Spektroskopi – tematråd

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Spektroskopi – tematråd

• Dette emne har 13 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 39 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

lindhard
    Deltager
      • Super Nova

Der er jo megen inspiration at hente på Star Party, og hvert år kommer jeg hjem med hovedet fuldt af nye ideer, som absolut må prøves.

I år var der gode indlæg om planetfoto og crowdimaging, og Frank Larsen viste (endnu) en spektrograf, denne gang meget mindre end solspektrografen fra 2013.

Spektrografen så interessant ud, og det kunne være sjovt at prøve lidt inden for det felt. Jeg har anskaffet mig et par bøger om emnet for lige at lære “æ grundprincip”, som De nattergale synger et sted.

Jeg tog en del billeder af Franks hjemmebyg – måske skulle man afprøve sine fingerfærdigheder – men jeg kunne forstå på Frank, at de dimser, der skal puttes i, er ret dyre, så det færdige produkt kommer op i nærheden af, hvad en færdigindkøbt model koster.

Så det er måske bedre at købe noget, der virker.

Lars Nightsky fremviste stolt en Minispec spektrograf, han lige havde købt i Tyskland og roste den meget, men der blev ikke lejlighed til at prøve den. Denne udgave er i modsætning til Franks uden spalte, men jeg blev ikke helt klar over, hvor meget det betyder for resultatet.

Jeg har derfor kigget lidt rundt på nettet for at se, hvad der er, og der er faktisk flere muligheder:

Minispec

Dados

Star Analyzer

Og så er der Star Analayzer som nærmest bare er et filter, man sætter på sit kamera og vups! er der flotte spektra. Det ser nemt ud, og producenten roser dimsen i høje toner på hjemmesiden, men hvis det er så genialt, hvorfor laver man så stadigvæk de andre?

Star_Analyser_100_Instructions_v1-6.pdf

Er der nogen, der har prøvet en eller flere af de nævnte modeller – eller andre – og kan komme med input?

mvh
      Lars

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

De tre øverste bygger principielt på samme design.

Minispec er beskrevet i detaljer her: http://spektroskopie.fg-vds.de/pdf/MiniSpec.pdf og indeholder faktsik arbejdstegninger så man principielt kan bygge den selv.

Jeg vil nu stadig mene at det er billigst at bygge selv – men ikke nødvendigvis billigt med mindre man har optik liggende selv. Refleksiongitteret koster omkring 1000kr eller opefter, men resten kan laves af dele man har i forvejen. Et par gamle fotolinser eller et par focalreducere til okularer.

Jeg har faktisk prøvet DaDOS for nogle år siden. Det er en udmærket lille spektrograf. Den test jeg lavede viste at min egen spektrograf havde lidt højere opløsning men at spektret var en anelse klarere i DaDos – Det har jeg så siden forbedret. Dados er imidlertid dyr 1800+ EUR – eller over 10000kr

Minispec ved jeg ikke så meget om – der må Zielke byde ind.

Staranalyzer giver spektre på næsten alle stjerner i feltet. Det er så også ulempen idet man kæmper med at stjerners spektre overlapper andre stjerner.

Opløsningen er heller ikke fantastisk, men kan forbedres med et lille prisme.

Fordelen er at man hurtigt kan tage udmærkede spektre af selv svage objekter – sålænge det er stjerner. Det er det foretrukne “våben” til supernovaer og kometer. Det ER genialt – men har begræsninger der primært handler om opløsning.

Fordelen ved en spalte er muligheden for noget højere opløsning samt at man fjerner risikoen for kontaminering fra fremmede stjerner. Man kan også kalibrere bedre med en kalibreringslampe – Det kan man ikke med en spalteløs hvor man er afhængig af billedet at selve stjernen for at få et nulpunkt.

Men For begyndere er det helt klart StarAnalyzer man bør gå efter. Det er lige til at gå til. De andre er til gengæld ikke til at komme udenom hvis man vil dybere ned i substancen og se på enkelte grundstof linier.

Af andre skal nævnes Alpy, LHires og eShel – alle fra Sheylak instruments i Frankring. De forhandler iøvrigt også StarAnalyser.

http://www.shelyak.com/rubrique.php?id_rubrique=17

FrankLarsen2014-09-23 23:10:17

Mogens.Bildsøe
        Deltager
          • Nova

Star analyser (SA) er jo nok den mest ukomplicerede “spektograf”; nem at bruge og giver udmærkede spektre, men opløsngen er lav. Jeg har selv haft stor fornøjelse af at lege med SA. Flere har postet adskillige SA-spektre; både her på astro-forum og 2astro’s eget forum.

