› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Spektroskopi
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 11 måneder siden af alan. This post has been viewed 235 times
-
ForfatterIndlæg
-
19. marts 2016 kl. 19:48 #145162
alanDeltager- Super Giant
Jeg har brugt lidt af eftermiddagen på at læse lidt om spektroskopi.
Og man skelner mellem 2 typer.
Et spektroskop kan konstrueres efter 2 principper.
1) Man bruger et prisme, her er det glassets brydningsindeks og størrelsen på prismet der bestemmer opløsningen.
2) Man bruger et spaltegitter, her er det antallet af linjer (spalter) pr mm der bestemmer opløsningen.
En 60 graders prisme i rimelig størrelse kan lave samme opløsning som et gitter på 100 – 200 linjers/mm. Denne opløsning er imidlertid for lille til at se nogle klare spektrallinjer, det vil typisk bare ligne en regnbue. Derfor bruger man typisk inden for astronomi løsning nr 2.
og en gitterkonstant på 600-1200 og helt op på 2400 er anvendeligt.
Mit spørgsmål er så, er det nogenlunde korrekt forstået, og hvor køber man et gitter på feks. 600 l/mm?
Jeg kan købe dem gennem SF-lab, men her plejer prisen at være for høj.
Mvh Alan
19. marts 2016 kl. 20:14 #145164
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Alan
De kan skaffes hos Newport/RG, Thorlabs m.fl. Hvor det er prismæssigt i forhold til SF-lab aner
jeg ikke, men husk at det er et produkt som ikke så nemt sammenlignes. Kvaliteten og
effektiviteten er afgørende for hvad du får ud af en spektrograf.F.eks. har der været nogle målinger af Thorlabs Echelle gitre og selv om de er hundedyre er de
ikke specielt gode.Du kan nu sagtes se større spektral linjer med et gitter på 100 g/mm, det er overhovedet ikke
noget problem. Du tager altså noget fejl, når du skriver “det vil typisk bare ligne en regnbue“.
Når et spektre har været gennem regnemaskinen er det jo noget helt andet end et billede.Desuden er gitteret ikke den eneste vigtige komponent, optikken har også stor betydning
for dit resultat, samt en spalte.Den højeste opløsning jeg har set for et 100 g/mm transmissionsgitter er over R~>1000
ved 600nm og sjældent oppe omkring R 2000.Jeg har selv nogle fra direkte fra Thorlabs op til 1.800 g/mm, og via forhandler fra Newport
optimeret til f.eks. det visuelle område eller IR, transmissionsgitter R 100 Star Analyser fra Pattison
Hawksley. Frank har sikkert også en håndfuld liggende.Nightsky 2016-03-19 19:49:58 19. marts 2016 kl. 20:56 #145168
Frank LarsenModerator- Super Nova
Den største forskel på at bruge et prisme og et gitter er at gitteret spreder spektret mere lineært end prismet.
Desuden optræder der nogle aberationer som man slipper for med et gitter.
Med prismet bliver alt lyset til et spektrum mens man med gitteret vil få både en direkte afbildning samt flere spektre med forskellig spredning.
Så til spektre af lyssvage objekter med lav opløsning er prismet at foretrække, men lidt besværlig at have med at gøre. For høj opløsning og kompakt spektrograf så er et refleksionsgitter at foretrække.
Gitteret findes i to typer: transmission og refleksion.
Jeg skulle have overnatte sidst … jeg gave masser af spektrum grej med i kasserne.
Du er velkommen til at kigge forbi.
19. marts 2016 kl. 20:57 #145169
Og ja, jeg har en del gitre liggende samt nogle ret gode transmissions gitter film. Jeg kan sende et ark.
19. marts 2016 kl. 21:00 #145170
Uanset om du bruger et gitter eller prisme bliver det bare en regnbue.
Du skal se på en stjerne eller have en spalte med indover fir at få detaljer i spektret.
Det er afbildninger af stjerne eller spalte “ffoldet” med gitteroverførseksfunktionen som giver dig opløsning.
19. marts 2016 kl. 21:02 #145171
Dermed kan du godt få meget høj opløsning med et prisme, men typisk kun i et salt bånd.
19. marts 2016 kl. 22:35 #145180
alanDeltager- Super Giant
Beklager mit fravær, men har taget kampen op med min observatoriecomputer og windows, det fungerer tilsyneladende nu. Men…
@Frank – spar portoen, jeg skal have lavet en aftale med dig om afhentning af en 3d-printer i stedet. I den forbindelse kan du jo tage et stykke med.
Indtil videre vil jeg lege lidt med et 60graders prisme og et web kamera.
Mvh Alan
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Spektroskopi' er lukket for nye svar.