Palle B. wrote: Hej SQM’er
Hvis man skulle ønske at købe et SQM meter, kan jeg ikke helt blive enig med mig selv om det er smartes med
en L – linse model eller en uden linse. ?
Altså til brug i baghaven i et rækkehus område.
Hvad er jeres oplevelse ?
Jeg har L-modellen. Og som MStauning skriver kan den være lidt dum at bruge.
Det oplever jeg ved at den er ganske følsom for, om der er stjerner med i målerens synsfelt. Fordi SQM-L’s synsfelt er på ca. 20 grader, kan jeg nemt se målingen ændre sig når der kommer klare stjerner ind i SQM-L’s synsfelt.
Ligeledes er den særdeles følsom over for Mælkevejen og om det er de klareste dele eller de svageste ydere dele af Mælkevejen jeg har rettet SQM-L imod.
Men modellen uden linse er heller ikke uden sine problemer. Specielt skal du være opmærksom på om der er træer der skygger for SQM’s synsfelt, som er ca. 160 grader. Om der er lyskilder (f.eks. gadelamper eller lyskupler over byer) som kan komme med og påvirke målingen.
SQM-modelens største fordel, som jeg ser det, er at den er meget simpel at anvende. Da du er tvunget til at rette den mod zenit. Med SQM-L står jeg tit i valget ,om jeg skal måle i zenit – tæt på Mælkevejen og de fejlmålinger det giver – eller jeg skal måle 15-20 grader væk fra zenit, hvor himlen er mørkere, men der måske er andre fejlkilder.
Så det er et svært valg. Og jeg endte med at vælge SQM-L, fordi jeg mente at den smalle synsfelt var bedre end det brede synsfelt med de “problemmer” som det fører med sig.
At jeg siden har erfaret at et smalt synsfelt ikke er lutter lagkage synes jeg ikke gøre det nemmere at give råd!
Det bedste råd vil nok være at vælge en af modellerne og brug den med omtanke og opmærksomhed på den models styrker og svagheder.