Stacking af farvebilleder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Stacking af farvebilleder

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 5 måneder siden af edbbob. This post has been viewed 59 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

helgeras
    Deltager
      • Giant

Jeg har nu endelig fået nogle smalbåndsfiltre (Ha, SII, OIII) og den anden aften var der godt vejr til at jeg kunne prøve at tage billede af M27 før skyerne kom.

Det blev til 10 x 120 sec Ha, 10 * 120 sec SII, 10 * 120 sec OIII og 10 * 120 sec darks.

Jeg har nu for første gang skullet prøve at samle sådan noget til et billede, og der er da også gået nogenlunde, men der er nogle mærkelige pletter på billedet.

Her er et link til .fits filen: M27.fits

Kigger man efter er der hist og pist pletter af røde og grønne pixels.

Så vidt jeg kan se er det hotpixels fra kameraet, da jeg kan finde dem i darks, og grunden til at de ikke ender oven på hinanden er at stjernerne er blevet alignet og det derfor har flyttet disse pixels lidt.

Kan dette ikke passe som forklaring?

Jeg forstår ikke hvorfor jeg overhovedet ser dem, jeg troede at darks var blevet trukket fra framene før alt den anden billedbehandling.

Jeg har brugt PixInsight 1.7 (som jeg lige har købt), der har jeg brugt et batch script til at gøre det med.

Hvordan korrigerer man for kameraets hotpixels med darks? mit gæt er at processen er noget i retning af:

– Integrer alle darks sammen til en master dark (er det en midling eller hvad?)

– Korriger hver light frame (Her skal man vel korrigere for den forskellige eksponeringstid?)

– Align alle light frames.

– Integrer alle frames for hver filter type sammen til et billede (Midler man?)

– Kombiner til et farvebillede. (Jeg brugte SII som rød, Ha som Gul og OIII som blå, var det et godt valg?)

For mig at se har PixInsight ikke korrigeret korrekt for kameraets hotpixels, men så forstår jeg egentlig ikke hvorfor jeg kan se grønne og røde pixels, men ikke blå?

Jeg håber at der er nogen her der kan bringe mig på ret spor 🙂 Indtil nu har jeg hovedsagelig stakket avi film af planeter, og det er dejligt simpelt i forhold til dette 🙂

Mvh. Helge

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Hej Helge,

Jeg kender ikke rigtig PixInSight, men metoden du beskriver er rigtig. Prøvede at åbne din fits fil, og jeg kan godt se, hvad du mener. Jeg ved ikke hvilket kamera du bruger, men mit eget har hotpix som flytter lidt rundt, som de har lyst til. De er svære at slippe af med via darks alene.

Du skriver at du bruger midling. Jeg går ud fra at det er det samme som en Average stack. Så vidt jeg ved har PixInSight også Median stacking. Den er beregnet til lige præcis det du søger. Den fjerner hotpix væsentlig bedre end average. Til gengæld risikerer man også at den æder lidt detaljer.

Når det så er sagt, er dit problem til at overskue. Der er ikke mange hotpix i din fits, og dem kan du lynhurtigt fixe, ved at male dem væk, evt i Photoshop ell lign.

Blå hotpix er svære at se, medmindre du kikker på den blå kanal alene. Det skyldes at øjet ikke er særligt følsomt overfor den dybblå farve, men lur mig om ikke de er der alligevel.

Vh

Morten

morten
        Deltager
          • Super Nova

Kære Helge

Det du ser er som du skriver hot pixels. Ved farvekameraer ser de ud som du viser, oftest kraftigt farvede. Billedet er 100% karakteristisk, og jeg har set det mange gange før med mit gamle OSCC (orion starshoot pro)-
          Den korrekte metode er som du skriver at kalibrere sine lights INDEN der stackes. Kalibreringen skal ske på RAW billeder. Har du først debayeriseret dem virker det ikke eller dårligt. Det går jeg ud fra, at du har gjort korrekt.
          Grunden til at der aå alligevel ses hotpixels kan være
          1) forskellig eksponeringstid mellem darks og lights
          2) forskellig temperatur mellem darks og lights
          eller, hvis det altsammen er i orden kan det skyldes
          3) Hotpixels har langt større variation end normale pixels. Der gælder nogenlunde det samme som for shot-noise, nemlig at SD er kvadratroden af selve værdien. Dette kan give nøjagtigt hvad du ser. Lad os sige du har en hotpixel som giver 40000 ADU mod baggrundens 400 ADU. Shot noise i en hotpixel i baggrunden vil så være 200, mens den vil være 20 i en normal pixel. Når su så subtraherer din dark så får du en meget kraftigere variation i dine hotpixels, hvilket viser sig i de kalibrerede billeder som mørke pixels eller som hot pixels. Det kræver simpelthen langt flere billeder at få styr på støjen fra hotpixels (der er andre metoder, hot pixel map, dithering etc). Lav evt øvelsen og se hvordan variationen i de konkrete pixels skal være.
          Altså ingen mystik

morten2012-09-12 19:41:43

helgeras
          Deltager
            • Giant

Tak for forklaringerne Morten og Morten 🙂

Det er et sort/hvid kamera, så der er ingen debayering involveret.

Jeg vil prøve at eksperimentere med at lave hele processen manuelt istedet for at køre et script der gør det hele.

Det giver mig mulighed for at sammenligne billederne før og efter hvert step.

Mvh. Helge

edbbob
            Deltager
              • Super Nova

Hej Helge.

Det kan jeg godt anbefale. Det lærer man utroligt meget af. Jeg sidder f.eks. pt med en ordentlig stabel subs, og kunne ikke forstå, at der var så meget støj. Så gik det op for mig, at mine darks gik under nul, når jeg trak bias fra. Det er forkert! Når jeg yderligere gangede darks med to, for at justere dem til dobbelt så lange subs, gik det helt galt. Jeg kan godt lide at have labberne helt nede i mine pixels, og man kan altid automatisere.

Vh

Morten

Og PS Fin M27 i øvrigt. Det ser ud som om din chip sidder skævt ift billedplanet, men nebulaen fejler ingenting! Tjek evt at alt sidder 101% lige EDBBOB2012-09-12 20:05:09

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Stacking af farvebilleder' er lukket for nye svar.