Støbning af pier

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Støbning af pier

• Dette emne har 21 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af joergen. This post has been viewed 1902 timesk. This post has been viewed 1902 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Forfatter

bobo
      • Giant

Hej.Smile Nu fik jeg så endelig min byggetilladelse, og gik fluks igang med at grave ud til observatoriet. Det bliver i 2 etager, med isoleret og vel udluftet/fugtstyret drivhus for neden. Men er det nu nok at støbe pier 1m ned? Nu den skal rage 2,2m op. Ringen på billedet er 0,5m tværs over, og 30cm høj. øverst kommer der armeringsnet og betongulv, så der skal det nok holde, det er dybden jeg er lidt Confused over.

mejer
      Deltager
        • Super Nova

Hej Bobo

Brug nu rigeligt med beton. Jeg oplevede her i weekenden hvor følsomt tingene er. Jeg har en beton klods i jorden på 1,2m x 1,2m og 1,3meter dyb. Så stikker der et 2,2 meter højt rør op af fundamentet 600mm, fyldt med teton og jernarmering. Når man smækker døren ind til observatoriet, kan man se at ccd billedet flakker en lille smule.

Mejer

ac
          • Planet

Hej

Jeg ville selv sørge for at afkoble pier fra gulv og resten af konstruktionen – alså at der ikke bliver nogen konstruktiv sammehæng.

Jeg ville sørge for at fundament til pier placeres dybt og gerne 1,2 m (hvilket i dk opfattes som frostsikker dybde og dermed forsvindende risiko for frosthævninger). En dyb fundering og stor egenvægt af konstruktionen mindsker også risikoen for følsomhed over for påvirkninger fra omgivelserne (smækkende dører m.m.)

mvh AC

AC2009-04-26 22:14:06

bobo
            • Giant

Hej Mejer & AC. Det lyder godt nok vildt det med døren, når du har så stor en klods i jorden. Du tror ikke det er lufttrykket/trykbølgen fra den smækkende dør, der får udstyret til at ryste? Det er jo et pænt stort teleskop du har. Eller måske egenvægten at dit rør er i overkanten. Ellers, ser det da ud til at mit kloak rør har alt alt for lille diameter. Det med etage adskillelsen er med i planen, regner med en 3-4 cm er nok, så kan der isoleres rundt om.

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Hei Mejer, Jørgen K, og alle dere som har laget en pier!

Når jeg nå skal flytte og kjøpe nytt hus snart, kunne jeg tenke meg å lage en pier av betong i hagen. Jeg har litt grov oversikt over hvordan det gjøres, men lurer på dette med polalign.

Så vidt jeg skjønner er det viktig å passe på at boltene man støper ned i pieren er satt slik at monteringen kommer presist mot nord, men hvordan klarer man å få til det? Støpen er jo bløt… og det er vel ikke lett å fikle med løse bolter i våt betong? Er det ikke bedre å justere med andre bolter etterpå, i den runde treplaten monteringen står på?

Hvordan har dere løst dette i praksis?

Mvh,
              Bjørn

jesper
              Deltager
                • Neutron star
                Hej Bjørn,

Monteringens Alt/Az justeringsskruer bruges til den endelige polalignment, og det er derfor ikke nødvendigt at din pier orienters helt præcist. Du kan også få en pieradapter som denne:

Den giver et stort spillerum, sådan at boltenes placering ikke spiller nogen rolle.

joergen.k
                Deltager
                  • Nova

jeg brugte et kompas da min vandring på pieren ikke er så stor.

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Takk for opplysningene, Jesper og Jørgen! Det ser ut som det er mulig å få gjort dette selv om ikke alt er helt 100% når det er ferdig støpt. Det er en lettelse å vite, så slipper man å bekymre seg for å måtte bryte opp betongen og starte på nytt fra bunnen av.

Jeg fant mer info om pieradapteret her, Jesper: http://www.epsilon-telescopes.co.uk/mps/pier_adaptor.htm

Jørgen, den pierplaten du har på bildet – hvor kjøpte du den? Eller har du laget den selv?

Mvh,
                    Bjørn

bobo
                      • Giant

Hej Bjørn. Du skal bare lave en skabelon der passer til din pier, så kan du lave det meget nøjagtigt. Men pas nu på med at lave din beton for tynd, vandet trænger jo op ad. Og jo mindre vand du blander i, jo stærkere bliver din beton.

