star align

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? star align

• Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af mstauning. This post has been viewed 251 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

nekkos
    Deltager
      • Giant

Hejsa

Ja, så var det vejr til at komme ud og prøveudstyret af igår. Det var også på tide.

Jeg stillede op, men efter star align, prøvede jeg månen. Den skød rimeligt langt forbi. Så jeg prøvede igen.

Den skød stadig langt forbi månen. Det kan vel næsten kun være min pol-søger der ikke er indstillet rigtigt ?

Men jeg kørte den det sidste stykke og fik den til at følge månen. Så noget nåede jeg at få ud af det, samt lidt billeder.

nekkos2010-03-02 11:50:56

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Månen og planeter er faktisk softwares støreste problemmer… Men det kunne lyde som om, du har fået brugt en forkert stjerne eller noget…

Næste gang, så test med en stjerne om goto virker der eller ej. Kan den ikke ramme stjerner sådan nogenlunde, ja så er der noget galt – enten i software opsætning eller alignment.

nekkos
        Deltager
          • Giant

ok. Men hvis min pol søger er stillet, så den er lidt ved siden af, bliver der også en stor forskel eller hvad

mhbr
            • Planet

PS. Må vi ikke se dine billeder? 🙂

nekkos
            Deltager
              • Giant

De er vel næsten pinligt dårlige, men ok. Jeg ved ikke hvordan jeg sætter billeder ind her, men der ligger et enkelt på min hjemmeside.

Eller lige fortæl mig hvordan jeg kan sætte billeder ind her

k_holst
              Deltager
                • Nova

Hvis polsøgeren er stillet forkert kan din GoTo godt være præcis ummiddelbart efter align, for så over tid at blive mere upræcis.

Når du laver en GOD align kompensere software i din håndkontrol for dårlig polopstilling.

Jeg tror mere årsagen til upræcis GoTo er forkerte instillinger i håndkontrollen eller at du aligner på en forkert stjerne.

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

det er for jorden har rykket 8cm. (jordskælv) har i ikke læst det i nyhederne Smile Wink

Jordskælv forkorter døgnet

02. mar. 2010 11.58 P3Nyheder

Jordskælvet var så kraftigt, at Jordens rotation fik et ekstra skub.

Men det er nok de færreste, der behøver at stille på uret, for døgnet blev kun 1,26 mikrosekunder – eller cirka en milliontedel af et sekund – kortere.

Som at spinne rundt om sig selv
                  Et jordskælv kan forrykke enorme mængder klippe adskillige meter. Dermed ændres Jordens massefordeling, hvilket påvirker rotationshastigheden, skriver videnskab.dk.

Det er samme princip, som hvis man drejer rundt på en kontorstol og trækker armene ind til kroppen. Så vil man begynde at rotere hurtigere.

Men døgnet bliver længere på lang sigt
                  Og denne gang var jordskælvet så kraftigt, at den akse, der går gennem det såkaldte massemidtpunkt forskubbede sig otte centimeter.

Men på lang sigt bliver døgnet faktisk længere, blandt andet på grund af tidevandskræfterne.

Det betyder, at døgnet bliver et par millisekunder længere for hvert århundrede.

http://www.rigorigo.dk2010-03-02 15:55:20

k_holst
                  Deltager
                    • Nova

Billeder!

Der findes ikke pinligt dårlige billeder!

Der er ingen der forventer at dine første forsøg (eller de mange næsteWink) kan sammenlignes med Hubbel. Jeg har aldrig oplevet at nogen her på forum er kommet med urimelig kritik, og synes folk gennerelt er gode til at kommentere konstruktivt og under hensyntagen til fotografens erfaring og udstyr.

Indsætte billeder:

Hurtig svar duer ikke! Du skal trykke”Besvar” for at få mulighed for at indsætte billede.

Når du trykker besvar, er der en knap “indsæt billede” her angiver du linket til billedet på din hjemmeside – tryk “Se først” – hvis billedet vises trykker du “Ok” nederst.

joergen.k
                    Deltager
                      • Nova
                      polsøger kallibrering

prøv at kikke på denne video fra youtube

nekkos
                      Deltager
                        • Giant

nekkos
                        Deltager
                          • Giant

sorry. skulle nok have smidt det på under astro fotos 🙂

mhbr
                            • Planet

Det kan du også gøre. Foreløbigt er jeg glad for at se det!
                            Det ser da ikke helt dumt ud! Jeg er selv helt ny indenfor det her, så det er rart at se nogle andre nybegynderes billeder 🙂

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Pol aligment er mest for at få bedste tracking/guide muligheder..

Regn med at første stjerne er 1/2 til 2 grader fra din align stjerne så vær sikker på at du aligner på den rigtige stjerne, nummer 2 stjerne vil nu være tættere på og burde ikke
                              være i tvivl, 3 stjerne skal gerne være næsten i midten.

Hvis du er meget off hele tiden er det nok din tid eller sted der er forkert…

nekkos
                              Deltager
                                • Giant

Min tid står til +1 og daylight savings er off

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Det er da meget bedre end mine første forsøg, så tillykke med et par gode skud.

Så længe man selv er glad for de skud man henter ned, så kan det ikke være anderledes end at vi andre også er glade for dem.

Bare lige for at sætte det hele lidt i perspektiv, mit første Mars billede:

Eller mit første deepsky hvor der også kom noget med:

Kan jo sammenlignes med dette, også taget af mig – samme objekt:

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'star align' er lukket for nye svar.