spikes, hvor kommer de fra?

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER spikes, hvor kommer de fra?

• Dette emne har 34 svar og 13 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af joergen. This post has been viewed 509 timesk. This post has been viewed 509 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Ny vi er i gang med det overskyede kunne det være nogen havde en god løsning på et problem jeg har med min 12″.

Spejlet er OO Ultra, og der er en fin zygorapport som skulle vise Strehl på 0.99. Jeg har set på nettet at man ikke altid kan stole på OOUKs zygorapporter, men spejlet tegner dog fint bortset fra nogle irrigerende spikes fra de klareste stjerner. Dette giver farvecasts som kunne ses bla. på mit billede af hesten. Heine foreslog, at det skyldes pinching i korrektoren, men jeg det følger med når man roterer fokuseren (og jeg har i øvrigt prøvet en anden korrektor).

Nedenfor er et skærmdump af problemet som jeg så det i 13 da spejlet sad i den oprindelige tubus, i 14 efter en ny sekundær og spider + CF tubus og i 16 efter at jeg har filet spejlklipsene ned til næsten ingenting (det er altså ikke clipsene – som jeg troede i starten). Det er heller ikke et eller andet i tubus fordi tubus er den samme i 14 og i 16. Har nogen set noget lignende som konsekvens af noget i spejlet.

Tilføjelse, i 13 ses spiken kl 6, i 14 ca. kl 2:30 og i 16 ca kl 12:15.

Spejlcellen er roteret mellem 13 og 14, speljet er roteret i spejlcellen (har været ude) mellem 14 og 16, her kan selve cellen kun være roteret 60 eller 120 grader (samme huller). De tre billeder er alle roteret til at vise 0 grader ved platesolving.

Spørgsmål, tror I, at jeg har et slattent spejl?

Når sæsonen er slut sender jeg det til TS for at få en uafhængig test, så jeg (forhånentligt) kan genvinde tilliden til OOUK

morten2016-03-05 13:48:53

Rudi
      Deltager
        • Neutron star

Blot et par observationer:

Hvis stjernen i 2014 spike kl 0730 og samme i 2013 kl 2230 er identisk, burde de så ikke ligge præcis ens i spiken? Eller kan tubus være roteret lidt? (Er det ene billede spejlvendt?)

Edit: glem mine kommentarer, jeg troede det var de forventede difraktions spikes der var emnet. (Er der forresten ikke noget om at de kan mindskes med krumme sekundær ophæng?)rudibr2016-03-05 13:44:44

/Rudi B. Rasmussen

bjoerk.jensen.nova
        Deltager
          • Giant

De irriterende spises ???

Er det de små, der ligger mellem de store spikes ?

Jeg har før set lignende fænomen. Men det var i en 10″ f5 Parson UK. Den var i øvrigt håndfugureret.

Jeg spurgte dengang om fænomenet hos OO,- og deres bedste bud var for få light baffels i tubu :-/ Vi er tilbage i ’95.Bjørk Jensen ***nova2016-03-05 13:36:09

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Morten.

Din mail er lidt svær at tyde.

Jeg syntes du skriver at spikes roterer med, når du roterer focuseren?

Har du nogle baffler i tubus eller er det en glatløbet?Smile

mvh
            Jens

morten
            Deltager
              • Super Nova

Hej Bjørk og Rudi

Jeg har markeret dem med stjerner, og derudover den flare, ligesom med et hul i, som ligger counterclockwise i forhold til.

Jeg har i øvrigt prøvet med baffels. Tubus er ikke helt stor nok, der er kun ca 19mm fra spejlet og ud til tubusvægen.

dennis.torsten
                • Main Sequence

Hold nu op med jeres pjat !

Spikes stammer fra sekundærspejlets arme. 4 arme giver 4 spikes. 3 arme giver 6 eller mere (Lyset kan ikke tælle ulige numre )

Spørg iøvrigt Torben, hvis i er i tvivl. Han har altid forsøgt at undgå dem

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Hej Jens

Jeg skal prøve at tydeliggøre migselv, beklager tågesnak.

