› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › spx 200 f 8 planet dræber
- Dette emne har 20 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af mogens. This post has been viewed 1773 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. marts 2009 kl. 23:43 #11943
henrikDeltager- Nova
Jeg tror den er en del bedre, men måske ikke så meget som prisen retfærdiggør.
Når jeg siger ‘tror’ er det fordi jeg ikke har prøvet dem side ved side.
Da jeg satte øjet til OO’eren forventede jeg en stor oplevelse og blev ikke skuffet, men da jeg satte øjet til SW150PL forventede jeg noget godt, men var slet ikke forberedt på HVOR godt.
Mit gamle kvalitetshjerte siger mig at de begge er pengene værd til formålet, men som Jepser også siger at når kvaliteten er over et vist minimumsniveau bliver forkellen mindre.(Jesper mener vist at kvalitet udover diffraction limited er ligemeget, mens jeg siger får mindre betydning).
Sky at Night testede også 150PL på et tidspiunkt og kaldte den “a classic reborn”; Jeg kan ikke huske om det var en gruppetest, hvro den anden også kan have været med…?
Henrik 2009-03-06 22:45:58 7. marts 2009 kl. 00:13 #11949
soeren.vod- Planet
Jeg er ikke så imponeret over min C8 til planeter.
Mon sådan en lang 150mm vil kunne gøre det bedre viseult?
Den er jo ikke dyr når man nu har monteringen7. marts 2009 kl. 08:38 #11958
outlookDeltager- Super Nova
Hej Søren, hvad er det der ikke imponerer dig i din C8? Har du stjernetestet den? Er den kollimeret? Er den kølet til omgivelsernes temperatur?
Kontrasten i en SCT er ikke så god som i en refraktor, men på F/10 må den kunne konkurrere med en Newton på det område.Jeg har da kigget på planeter i fx en f13 mak, i en f7,5 refraktor, i en f8 newton, og i mak’en og refraktoren var kontrasten bedre, men kunne da hamle op med newton’en. Til gengæld var planeterne større i SCT’en, klarere og skam da osse skarpe.Det er ikke SÅ længe siden (møgvejr) jeg kiggede på Saturn ved 330x med et orthoskopisk okular og det så altså ret godt ud for at sige det mildt. Men det hænger skam også sammen med okularet du bruger.Men prøv lige at kigge ned i “tønden” på din C8 fra en bestemt vinkel op i noget lys, så kan du se noget i denne retning, som til dels forklarer den dårligere kontrast:Prøv lige at se en refleksion! Det er dog taget i blitz lys!Så det ser værre ud end det reelt er.Men du kan selv optimere din tubus med fx fnugfri sort filt og på den måde få bedre kontrast. Det har jeg foreløbig gjort med en mak og en refraktor. Det hjælper skam.outlook 2009-03-07 07:53:07
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting7. marts 2009 kl. 14:21 #11971
mogensDeltager- Super Nova
Hej Outlook
Hvor får man det fnugfri sorte filt. Det var værd at prøve på min Meade LX200R, der netop har lidt strølys.-Har tidligere brugt den til planetfoto, dog ikke med mit Lumenera-kamera.VH Mogens8. marts 2009 kl. 12:00 #11998
outlookDeltager- Super Nova
Jeg var bare nede i den lokale stofbutik og bad om en “plade” filt der ikke fnugger. Og det fik jeg. Men her er et link du kan kontakte og spørge om råd for filt findes i mange kvaliteter og tykkelser: http://www.aquatex.dk/da/
Men går du i gang vil jeg undgå at afmontere frontpladen. Gør du det, skal den placeres i nøjagtig samme position igen, da pladen for det første ikke er homogen, for det andet er der kollimeringen. Det er nemlig også sådan, at smadrer man pladen kan den heller ikke erstattes. I stedet skal man have alle optiske dele for at de matcher hinanden. Og så er en ny tubus lige så billig (dyr) at anskaffe.I mindre tubuser op til 90-100 mm kan man undgå klæbere, da filtet i sig selv er ret stift og holder sig selv udspændt, når omkredsen er beregnet og kanterne sammenfaldende. I større tubuser skal man bruge en klæber der ikke med det samme hæfter til underlaget, men sådan at man kan glatte filtet ud på fladen. Og så i øvrigt bare klæbe lidt fra filtets kanter evt. osse diagonalt. Det behøves ikke at være på hele fladen og heldigvis for det. Tillad klæberen at tørre uden at lukke tubus til. Efter nogen tid er klæberen tør og tubus kan lukkes igen. Med bagenden monteret igen skal du nu stå med en SCT’er med bedre kontrast. Ikke at jeg har gjort det endnu på min SCT’er, men noget jeg agter at gøre på et tidspunkt.outlook 2009-03-08 11:04:35
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting8. marts 2009 kl. 12:23 #11999
mogensDeltager- Super Nova
Tak for svaret.-Jeg var mest optaget af det fnugfri, så man ikke skulle støvsuge af og til!!Afmonteringen og påmonteringen af frontpladen er ikke noget problem, det har jeg allerede erfaring med da jeg skule kigge nærmere på sekundærspejlet.
VH Mogens -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'spx 200 f 8 planet dræber' er lukket for nye svar.