spektrometri filter

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR spektrometri filter

Viser 14 indlĂŠg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Mogens.BildsĂže
    Deltager
      • Nova

Jeg overvejer seriĂžst at forsĂžge mig med spektrofotometri ved hjĂŠlp af et ‘filter’ pĂ„fĂžrt en (grov) grading (Star Analyser 100: http://www.shelyak.com ). SpĂžrgsmĂ„let er imidlertid, om CCDen i mit kamera (SBIG ST-402) er stor nok til at fange hele spektret.

Ved nogen her pĂ„ forum, hvordan ‘lĂŠngden’ af det fulde spectrum beregnes (fra nĂŠr UV til nĂŠr IR), og kan fĂžlgende data benyttes?

‘Filter’ grading: 100 linier / mm.

Afstand mellem CCD og ‘filter’: Ca. 53 mm.

CCD dimensioner: 6.9 x 4.6 mm.

Scope: TS 8″ newton F/5.

Hilsen Mogens B.

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Hej Mogens

Kort…. send evt. PM

MAF Teknikgruppen arbejder med Star Analyser og har afholdt en workshop.

Det anhĂŠnger af afstanden mellem filter og CCD

Data kan sagtens benyttes til noget fornuftigt.

Forvent ikke hele spektret pĂ„ CCD’en.

PÅ MAF Starparty vil der vére foredrag og fremvisning af Star Analyser og andre instrumenter fra Shelyak. Der vil vére gennemgang af amatþr projekter og hands-on forsþg med spektra.

Desuden er det nĂŠsten 100% sikker at Shelyak kommer og viser produkter, holder foredrag.

Kig f.eks. pĂ„ Maurice Gavin’s hjemmeside og bliv forblĂžffet over hvad man kan med Star Analyzer

Mogens.BildsĂže
        Deltager
          • Nova

Lars, hvornÄr er det omtalte MAF starparty? Vedr. beregninger af spektrets spredning: Skal der bruges yderligere data, end dem jeg har givet (nederst) i min fÞrste mail?

Hilsen Mogens B.

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Hej

Jeg har ikke regnet sĂ„ meget pĂ„ det, men den mindste anbefalede afstand fra sensor til StarAnalyser er 4x pixelstĂžrrelsen i micron’s. F.eks. har mit webcam 5.6 micron og ganget med 4 = 22,4 mm. Nu er adapteren 1 tomme sĂ„ jeg kan sagtens have hele spektret incl. stjerne pĂ„ 640×480 pixeler.

Dit kamera skal have 9 micron pixelstÞrrelse sÄ du kommer ud pÄ min. 36 mm. Men sÄ fÄr du ogsÄ stjernen med. Vil du have et stÞrre spekter afbildet Þgede jeg sÄ vidt jeg husker afstanden. Men du kan sende en mail til Shelyak Instruments og de vil beregne hvad du Þnsker for dig. Her er et eks. med mit Philips webcam:

Resten er jo blot et spÞrgsmÄl om billedbehandling.

Alnitak O9-B0 Orion, StarAnalyser.

Dette er typisk stÞrrelsen i pixeler man fÄr ud af det og kan sÄ omsÊttes i en graf nÄr spekteret vel at mÊrke er kalibreret med samme udstyr og en kendt bÄndlinie. Og sÄ helst med et s/h kamera som dit naturligvis. Men jeg kan nu godt lide farver, men hvidbalancen skal indstilles til hvor stjernen har sin intensitet fx i det ultraviolette omrÄde som O, B og A stjerner. Ellers fÄr grafen et forkert udseende i intensitet i spektralomrÄdet.

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Mogens.BildsĂže
            Deltager
              • Nova

Hej Outlook, jeg har alerede sendt mail til Shelyak, men endnu ikke modtaget svar. Dit spektrum ser brandgodt ud og med mange absorbtionslinier. Har du ogsÄ set det grafisk afbildet og forsÞgt dig med kalibrering?

Den mindste afstand jeg kan fĂ„ er 52 mm, idet jeg er nĂždt til at montere Star Analyser i kameraets nose-piece. SĂ„, afstanden bli’r en del stĂžrre end 36 mm og jeg er derfor i tvivl om hele spektret kan vĂŠre pĂ„ chippen. Som skrevet ovenstĂ„ende forventes det ej heller af Lars.

Det kan vel beregnes, men jeg ka’ ikke lige finde formlerne: Spedningsvinklen kan beregnes for h.h.v. nĂŠrUV bĂžlgelĂŠngde og for nĂŠrIR bĂžlgelĂŠngde ved den givne grading; hvorefter spredningen pĂ„ chippen findes ved alm. trigonometri?? Jeg kan bare ikke lige se, hvor scopets data kommer ind???

Har du haft glĂŠde/gavn af dit Star Analyser?

Hilsen Mogens B.