Undersøger selv p.t. spektroskop-markedet for instrumenter med spalte, og har kig både på dem du nævner og på ALPY600 (som er til at betale, såfremt man kan holde stjernerne på spalten ved normal guiding)

Mogens B2014-09-23 22:57:27

Hilsen Mogens B.

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Jamen hej Lars

Tilslutter mig hvad de andre har skrevet.

Baader:
            Jeg har arbejdet en del med Baaders Dados (ugekursus) og den virker fint. Behandling af spektre ikke noget problem med de gængse programmer. Det er nu muligt at øge opløsningen med et andet gitter.

Shelyak Instruments:
            Arbejdet ganske lidt med Lhires III og LISA, ARAS gruppen, VdS og andre laver konstant fremragende resultater med disse. De er optimeret til f/10 og der kan fås forskellige gratings til. Lhires III kan kommer helt op på R~18000, LISA fra R~600 – 1000 og kan optimeres til IR.

Alpy er den lille nye, og er et godt supplement til f.eks. Lhires III eller LISA. Jeg har kun prøvet den på testbænken, det er et lækkert instrument. Begrænset opløsning R~600, men går til gengæld dybt.

En helt klar fordel ved Shelyak instrumenter er at det mest gængse software har indstillinger direkte til disse. De er klart de førende indenfor feltet.

Astro Spectroscopy Instruments:
            MiniSpec som jeg selv har, kan bruges med og uden spalte og kan konfigureres til forskellige opløsninger alt efter hvilken grating med bruger og kan også optimeres til IR området. Den bestilles til det f/forhold som dit teleskop arbejder ved. Fordelen er den lave vægt og størrelse. Opløsning fra R~400 – 5000 med de valg jeg har.
            Behandling af spektre ikke noget problem med de gængse programmer og der findes nu en vejledning til databehandling i ESA MIDAS.

Grunden til jeg valgte MiniSpec er den lave vægt, mulighed for forskellige gratings, med ny kollimatorlinse optimeres til andre f-forhold, høj kvalitet og sidst men ikke mindst Daniel Sablowski og som manden bag det.

Kan bruges med eller uden spalte, der findes fiber moduler til den og mon ikke der kommer et low-res 3D fiber modul til den 🙂

L200
            Ken Harrisons spektrograf. Den er blevet opgraderet så den nu har reflekterende spalte og lidt mere robust. Bliver om kort tid et instrument man kan købe. Minder en del om Lhires III. Der er lavet masser af resultater med dette instrument og jeg tror det er det instrument efter Star Analyser som er mest udbredt.

Der er en meget stor og aktiv Yahoo gruppe omkring den og man kan altid få hjælp. Anmeldelser af sidste version som netop er udsendt er fine.

Star Analyser:
            Er god at komme i gang med. Billigt og nemt. Al databehandlingen er i princippet ens uanset instrument, så det er god at komme i gang med. Lav opløsning R~100

Den bruges pt. også af semi- professionelle på enkelte observatorier til f.eks. identifikation af novaer og super novaer.

Kan gå meget dybt.

Findes nu i en 200 version, samme opløsning men kan bruges med filterhjul og der er sgi smart, rigtig smart endda.

Generelt:

Ovenstående undtagen Star Analyser kræver en virkelig god fokuser, da der kommer en del vægt på teleskopet og kameraet flyttes noget ud. F.eks. tror jeg ikke en SBIG kan bruges på en Alpy eller Dados.

Alle instrumenterne, undtagen Star Analyser, vil kræve en del at bruge da der er mange ting som lige skal passe sammen. Dados og derefter Alpy er nok dem der er nemmest at gå til. Star Analyser klart den nemmeste.

Alpy er som Mogens skriver meget interessant og jeg har talt med flere som har den og de er glade for den.

Nightsky2014-09-23 23:33:01

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hejsa.

Et punkt der er værd at tage med i overvejelserne: Når R stiger, så gør eksponeringstiden det også.

Selv for en 14″ kikkert, som jeg ved at Lars har adgang til, vil eksponeringstiden for et godt spektrum i en Lhires med høj opløsning, blive timer….

Jeg ved at det selvfølgeligt er afhængigt af hvilken stjerne der er tale om.

Men vil man klassificere en supernova i en galakse, så er det staranalyseren.

