› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Støtte til kritikere af CO2-ideologien
- Dette emne har 17 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af rigo. This post has been viewed 1816 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. februar 2009 kl. 23:43 #10280
henrikDeltager- Nova
Vi lever i øjeblikket i en af de koldere perioder i Jordens historie, for gennem de sidste 800.000år har Jorden været præget af istider som har varet 100.000år afbrudt af tropospauser på ca. 10.000år. Det er nu 10.500år siden den sidste istid, så vi står i virkeligheden for at skulle opleve koldere tider, hvis denne cyklus fortsætter.
Billede: ISens udbredelse under den sidste istid
Så er spørgsmålet; Er det så i virkeliggheden ikke meget godt at vi har CO2 forurening til at holde os varme med?
Forskere fra KU mener at vi derfor skal gemme oliereserver til en mulig begyndende istid, fremfor at fremdyrke den ekstreme globale opvarmning lige nu.’
Hvad mener i?
Henrik 2009-02-11 22:49:16 12. februar 2009 kl. 00:06 #10283
rigoDeltager- Super Nova
hehe det er sku sjovt med det klima snak fra den ene yderligehed til den anden. Nu skal KOen sku også stå for skud den prutter for meget
Men lev med det, tag det som det kommer, og lev på fornuftigvis, vi kan ikke forudse alle de faktor alligevel der kommer. Kommer der mere is, så skal vi nok leve med det, forsvinder den helt, ja så lever vi nok også med det 🙂
http://www.rigorigo.dk 2009-02-11 23:11:43 12. februar 2009 kl. 00:06 #10284
Anonym- Nova
Hvilket senarie giver færrer skyer? Det stemmer jeg for…
12. februar 2009 kl. 00:08 #10285
rigoDeltager- Super Nova
madsen wrote: Hvilket senarie giver færrer skyer? Det stemmer jeg for…
ja! det er hvis nemmer bare at tænke sådan12. februar 2009 kl. 01:02 #10292
andreas.vDeltager- Main Sequence
Ja Henrik nu berører du et emne, som jeg har brugt masser af søvnløse nætter til at gruble over!
Og jeg er ikke kommet frem til noget endnu.Man læser jo jævnligt om global opvarmning. Tempaturen stiger, isen smelter og alt det der. Der er dokumentationer for at tempraturen er steget.Hvis vi så skulle havde en istid liggende om hjørnet lyder det selvfølgelig klogt nok at spare de fossile brændstoffer til den kommer. Hvis den altså gør det. Man kan jo aldrig vide sig sikker. Ifølge cyklusen burde den jo snart komme, men, men!Om man kan skubbe istiden, med de fossile reserver. Det er jo store naturkræfter, som er på spil. Jeg tror ikke det er muligt…Kort sagt: En god undskyldning for at lukke endnu flere drivhusgasser ud.mvh AndreasAndreas.V 2009-02-12 00:17:36 12. februar 2009 kl. 13:58 #10313
henrikDeltager- Nova
Nbej det er ikke en undskyldning for at lukke endnu flere drivhusgasser ud, men skaber jo nok noget usikkerhed om CO2 kvoter :O)
Vi er i en kold tid i en geologisk tidshorisont.
Hvis vi ændrer klima-balancen kan det have katastrofale konsekvenser for menneskenes overlevelsesmuligheder (Menneskenes ikke menneskehedens)
Den største trussel er derfor i virkeligheden mod vores kultur/way of life osv.
Men set i geologiske tidrækker er det (vores eventuelle ødelæggelse) jo bare et glimt.
Udover at det ikke er sympatisk at tilstræbe scenarier der medfører masseudryddelser, toker jeg fofatternes konklusion sådan, at vores CO2 udledniner har større præventiv effekt over længere tid, end ved at blive udtømt straks og skabe en kortvarig hedebølge.
Men det gør bestemt ikke budskabet om at reducere forurening lettere
12. februar 2009 kl. 16:00 #10317
martin.kruse- Main Sequence
Det illustrerer noget af problemet med debatten om global opvarmning. Vi har meget godt styr på årstiderne, men de lidt længere og nok så vigtige perioder virker det ikke som om, der er fuld enighed om. Og det betyder noget at have styr på. I skulle bare se, hvordan en portugiser designer byggestyring ift. en dansker.
Min konklusion er at udvise balanceret forsigtighed; dvs. undgå så meget udnødig CO2 udledning som muligt uden at binde alle samfundets ressourcer i den problemstilling.
13. februar 2009 kl. 07:52 #10382
outlookDeltager- Super Nova
Lille Danmark vil så gerne være foregangsland og på et emne som CO2 der batter lige så i meget i dette mikroskopiske land som et eneste støvkorn i Sahara.
