› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › ST4 signal
- Dette emne har 16 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af henrik. This post has been viewed 546 timesschneider. This post has been viewed 546 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. august 2015 kl. 08:44 #135955
alanDeltager- Super Giant
Hej
Jeg er ved at motoriserer en gammel EQ opstilling. Ra med en dc-motor og Dec med en stepmotor. Så lang så godt, og det virker.
– Nu kunne jeg godt tænke mig at autoguide opstillingen med PHD og via en ST4 porten på mit guidecamera.
ST4 porten virker ved at Ra+ , Ra-, Dec+ eller Dec – lægges til GND, men spørgsmålet er hvordan ser det signal ud? hvilken frekvens?
Nogen der er stødt på et occiloskop billed af signalet ST4 porten på guidecameraet, jeg skulle gerne have en Arduino til at forstå det.
mvh Alan
23. august 2015 kl. 09:30 #135966
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Alan.
I gamle dage var et ST-4 signal en simpel aktivering af en relæspole. Dette relæ har/havde to sæt kontakter, en NO og en NC, så man kunne få den koblet ind over kontakterne i en håndkontrol.
I moderne tider er det så vidt jeg ved, blot at man aktiverer en Darlington transistor (eller er det en FET), så man slutter en collettor-emitter strækning til gnd. Den er så sluttet det stykke tid motoren skal køre. Simpel ON-OFF. Der er nok ikke en frekvens som sådan…
Hjælper det dig?
mvh
Jens23. august 2015 kl. 10:16 #135974
Hej Jens, sådan opfatter jeg også det jeg har læst. – men jeg har en mistanke om at signalet fra mit guidecamera (QHYcam) ser ud som den nederste kurve.
Men jeg må have et oscilloskop koblet på i aften.
Mvh Alan
23. august 2015 kl. 10:23 #135975
Hej Alan.
Kan du ikke blot sætte et RC-led efter guide outputtet, f.eks med en tidskonstant på 0,1 sek? Indgangen i Arduino er givetvis meget højimpedanset, så med en R omkring de 20k burde der ikke være nogle strømmæssige problemer. Virker det, så er det også en god preldæmper.
Har du f.eks en impedans i arduino på 20 Kohm (det er vist det normale), så kan du jo lægge en C hen over indgangen, der giver en tidskonstant omkring f.eks 50 msek.
t=R*C, så 0,05 = 20000*C, C= 2,5 Uf.
mvh
Jens23. august 2015 kl. 11:23 #135980
Ideen med RC-ledet skal prøves. Tak for tippet.
– At være udenfor samtidig med man nørder,bedre kan det ikke være.
Ra motor + Dec motor, tandhjulene er fra en gammel printer.
vh Alan
23. august 2015 kl. 11:41 #135981
Hej Alan.
Jeg vil tro det virker, bare den er over indgangen og gnd på Arduino’en. Så vidt jeg kan se, ligger indgangsimpedansen omkring 20-50 Kohm på Arduinoen. Så Cap’en lader op og af, og fjerner PWM signalet. Vil jeg tro
Der skal nok eksperimenteres lidt med Cap størrelsen.
mvh
Jens23. august 2015 kl. 12:52 #135985
Frank LarsenModerator- Super Nova
Der burde ikke være PWM på ST4 outputtet da det ikke vil være kompatibelt med diverse monteringer. Normalt skal en digital ST4 udgang være en “open drain” type. Det vil sige at der i indgangen forventes at side en pull up (eller en relæ spole til V+). ST4 udgangen vil så forbinde sit udgangen til common benet (typisk stel) når porten aktiveres.
Den moderne ST4 udgang indeholder typisk en svag pullup modstand til 5V så der nemt kan interfaces til mikroprocessorer.
Jeg ville nøjes med en 4k7 eller 10Kohm pullup til 5V og ingen kondensator. Evt en 100nF på indgangsbenet og en seriemodstand på 1k. Overvej at beskytte din arduinoen med en 4V7 zener (bag seriemodstanden) da du godt kan risikere at der er 12V pullup på en ST4 udgang.
FrankLarsen 2015-08-23 12:59:07 23. august 2015 kl. 16:06 #135993
Hej Frank, mener du at ST4 udgangen på guidecam kan leverer op til 12 volt?
Vh Alan
24. august 2015 kl. 08:59 #136041
Alan, Guideporten skal normalt ikke “levere” ikke spænding. Men alt efter hvordan kameraet er bygget, kan du risikere at der er 5-12V på outputtet, men næppe særlig meget strøm bagved.
Jeg vil tro det normale er at udgangen er en optokobler – det er i hvertfald det smarteste.
26. august 2015 kl. 00:01 #136150
Så guider opstillingen. Pænt ser det ikke ud men monteringen er også bare stillet på terrassen. Der skal pilles ved nogle konstanter i programmet. Men projektet ser ud til at lykkedes. Tak for hjælpen de herre.
Mvh Alan
26. august 2015 kl. 00:16 #136152
Jeg prøver lige igen med et par billeder.
26. august 2015 kl. 06:19 #136155
RudiDeltager- Neutron star
Utroligt at ra finder hjem igen, havde du glemt at spænde koblingen
/Rudi B. Rasmussen
26. august 2015 kl. 06:39 #136156
Hej Rudi, det kunne godt se sådan ud, men jeg tror det er de konstanter som bestemmer pulslængden i programmet der skal ændres. Efter billedet var taget kom der en lang periode hvor den “grafen lå mellem +/- 2 streger på grafen.
Alan
26. august 2015 kl. 10:10 #136161
Jeg tror (ud fra billedet af opstillingen) at du har passeret meridianen og der har været perfekt balance så drevet har skubbet teleskopet frem og derefter skulle samle sløret op igen. Østlig overvægt hjælper i så fald.
Alternativt en kobling der er skredet fordi snekken binder på et punkt.26. august 2015 kl. 12:30 #136165
Jeg tror ikke I skal lægge så meget i den graf endnu, der er for mange fejlkilder. Bla. en hund som syntes det er spændende hvad jeg laver.
Og hver gang den snuser til opstillingen gynger træterrassen.
Alan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'ST4 signal' er lukket for nye svar.