Jeg har lige støbt min pier, og var lige ved at gå i panik, for efter 5min er den svær at rette til.

Bjørn Sandåker
                      Deltager
                        • Neutron star

Hei Bo,

Den sjablongen ser fin ut. Den kan vel også legges oppå et støperør av denne typen, som jeg allerede har kjøpt på Biltema for dette formålet. Big%20smile Så får jeg finne en måte å sette sjablongen midlertidig fast, slik at den ikke beveger seg før betongen er tørr.

I min ungdom jobbet jeg mye med betong hos en bygningsentrepenør. Jeg var ansatt som grunnarbeider, men drev mest med jernbinding og støping. Den erfaringen kommer jo godt med nå. Du har helt rett med det å være forsiktig med for mye vann i betongen. Vi hadde et uttrykk som het “Spar & sløs!” – d.v.s. spar på vannet i støpen, sløs med vannet støpen mens den tørker.

For å få rystelser til å bli absorbert før de kommer til pieren hadde jeg tenkt å bruke en del sand (innerst) og Leca-kuler (ytterst) rundt pieren og betongklossen under bakken, i tillegg til å adskille pieren fysisk fra evt. platform man går på selvfølgelig.

Bjørn T. Jønsson2009-06-13 23:39:35

Mvh,
                        Bjørn

bobo
                          • Giant

Altså min skabelon flyttede sig ikke en mm. Jeg havde ellers spændt et brædt tværs over Leca blokkene, men måtte save det over da den var i vejen under gulvstøberiet. Men nu havde jeg også bukket gevindstængerne og monteret store spændeskiver på dem. Bare for at være helt sikker. Dit støberør ser fint ud, min var bare 60cm, og havde gravet en kegleform ud under den, og piloteret 3 kraftige alu rør 50cm ned i lerjorden, igen bare for at være sikker.Smile

joergen.k
                          Deltager
                            • Nova

Men pas nu på med at lave din beton for tynd, vandet trænger jo op ad. Og jo mindre vand du blander i, jo stærkere bliver din beton. citat slut

nej bobo det holder ikke det du skriver,betonen er bare lidt længere om at hærde op,det kommer helt an på hvor meget cement man blander i,er det færdig blanding passer de 3 til 3.5 litter pr pose meget godt.

det man ser på billedet passer det med at pieren bliver en del af gulvet?

bobo
                              • Giant

Ej Jørgen. Det passer ikke og det ved du. Det er da noget af det første man lærer som murerelev. Jo mere vand du tilsætter jo svagere bliver det. (plus at man ikke skal drikke mørtelvand for en 50’er) Wink

Beton anvendes til støbning af fundamenter, gulve, vægge,

dæk og trapper.

Beton består af cement, sand, sten og vand. Disse bestanddele

blandes i forhold, som afhænger af det arbejde, der skal

udføres. Cementmørtel består af cement, sand og vand.

NB!

Ved blanding af beton er det vigtigt at være opmærksom

på, at jo mere vand der blandes i betonen, jo svagere bliver

styrken. Betonens styrke bestemmes nemlig af forholdet mellem

vand og cement. Jo mindre vand, des stærkere bliver betonen.

Dette betyder, at der kun tilsættes lige akkurat så meget

vand, som er nødvendigt for at opnå en tilpas bearbejdelighed.

Betonens sammensætning afhænger af, hvilken konstruktion

man skal lave. Betontypen har navn efter den største stens

størrelse f.eks. perlestens-, ærtestens- eller nøddestensbeton

(maksimal stendiameter hhv. 8 mm, 16 mm og 32 mm).

Normalt bør man ikke anvende større sten end 1/3 af den

pågældende betontykkelse eller 1/3 af afstanden mellem evt.

armeringsjern.

Citat AAlborg Cement.

JepSmile, pier bliver holdt i skak af 8kvm gulv, med dobbelt armering midt på.

Bobo2009-06-14 21:25:36

timo
                              Deltager
                                • Giant

Jesper,

var kan man köpa den pieradaptern du visar på bild ?

Timo

bobo
                                  • Giant

Hej Timo. Bjørn har linket til den.

Ellers er den til forsiden her http://www.epsilon-telescopes.co.uk/

Bobo2009-06-14 21:34:05

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
                                • Emnet 'Støbning af pier' er lukket for nye svar.