Eller? Måske en Alpy (hvilket for mig, som gammelt bud i en kontorteknik-forretning, altid vil være et stempel, jeg ved det staves alpo, men alligevel)

mvh
              Jens

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Det er rigtigt hvsd Jens nævner, der er en hvis generel sammenhæng mellem R og eksponeringstid….egentlig foretrækker jeg at sige der er sammenhæng mellem dispersion (vi har ikke noget ord på dansk,…spredning) og eksponeringstid. Da R i nogen tilfælde godt kan sættes op uden at eksponeringstiden gør det.

Det begrænser naturligvis de mulige objekter. Jeg ligger på grænsen med 12-13 mag på 1-3 timer i lange eksponeringer.

Heldigvis er der rigtig mange stjerner at se på. Mange rigtig spændende variable stjerner er også ret klare.

Men hvert sit instrument til hver sin opgave.

lindhard
                Deltager
                  • Super Nova

Nightsky wrote:

Star Analyser:Er god at komme i gang med. Billigt og nemt. Al databehandlingen er i princippet ens uanset instrument, så det er god at komme i gang med.  Lav opløsning R~100Den bruges pt. også af semi- professionelle på enkelte observatorier til f.eks. identifikation af novaer og super novaer.Kan gå meget dybt.Findes nu i en 200 version, samme opløsning men kan bruges med filterhjul og der er sgi smart, rigtig smart endda.[

Det lyder som om Star Analyzer er god at begynde med.

Skal det så være SA 100 eller SA 200? Er forskellen kun, at SA 200 kan bruges i et filterhjul?

mvh
                  Lars

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Lars

Jeps 200 kan komme tættere på CCD’en og derfor god til filter hjul.

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Kan SA200 kombineres med den wedge, der øger opløsningen OG samtidig stadig passe i et filterhjul ??

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Lars M, kort – nej

Frank Larsen
                        Moderator
                          • Super Nova

Lidt længere svar: wedgen skal have størrer vinkel og bliver dermed meget tykkere.

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

I disse dage laver instrumenter som LISA, Alpy og Star Analyser masser af science. Dygtige
                            amatørastronomer er begyndt at lave skanning af rigtig mange B stjerner hvor de kigger
                            efter emission i H-alpha. De første resultater ser meget lovende ud og det skulle ikke undre
                            mig hvis det ender med en ny liste over ukendte Be stjerner lavet af amatører.

Man har en god sorteret liste over B stjerner og så gælder det ellers om at optage så mange
                            spektre som overhovedet muligt. 50-60 stykker på en nat er bestemt ikke umuligt,
                            og
                            sikkert endnu flere hvis man kan automatisere.

Dette kunne være et rigtig godt spektroskopi projekt for alle som er interesseret i spektroskopi.
                            Nemt og man får resultater i løbet af få minutter som skal behandles straks.

Selv Star Analyser kan være med uden problemer, dog skal evt. emissionslinjer undersøges
                            for kontaminering fra baggrundsstjerner.

Et survey lavet i den sidste uge kom op med disse mulige nye Be stjerner

BD+60 133, BD+28 4177, BD+57 2581, BD+59 2675, BD+60 2523, BD+63 1964, BD+64 106, HD 237126, HR 8107

Spektroskopi er så sandelig det felt som rykker sig mest indenfor amatør astronomien.

Nightsky2014-09-27 13:32:54

Mogens.Bildsøe
                            Deltager
                              • Nova

Nightsky wrote:

… dette kunne være et rigtig godt spektroskopi projekt for alle som er interesseret i spektroskopi. Nemt og man får resultater i løbet af få minutter som skal behandles straks.Selv Star Analyser kan være med uden problemer, dog skal evt. emissionslinjer undersøges for kontaminering fra baggrundsstjerner…

Særdeles aktuelt for undertegnede, arbejder p.t. med stjernetyper i den meget unge og åbne hob IC 1590 i Pacman nebula. Har en del fotometri på flere stjernetyper samt et rimeligt farve-lysstyrke diagram, og kører netop nu Star Analyser på feltet for at tjekke for bl.a. emissionsspektre. Vender tilbage med en rapport om nogle dage, når jeg når til vejs ende.

Hilsen Mogens B.

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Endnu et eksempel hvorledes spektroskopi kan bruges.

Ser i den grad frem til dine observationer Mogens. Spændende.

Nightsky2014-09-28 14:06:18

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'Spektroskopi – tematråd' er lukket for nye svar.