hvordan blooming undgåes (ved f.eks. binning 2×2), hvis værdier på de enkelte (ubinnede) pixels overstiger den ubinnede pixels fullwell? De enkelte pixels slås vel ikke sammen sådan rent elektronisk/fysisk- er det ikke først ved udlæsningen, at de binnede pixels udlæses med een samlet værdi?
Undskyld jeg lige spørger dumtDet er nu ikke noget dumt spørgsmål.Præcis hvad der sker- og hvordan, vil jeg overlade til andre at forklare.
På http://www.ccd.com/ccd103.html så der:Most CCDs have the ability to clock multiple pixel charges in both the horizontal and vertical direction into a single larger charge or “super pixel.” This super pixel represents the area of all the individual pixels contributing to the charge. This is referred to as binning.
Om binning sker elektronisk under optagelsen eller under udlæsning synes jeg ikke der står præcist.
Har du problemer med blooming på dit kamera ? (Altså grimme streger/spikes ud fra klare stjerner. Det var noget man så meget på de første CCD kameraer).
Jeg tog nogle 30 sekunders optagelser af Sirius med en 70mm f:6 refraktor og mit SXV-M7C d. 23.12.2008.
Har her et screen shot med profil lagt ind over.
Max value er 65535 (på de 7 centrale pixels i Sirius), så pixlerne er mættede – men uden blooming i ”gammeldags forstand”. http://www.astro-optics.dk/sirius-full-well.jpgOg et færdigt billede stacket af 6 x 30 sekunder. Har fået DDP og er presset for at hive flest mulige svage stjerner frem. (Er ikke så kønt, men her er det). http://www.astro-optics.dk/sirius70f6ref.jpg
(Husk at klikke på billederne for at se dem i fuldt format).
MvhMogensMogens Zachariasen 2009-06-03 14:38:25 Mvh
Mogens3. juni 2009 kl. 16:30 #17113
Hej Mogens, fine billeder af sirius- man blir jo blændet som var det solen :-). Og utroligt, at ‘disken’ fakisk er lyset fra eet punkt (nåh ja, så 2 punkter da- der er jo også sirius B)!
Men billedet er vel ikke binnet på nogen måde? Og grunden til, at du ikke ser ‘ægte’ blooming streger er vel, at kameraet har (som der står i din annonce) ‘excellent antiblooming caracteristics’: Altså et billede taget med et kamera med ABG.Mit eget kamera (SBIG ST-402) har ikke antiblooming (valgt helt bevidst), og derfor kan jeg nemt risikerer blooming streger ved optagelse af lysstærke objekter! Disse kan dog fjernes ved en grundig efterbehandling.Mogens B 2009-06-03 16:36:34
Hilsen Mogens B.
3. juni 2009 kl. 21:46 #17126
Bin sker i udlæsningen, og foretages gerne af AD konverteren.
Du har jo et non antibloom kamera, hvor Mogens’s som benytter Sonychip har Antibloom.Men dit problem med bloom bliver ikke anderledes om du binner eller ej. Enten bloomer du eller også gør du ikke. Dog skal du regne med at nemmere bloome ved bin 2×2 eller mere.Jeg kan godt få mit ST-2000 til at bloome, ikke noget bvøvl – tager bare utroligt lang tid at få den til det 😉Min guider er nonbloom, så jeg kender det godt. Og den bloomer lige ens om jeg binner eller ej.. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Starlight M8C.' er lukket for nye svar.