Det jeg taler om er ikke spikes fra spideren. Det er de spikes der er mærket med en stjerne. Jeg troede at de måske kunne komme fra Wynne korrektoren eller udtrækket. Hvis jeg roterer fokuseren, så roterer udtræk og korrektor med, d.v.s. hvis spiken kom herfra skulle den blive stående (relativt til chippen) når jeg roterer fokuseren. Når den roterer med (på chippen), så må problemet findes i tubus, primær spejl og sekundærspejl. Når spikemønsteret er tilstede i to forskellige tubus’er, med to forskellige sekundærspejle, så må det være primærspejl, eller mirrorclips. SOm du kan se på nedenstående billede så barberede jeg spejlclipsene ned til omkring 1/3 størrelse og afrundede dem. Min fortolkning af stort set uændrede spikes (eller hairy stars?), efter clipsebarbering er, at det må være selve spejlet. Eller hur? Du er jo ekspert i spejle.

Dennis, jeg har intet problem med spikes fra spideren. Kurvede spidervanes har jeg overvejet, de medrører bare at man ikke kan se spikes, de fører ikke til mindre degradering af billedet, og de er ikke stærke nok til at holde min 4″ og ret tunge sekundær stabilt.

morten2016-03-05 14:06:57

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

OK, hvis det roterer med primærspejlet, som jeg læser din forklaring så er der følgende muligheder:

1: Spejlet er ru. Dermed forstået det er poleret med de samme, fordømte figureringsstrøg, som kineserne bruger. Rigtig mange (læs:alle) kinaspejle lider under disse radiale figureringsstrøg, som godt nok giver en parabel, men ikke et glat spejl.

Se den nederste test på denne, af et GSO spejl, håber det går på tysk.

http://astro-foren.de/index.php/Thread/10743-Sterntest-fotografische-Beispiele/

2: Du ser spredningen fra kanten af spejlet. Der er en anelse afsunken kant på den ekstreme kant af spejlet. Dette kan du let tjekke, f.eks ved at lave en papirmaske som lige nøjagtigt blænder de 2 mm yderst af. Derfor mit spørgsmål om blænderinge, som ofte kan fjerne meget af dette, hvis man laver den nederste blænde lige en mm mindre end spejlets åbning. Den alleryderste kant er ofte ikke noget værd.

En test ved TS vil næppe vise noget, da de blot laver en ny Zygo…

morten
                    Deltager
                      • Super Nova

tak for info.

Det er ikke et kineserspejl med et OOUK spejl. En foucault test vil vise en eventuel ruhed, ikke?

Mortenmorten2016-03-05 15:06:24

Torben Taustrup
                      Admin
                        • Neutron star

Hej Morten

Det er træls med spikes. Jeg tror ikke, at det nytter at gøre kant-

holderne til hovedspejlet smallere.

Om det er dem der udløser spikes kan du afsløre ved at blænde spejlet

ned ved at lægge en blændering ovenpå det, så kantholderne er dækket.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Morten.

Det er ligemeget hvor spejlet kommer fra, hvis det er ru er det ru. Det sker sikkert også for OO.

Du behøver ikke få lavet en foucault test på spejlet. Læg kikkerten indenfor og kig på en kunstig stjerne. Hvis der er “stråler” på den kraftige kunstige stjerne, så har du misæren identificeret.

Men prøv lige at blænde kanten af.

mvh
                          Jens

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Iøvrigt, hvis du tilfældigt skulle komme forbi Egeskov med dit spejl liggende på bagsædet, kan vi hurtigt lave en foucault test.

No problem.

mvh
                            Jens

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

Tak for tilbuddet, det vil jeg gerne.

joergen.k
                              Deltager
                                • Nova

Hej Morten.

Nu ved jeg jo at du har et oo spejl til har det samme problem?

Vh.

Jørgen

morten
                                Deltager
                                  • Super Nova

Hej Jørgen

Nej 10’eren har ikke det problem

Morten

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 35 i alt)
                                • Emnet 'spikes, hvor kommer de fra?' er lukket for nye svar.