› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Størrelse af objekterne på himmelen
- Dette emne har 9 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 9 måneder siden af linda. This post has been viewed 753 times
-
ForfatterIndlæg
-
21. maj 2016 kl. 02:23 #147308
mikkelsen-schmidt- Asteroid
Hejsa 😊
Jeg har et problem, der forhåbentlig er nemt at hjælpe mig med. Jeg er nemlig i tvivl om, hvor store objekterne er deroppe.
Jeg mener at have set, at fuldmåne er en halv grad, og Andromeda er tre grader. Jeg mener også at have set en liste e.lign., hvor man kan se størrelse på mange andre objekter. Men nu kan jeg ikke finde den, og Google er åbenbart ikke min ven.
Finder der en liste – f.eks. over Messier objekter? Og hvor kan jeg se disse informationer?
Hilsen Thomas
21. maj 2016 kl. 06:23 #147309
jesperDeltager- Neutron star
Jeg lavede for år tilbage en serie billeder der sammenligner Månen med forskellige objekter. Ikke helt hvad du efterspørger men alligevel.
21. maj 2016 kl. 07:28 #147310
RudiDeltager- Neutron star
21. maj 2016 kl. 07:31 #147311
Hej Jesper
Mange tak!
Det er endnu bedre, fordi jeg har taget mange månebilleder, så nu kender jeg formatet på nogle af de objekter, jeg er interesseret i.
Jeg er overrasket over, hvor stor Oriontågen er 🙂 Tager jeg helt fejl, hvis jeg tror, den er meget større end Andromeda?
/Thomas
21. maj 2016 kl. 08:14 #147312
Jeg er glad for at du kan bruge det. Det første billede viser hele Barnards Loop, som er et meget stort område af tåge Omkring Orion, der inkluderer Orion tågen og Hestehoved tågen. Orion tågen ses under midten til højre. Andromeda galaksen (M31) fylder ca. dobbelt så meget som Orion tågen (M42).
21. maj 2016 kl. 11:48 #147314
jakob.andersenDeltager- Super Giant
I det gratis planetarie-program Cartes du Cielkan du se størrelsen samt andre oplysninger om objekterne, når du klikker på dem. Du kan også angive det udsnit, som du ser i et okular eller som kameraet ser, og få det vist hhv. som en cirkel eller en firkant på stjernekortet.
https://sourceforge.net/projects/skychart/
Jeg vil tro at andre lignende programmer kan det samme.Edit: link rettet
Jakob Andersen 2016-05-21 11:49:36 22. maj 2016 kl. 06:42 #147334
1000tak for svarene. Det har været en super hjælp!
/Thomas
22. maj 2016 kl. 08:44 #147335
jespergDeltager- Super Nova
Jesper wrote: Jeg lavede for år tilbage en serie billeder der sammenligner Månen med forskellige objekter. Ikke helt hvad du efterspørger men alligevel.
Flot måde at sammenligne de tilsyneladende størrelser på Jesper.
Jeg forstår ikke helt Månen/M31, der burde kunne være seks fuldmåner på tværs af M31, når de er hhv. 0,5 og ca. 3 grader? Er der måske nogle svage ydre områder, der ikke er med i billedet, men medregnes i de lidt over 3 grader?
Jesper G.
22. maj 2016 kl. 11:34 #147336
Hej Jesper
Ja det er sikkert forklaringen at mit M31 billede er taget fra København. Men det er en del år siden jeg lavede billederne og jeg husker ikke hvor jeg fandt dimensionerne til sammenligningen. Måske skulle jeg laver nogle nye det er målt bedre ud.
25. maj 2016 kl. 10:51 #147424
linda- Asteroid
Bare husk at bildene du ser av deep sky objektene er tatt med et fotocamera og antagelig tatt med lang eksponeringstid. Øyet dit ser ikke disse fargene. Ved visuel observasjon ser du stort sett en grå eller hvit flekk. Også planetene i det siste bildet har ikke så mye detalj og farge når du ser visuelt gjennom teleskopet. Men allikevel er det veldig artig og finne en “faint fuzzy”.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Størrelse af objekterne på himmelen' er lukket for nye svar.