› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Stabilisering af newton på eq6
- Dette emne har 19 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 9 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 238 times
-
ForfatterIndlæg
-
12. maj 2016 kl. 06:17 #147106
Anonym- Nova
Hej!
Jeg har en ståltubus 10″ f4.7 newton på en eq6, men den er en kende ustabil, dvs det ryster f.eks. meget når jeg fokuserer. Jeg har losmandy skinne og en “overbar” på tubusringene, så den del er ret stabilt. Er der nogle tips til at få det hele lidt mere stabilt eller er 10″ f4.7 lige i overkanten for en EQ 6?
Mvh
Søren
12. maj 2016 kl. 06:27 #147107
RudiDeltager- Neutron star
Jeg har samme problem med min lille 5″ på EQ5, og den eneste løsning er vel motorfocus?
/Rudi B. Rasmussen
12. maj 2016 kl. 06:42 #147109
Anonym- Nova
Ja, men det hjælper jo ikke på f.eks. vindstød 😉
Hvordan spænder i snækken? Hårdt? Det virker som om at der er lidt slør her som måske kunne gøre det hele lidt ustabilt?
12. maj 2016 kl. 10:03 #147115
henrik.schneiderDeltager- Nova
Jeg tror ikke du kan slippe for problemer med vinstød, der skal du nok op i helt andre monteringer. Tænk bare på hvorlidt der skal “puffes” til kikkerten før den kigger den forkerte vej.
Snækken har flere bespændings retninger.
– Aksialt af snekken, den skal være finder stram så du ikke vrider i lejer.
– Tryk ind på selve snekke-hjulet, den kan godt være relativ stram, men det er også ok om den har 0,1-0,2mm luft.Hvis du spænder nogen af disse for hårdt evt. bare hårdt fingerspændt, så risikerer du at den vil begynde at gå endda meget stramt når temperaturen skifter meget. Og ja alt udvider sig jo ved højere temperatur, men ikke ligemeget og snekken bliver styret aksialt i begge retninger dvs. hvis den spændes for hård, så vil den “bide” når det bliver varmt.
Men lidt slør i snekken bør ikke give dig problemer ifbm. tracking, det kompenseres der i det store hele for enten via PHD eller når du manuelt finder en nyt objekt. Er der “slup” vil der dog gå nogle sekunder før den følger med, men når den gør har snekken lagt sig op af hjulet og sløret er i praksis væk, indtil du skifter objekt.
Som sagt vinden kommer du nok aldrig til at kunne fjerne med en amatør montering.
12. maj 2016 kl. 10:19 #147116
En super hurtig beregning viser at vind trykket på en 0,39m2 flade (dog ikke rund)
vil være 39gram ved 10kmh vindstød, ved 20kmh vil trykket være 156g39g som kommer og går er ganske meget, det svare til du stiller en tom 38cl plastflaske på din tubus mens du bruger den.
12. maj 2016 kl. 11:03 #147118
Anonym- Nova
Altså hvis jeg sætter min 80 mm f/6 på monteringen så kan der blæse en storm uden den rykker sig ligesom jeg sagtens kan fokusere uden billedet hoppe og danser, så man kan sagtens få en stormsikret amatørmontering bare kikkerten er lille nok
Ud fra din beskrivelse er snekken vist justeret fint, men ganske lille slip så den ikke hænger.
Spørgsmålet er dog stadig om der er noget som kan optimeres på en EQ6/10″ Newton combo for at minimere problemer med rystelser?
Anden Tubus? CF? Truss?
En 10″ SCT i stedet for en Newton?
Justeringer af monteringen?
Placeringen af vægtklodser?
Hurtigere Newton? (f/4, lidt kortere)
….
Eller er det en dødsdømt combo?
12. maj 2016 kl. 11:42 #147121
madsen wrote: Altså hvis jeg sætter min 80 mm f/6 på monteringen så kan der blæse en storm uden den rykker sig ligesom jeg sagtens kan fokusere uden billedet hoppe og danser, så man kan sagtens få en stormsikret amatørmontering bare kikkerten er lille nok
Enig
12. maj 2016 kl. 19:30 #147133
astrojensenDeltager- Neutron star
At forkorte benene hjælper ganske enormt:
Thomas, Bornholm
12. maj 2016 kl. 21:22 #147135
Anonym- Nova
Er de ikke bare gravet ned?
Min er på betonsøjle…
12. maj 2016 kl. 23:06 #147139
kilaDeltager- Super Giant
Hej,
mit bud på årsag til tubus svingninger på EQ-monteringerne (har selv EQ6’eren) er den spinkle samling i toppen af ækvatorialhovedet på monteringen, den “hockey puck” som holder svalehaleskinnen som sidder på tubus.
Hvis I kikker på godstykkelsen er den omkring 10 mm på EQ6’eren og pucken er vel 60 mm i diameter. Der skal ikke bruges mange kræfter ude ved okularudtrækket som typisk sidder 50-70 cm fra pucken, før at det tynde gods opfører sig som en fjeder.
Når alle ben er kortet af eller ekstra tubus ringe er sat på, så bliver dette det svage punkt.
13. maj 2016 kl. 05:40 #147145
Anonym- Nova
Det er da være at checke, jeg har dog skiftet min til en losmandy type men derfor kan selve pucken jo godt være noget spinkel!
20. maj 2016 kl. 22:38 #147306
Anonym- Nova
Fik endelig checket pucken og den sad faktisk lidt løst. Jeg fik spændt den og opdagede at den også sidder lidt dårligt, således at der er ca 3 mm imellem undersiden af pucken og toppen af monteringen. Den originale sidder faktisk bedre da der ikke er dette gab. Desværre får man nok hvad man betaler for, det var en “billig” udgave fra astro ifht. ADM og andre dyre mærker. Så skal der vist spares lidt sammen igen…
23. maj 2016 kl. 20:17 #147362
Anonym- Nova
Her er lidt billeder af problemet, med et lille gab så puck’en kun holdes af 3 små umbraco skruer og støtter på en sort “dims” indeni aksen i modsætningen til den originale som støtter på den noget større udvendige flade.
Gabet med den nye puck:
Den originale har ikke dette gab og sidder noget mere stabilt:
Problemet er at den nye ikke er udhulet nok:
Så den støder i den sorte dims inde i aksen der ses her:
Dette ligner et klassisk eksempel på en udemærket og billig Kina-dims som aldrig har været testet i praksis
madsen 2016-05-23 20:21:26 23. maj 2016 kl. 21:57 #147365
astrojensenDeltager- Neutron star
*facepalm*
Typisk kinøjserbras. Jeg har en ADM dual saddel på min og det fungerer bare. Og så specielt dyr var den heller ikke.
Thomas, Bornholm
24. maj 2016 kl. 06:49 #147372
Anonym- Nova
Ja præcis! Det kan dog være det kan fixes på et par timer med en Dreml
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Stabilisering af newton på eq6' er lukket for nye svar.