At man helt seriøst har overvejet at spærre de stakkels kreaturer inde i en forseglet stald med kontrolleret klima og filtrering af metangasser og et foder der begrænser den udledning viser kun en videnskabs foragt for levende væsener.Prøv selv at æde en kost som består af pulver og piller. Seriøst har man også overvejet at gøde verdenshavene for at øge produktionen af de mindste fødeemner for at stimulere fødekæden som om havene ikke bliver gødet nok i forvejen. Bare se på Middelhavet. Føj for den lede…Og nu skal landmændene også betale metanafgift eller populært sagt “prutteafgift”. Hvor meget kan den branche endnu holde til? Jeg har kun et skuldertræk til overs for de pinagtige og trøstesløse forsøg på at gøre noget ved noget uafvendeligt i et bitte land der batter lige så meget som en regndråbe i havet.Og det er fint at du starter en ny diskussion om emnet, Henrik. Og med hensyn til et mulig koldere klima istedet så skal evolutionen jo nok sørge for at vi atter for hår på kroppen som Mammuter og næsehorn fra en forlængst glemt periode.Vi har jo haft den såkaldte lille istid fra ca. 1650 til 1715 hvor det var bitterlig koldt som tilsyneladende hang sammen med så godt som ingen solplet aktivitet i den periode. Det er så siden bevist at der ingen sammenhæng er. Lad den bare komme den nye istid. Der er mange der fortjener at fryse røven ud af bukserne!outlook 2009-02-13 07:01:32
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting13. februar 2009 kl. 11:01 #10390
rigoDeltager- Super Nova
Ja Outlook, det er helt hen i skoven det med prutteafgiftHvad ved man om det med syd og nordpolen pludselige vender ? har hørt at hvis det sker, så rives hvor beskyttelse lag af i en periode 1-2+år, og vi bliver ristedet brød, dyr og planter ?13. februar 2009 kl. 12:08 #10397
outlookDeltager- Super Nova
Man ved, at det er altid er sket i forbindelse med et aftagende magnetfelt. Og magnetfeltet bliver faktisk svagere i disse år har man målt. Når feltet er nede på en bestemt værdi, PLINGG, så vender det hele. Prøv så at forestille dig at jordaksen tipper fra de nværende 23.5 gr til lodret. Så vælter hele Nordsøen ind over Danmark!! Nå, nu skal vi heller ikke male F… på væggen.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting13. februar 2009 kl. 12:16 #10400
rigoDeltager- Super Nova
Det så man kunne gætte på, er man sikker på det så ikke det er det som laver disse klima skift. At eks. magnetfeltet skifter lidt og evt. bliver svagere
3. marts 2009 kl. 22:19 #11769
ctj- Planet
En forsker har påpeget at de sidste 400 år har temperaturen været stigende, og altså ikke kun de sidste 100 år(m. forøget menneskeskabt CO2-udledning).
Tipper jordens omdrejnings akse ikke også over en periode på 26000 år?, ligesom en dansende snurretop.Må da også påvirke klimaet.CTJ 2009-03-04 19:27:03 4. marts 2009 kl. 15:11 #11806
martin.kruse- Main Sequence
Jeg fandt lige lidt fra Danmarks Klimacenter:
4. marts 2009 kl. 15:49 #11807
rigoDeltager- Super Nova
ja det er en omgang fis med det klima, ikke mennesket (eller KOENs prut) skyld, alt for lille % ihverfald. Men jeg siger stadig velkomme til EL biler og den slags rent luft tiltag, og fro os for udlandsk olie/gas problemer, men skråt op med CO2 afgifter
Når man ser på den brede grønne så er det ikke sket noget nythttp://www.rigorigo.dk 2009-03-04 14:56:24 4. marts 2009 kl. 16:31 #11809
wiebenDeltager- Nova
Mht. den der prutteafgift. Jeg læste i New Scientist at en ko på et år skader klimaet i samme grad som 10.000 km kørt i en SUV.
Nu kan jeg både lide store bøffer på grillen om sommeren, og jeg elsker min SUV fordi er der plads til en stor kikkert bag iNew Scientist (jeg mener det er det nyeste nummer) har også en lang artikkel omkring jorden om 100 år. Skandinavien, Sebirien, NZ, Tasmanien og Canada spås til at blive de bedste zoner at leve i, da stort set alt syd for tyskland bliver noget der minder om ørken.Lidt pessimistisk måske. Tilgengæld er der i Sibieien alene plads nok til at huse verdens befolkning. Største problem er arealer til landbrug.Jeg tror ikke vi vil opleve de store ændringer i vores levetid, men jeg tror da, det er sandsynligt at der kommer resource-konflikter der får “olie-krigene” til at blegne.Wieben 2009-03-04 15:32:14 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Støtte til kritikere af CO2-ideologien' er lukket for nye svar.