SQM 21,79

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER SQM 21,79

• Dette emne har 33 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 9 måneder siden af palle. This post has been viewed 659 timesb. This post has been viewed 659 times. This post has been viewed 659 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Jeg var en tur på Aborrebjerg (højest punkt på Møn*) i aften, for at se og fotografere zodiakallyset med hele Møn bredt ud for mine fødder.

Zodiakallyset var rigtig flot, kæmpestor lyskegle der fyldte en god del af vesthimlen.

Udover kameraet havde jeg også taget min SQM-L med. Og med den målte jeg mørket til 21,79 mag./sec^2. Det bedste jeg har målt! Da jeg kom hjem en time senere målte jeg mørket til at være 21,66 mag./sec^2, hvilket er i top to af de bedste målinger jeg har gjort hjemme fra haven, knap 3 km fra Stege.

Men 21,79 mag./sec^2, det er fa’me godt Smile

* Og største bjerg i Danmark – Danske bjerge
      Det var vist nok en nordmand (med højdeskræk) som gjorde os danskere opmærksom på vores bjerge.

Tom A2013-03-02 00:10:42

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Jeg husker som barn, hvor jeg brugte meget tid i Dalarne i Sverige. Når svenskerne hørte man var fra DK sagde de: “Ah, Himmelbjerget…”, og så flækkede de af grin

Når du måler “SQM-L”, vil det så sige at den mørke del af himlen måler mag 21,79? Det gør den ikke her i KBH, selvom det har været meget klart, og man har kunnet se stjerner helt ned til “horisonten”.

tom.a
        Deltager
          • Super Giant

SQM-L er Sky Quality Meter with Lens. Så det jeg måler er mag./sec^2 i en vinkel på 10 grader. Jeg retter måleren mod zenit eller det mørkeste område tættest på zenith.
          F.eks. var jeg i aften nød til at rette SQM-L lidt væk fra zenith, da jeg kunne se at de yderste tynde dele af mælkevejen nåede her til og lidt forbi.

22,00 mag./sec^2 er det du finder de bedste steder i verden, f.eks. i Namibia og Australien. Så det siger lidt om hvor godt Østmøn er Smile

Fuldmånen giver ca. 18 mag./sec^2 i zenith.

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

EDBBOB wrote: ….”Ah, Himmelbjerget…”, og så flækkede de af grin …..

Det gør de stadigvæk!!

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Av da, sikken flotte værdier, jeg har lånt en måler af MS, har målt 3 gange i Brøndby, da der er lidt måne nu regner jeg med bedre værdier senere på måneden.
              1= 16.55 (19-02)
              2= 17.65
              3= 18.24 (i går)
              4= 18.04 (02-03)

TommyF2013-03-02 22:27:59

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Måtte nøjes med 21,1 her igår..

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Well, har nu låne Michaels Sky Quality Meter måler i 4 uger, og har lavet ca 8 målinger, ved ikke lige hvorfor der er så slemt her i Brøndby, men max måling er på nuværende tidspunkt 18.65, ellers ligger den ca på 17,40 i snit,,, er det ikke herligt Cool

I følge enhedens info er det tæt op af fuldmåne,,, hvor fan… kommer alt den lysforurening fra ????

Finn
                  Deltager
                    • Neutron star

Har også lånt et SkyQmeter og ligger fra 21,35 til 21,57 her de sidste 2 aftner, så egentlig er jeg godt tilfreds når der kun er 2km til Assens. Tommy du må ud med luftgeværet.

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Hehe Finn, flotte målinger, meeen det kan ikke kun være gade lygter, nå men det forklarer måske hvorfor jeg ikke kan se eks stjernehobe i min 8″ RC her fra altanen, har tit undre mig hvorfor, det er så nok forklaringen… Ermm

tommyf
                      Deltager
                        • Neutron star

Prøvede for sjovt at lave et mini kort, måske Michael vil overtage, han har sikkert flere data over dk.
                        http://batchgeo.com/map/008c5a71b3ef61e7e421cda5bf92ff57

tom.a
                        Deltager
                          • Super Giant

Fint initiativ!

Men jeg er lidt mystificeret af B-målingen, som jeg synes virker usædvanlig lav (mørk) for et observationssted så tæt på en større by, som Holbæk jo er.

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Anders Larsensvej 40, 4300 Holbæk – skriv du bare 18,20 på (gemmensnit over et par år er dog 17,97).

Fævejen, 4350 Ugerløse – skriv du bare 21,74 (taget over 6 nætter svingede fra 21,51 til 22,01).

clauskaf
                            Deltager
                              • Nova

Hej Alle sammen

Jeg vil gerne gøre jer opmærksom på et link der tidligere blev bragt ar Thomas her på Astroforum:

http://www.avex-asso.org/dossiers/wordpress/?page_id=2754

Her kan man se nogle eksempler på lysforurening (bvadr) i en rigtig god opløsning. Man kan se det i “almindeligt” “fotografisk” og i “sodium”

Det smarte er at hvis man “klikker” på de nederste tre billeder, så bliver man ført til Google Earth og kan nu søge på gadeniveau i det meste af Vesteuropa. Samtidigt kan de gemmes som favoritter.

Ved at søge er det ganske vist at Østmøn er det bedste sted i DK.

Møn topper sammen med ørknen på Anholt, vestkysten nord for Rinkøbing fjord og Himmerland øst for Hirtshals. Ikke engang Avnø kan følge med (men det er tæt på) Men pas på det er skræmmende billeder.

Hilsen Claus

clauskaf
                              Deltager
                                • Nova

Jeg glemte bidragsyderen: Thomas Bornholm er heller ikke ringe

PS der ligger en campingplads lige før Klinteskoven på Møn

Hilsen Claus

htj
                                  • Planet

Himmerland øst for Hirtshals…. som nordjyde er det svært at udtrykke hvor mange ting der er galt med det.

Men området fra Bulbjerg til Tranum klitplantage er ret mørkt. Og området i VENDSYSSEL øst for Hirtshals er helt sikkert også godt. Området ude omkring Vildmosen i Himmerland skulle også være godt.

Jeg har stået midt ude i Fosdal plantage en klar vinternat og kigget op, og det så ret godt ud.

/Henrik

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 34 i alt)
                                • Emnet 'SQM 21,79' er lukket for nye svar.