› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › spektroskopi på M42
- Dette emne har 3 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år siden af paul. This post has been viewed 54 times
-
ForfatterIndlæg
-
15. februar 2012 kl. 00:15 #78349
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Allesammen.
Som en lille test af mit spektrometer, besluttede jeg at lave en måling på sammensætningen af M42.
Den 12/2 var det klart, og efter et par øvelser, bl. a på Jupiter og Venus, lavede jeg en 10×2 min optagelse med spalten anbragt lige udenfor trapezet, så der ikke er nogle stjerner der lyser på spalten. Kun tågen. Det gav dette interessante spektrum.Som det ses er det et rent linjespektrum, ikke nogen continuum. Det er derfor et emmisionsspektrum, forårsaget af ioniseret gas. Ikke en belyst støvsky. Det ville jo have givet et continuum spektrum, som fra solen, med alle farver.
Nu kunne det jo være interessant at vide hvilke stoffer det er man ser lyse. Så for at have noget at måle på, lavede jeg en optagelse med en Neon-pære i kikkertens lysgang, og dette spektrum kalibrerede jeg og lagde sammen med spektret af M42 ved hjælp af Vspec. Så godt som jeg nu kunne. Jeg håber jo på at kunne lære mere på det kommende kursus i spektroskopi.
Men de to spektre lagt sammen med en graduering i Ångstrøm, ser sådan ud:
Hvis vi starter fra venstre, den blå side (Altid “Red to the Right”!) er der en svag linje ved 4332 Å.
Dernæst kommer en serie på tre linjer ved 4861,4960 og 5008 Å. Som jeg nu kan måle det, linjerne er lidt uskarpe.
Så kommer der en fin skarp linje helt alene ved 5878 Å
Det næste er tre linjer ved 6553, en kraftig ved 6567 og en lidt svagere ved 6587 Å.
Så en svagere ved 6614 Å, og noget utydeligt længere ude, som kræver en længere eksponering..Hvad mon det så er?
Et hurtigt tjek med Wikipedia:
Hydrogen (Brint) har følgende linjer i Balmer serien:
H-gamma på 4341 Å. Mon ikke det er den svage jeg har målt til 4332, det er kun 9 Å galt.
Så er der H-Beta ved 4861Å, den er lige i øjet!
Desuden er der vores velkendte H-Alpha ved 6563, den har jeg målt til 6567, 4Å galt. Men vurderet ud fra styrken er der næppe nogen tvivl.Så brint er der helt sikkert. Men der er flere linjer..
Det næste element er Helium. Helium har stærke linjer ved 4471, 5016 og 5876 Å. De to linjer jeg har målt til 5008 og 5878 Å kunne sagtens være Helium.Men der er stadig linjen ved 4961 Å og jeg er også i tvivl om 5008 linjen. En hurtig søgning på nettet vedr. “Nebulium” giver en fin oversigt over Oxygens “forbudte linjer”, som især ligger ved 4959 og 5007 Å. Disse linjer ses ikke i et almindeligt emmisionspektrum, men kun i de specielle forhold der er i disse meget fortyndede gasser.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nebulium
Så, æv, det var ikke et nyt grundstof, men O-III !
I den røde ende, ved H-alpha, var der jo linjer ved 6553 og 6587 Å, som jeg ikke kender.
Hvis man søger på linjer i planetariske tåger, finder man denne:
http://laserstars.org/data/nebula/identification.htmlOg dette billede, viser også linjerne:
Det kunne altså tyde på at de to linjer omkring H-alpha er Kvælstof, Nitrogen. Nærmere N-II ved 6548Å og N-II ved 6583Å.
Så blot med et simpelt, hjemmebygget spektroskop, har jeg påvist fire grundstoffer og et uhyre lavt gastryk i Orion-tågen.
mvh
Jens15. februar 2012 kl. 00:35 #78350
edbbobDeltager- Super Nova
@Jens
Jeg troede at sådan en haj som dig, kendte Nebulium
Vildt nok at du kan måle det!
Vh
EDBBob
15. februar 2012 kl. 02:08 #78351
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Bravo
15. februar 2012 kl. 10:09 #78353
paul- Nova
Meget interessant og super introduktion til kurserne Jens
En dybere indsigt i hvad man fotograferer gør jo at man bliver en mere komplet amatør astronom, og den indsigt man får i himmelobjekternes sammensætning og spektroskopi generelt kan man bla. bruge til at optimere både sine dagslys og astro foto´s.
Derudover kan det jo i sig selv være interessant at vide hvad diverse stjernetåger indeholder.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'spektroskopi på M42' er lukket for nye svar.