Spektroskopi på Venus og Jupiter

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Spektroskopi på Venus og Jupiter

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år siden af jens. This post has been viewed 97 timesjacobsen. This post has been viewed 97 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Allesammen.

Forleden aften snuppede jeg spektre af Venus og Jupiter, da de var belejligt godt placeret for observation.

Spektrene har jeg nu fået behandlet, og lagt sammen med et spektrum af min neon-reference.

Her er en sammenlagt af de tre spektre:

Spektret af venus er blåt, jupiter lilla, og neon referencen er grøn.

Rødt er til højre. Som det ses har jupiter et underskud af blåt og et overskud af rødt, i forhold til venus.

Det mest påfaldende er den tydelige absorbtion der er i Jupiters lys mellem 6100 og 6300 Å. Hvad er det? Nogen bud??
      En tilsvarede absorbtion kan anes ved omkring 6400 Å. Igen har jeg ingen anelse om hvad det er.

Et andet pudsigt fænomen jeg observerede var ved at zoome tæt ind på Na-dubletten ved 5900 Å.

Det ser ud som om linjerne fra jupiter er til den blå side i forhold til venus. Nu er jeg i tvivl om det er i spektroskopet der er sket et eller andet, eller om det er en rødforskydning.
      Jeg er også i tvivl om Na-dubletten er “indfødt” i solspektret, eller om den opstår i jordens atmosfære..

Spændende!

mvh
      Jens

norup
      Deltager
        • Super Giant

Hej Jens,

Spændende – ikke mit felt, men:

Hvad angår de brede absorptionsbånd ved 6200AA og 7200AA, lader det til at du har fundet methan (CH4), og det ved 6500AA er vist ammoniak (NH3).
        http://astroforo.net/astro/rspec/jupiter/Jupiter-050-0035s-median-graph.jpg
        http://vims.artov.rm.cnr.it/data/res-jup.html

For doppler-forskydningen af Na-doubletten må du nok først spørge dig selv om du virkelig har godt nok styr på drift af spektret, f.eks. forårsaget af nedbøjning og temperaturvariationer.
        Men der kan da udemærket være adskillige km/sek doppler-forskydning.

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Anton.

Ja, jeg har også fundet ud af at det sikkert er methan og ammoniak i jupiters atmosfære der giver de brede absorbtioner.
          Angående drift af spektret, så har jeg lige været i observatoriet for at tage en serie spektre af den blå himmel, samt et neon spektrum ved forskellige positioner af teleskop+ spektrograf. Så jeg skal lige have sammenlignet frem og tilbage…

Mere følger.

mvh
          Jens

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Spektroskopi på Venus og Jupiter' er lukket for nye svar.