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hejsa Mogens

Er lige kommet hjem. Kigger pÄ det senere henover pinsen. HÄber det er ok.

MAF Starparty er fra d. 18, 19 og 20 september.

Star Analyser kan bruges til en masse spĂŠndende. Klassifikation af stjerner, identifikation af SN, lidt avanceret rĂždforskydning og meget mere.

Her er nogle fra mit allerfĂžrste forsĂžg.

PS. MAF afholder kursus/workshop omkring stjerne spektra senere pÄ Äret. Her fÄr vi professionelle astronomer til at hjÊlpe os. AltsÄ et avanceret kursus.

PÄ sigt kunne det vÊre sjovt at kunne mÄle stjerne skÊlv, om ikke andet end sÄ pÄ Solen.

Hvis man gerne vil have flotte farver, kan det bare lÊgges pÄ kunstigt. Man ved jo helt nÞjagtig hvorledes farverne er.

Nightsky2009-05-29 20:03:22

Mogens.BildsĂže
                Deltager
                  • Nova

Lars/Outlook, det ser facinerende ud; det mĂ„ jeg prĂžve, nĂ„r de mĂžrke nĂŠtter igen sĂŠnker sig over det ganske land. Og pyt med farverne- dem kan man jo, som Lars skriver, lave i flg. data. Det spĂŠndende er vel netop de grafiske data!! Har i forsĂžgt at lave grafiske fremstillinger og kalibrering? Jeg overvejer lige, om en tur til Jylland kan arrangeres i dagene 18-20/9. Lars: Naturligvis OK med yderligere efter pinse 🙂

Hilsen Mogens B.

Mogens.BildsĂže
                  Deltager
                    • Nova

Ups, ser lige at jeg skal i DR koncerthuset med fruen 18/9- Er ret vild med opera og har gaflet billetter til een af de helt store divaer Tongue. SĂ„ min evt. deltagelse i MAF starparty bli’r altsĂ„ hĂžjst pĂ„ deltid.

Hilsen Mogens B.

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

NĂ„ da, ja, opera er vist ikke lige min kop te, det er nok at katten leger “andenviolin” udenfor. Men jeg fik faktisk gĂ„sehud da jeg hĂžrte Paul Potts i det nu berĂžmte talentshow.

Jo, jeg har faktisk leget med det fremragende “Visual Spec” program til spektre. Og jeg fik en graf frem efter en “efter Ăžjet” kalibrering som naturligvis ikke er nĂžjagtig nok. Jeg havde desvĂŠrre ikke noget jeg kunne kalibrere efter. Men en grĂžn laser kan gĂžre det, hvis man alligevel skal have sĂ„dan en. Den udsender jo lys ved eksakte 532 nm. Men programmet vil helst have to linier at gĂ„ efter og meget brugt er H-alpha og H-beta i balmer serien.

Ud over det skal intensiteten ad y-aksen vĂŠre i orden og de fleste grafer kommer sĂ„ledes til at se sĂ„dan ud i hovedserien for K til A stjerner med andre “pukler” naturligvis og hvor metallinierne bliver mindre og mindre reprĂŠsenteret:

Det er spektret for en G stjerne fx Solen med et filter med 150 linier/mm og en dispersion pĂ„ 3 Å pr. pixel.

Men der hvor jeg vil hen skal helst ligne dette her:

Uden dog at vide det ligner det godt nok spektret for en M stjerne som Betelguese. Bare se pÄ absorbtionsbÄndene langt ind i IR omrÄdet. Ligner meget det jeg selv tog af Betelguese. LÊg mÊrke til at der nÊsten ingen intensitet er i det blÄ omrÄde og derunder. NÄ den var tÊt pÄ. Det er vist Delta Virginis spektret det forestiller.

Men nu vil da glÊde mig til at hÞste nogle af dine erfaringer og hvordan du har billedbehandlet sÄ det kan ligne det nederste. Det krÊver vel et program der kan arbejde med lag. Jeg er ikke lige en mester ud i billedbehandlingens kunst.

outlook2009-05-30 09:27:37

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Mogens.BildsĂže
                      Deltager
                        • Nova

Ser godt ud, hvad er det for et filter, der har 150 l/mm? Star analyser har jo kun 100 l/mm.

Kalibrering af y-aksen skal vel sÄ ogsÄ omfatte chippens qe karakteristik- har lÊst, at det gÞres ved at dividere et spektrum fra samme optagelse med et ref.spektrum. Jeg bestiller nok et filter, men vil lige undersÞge om det findes med finere grading.

Hilsen Mogens B.

Mogens.BildsĂže
                        Deltager
                          • Nova

Jeg har fundet andre sider med spectralfiltre, bl.a. denne: http://www.vreh.com/optics/, som tilbyder gradings op til 1000 l/mm. Nogen der kender firmaet og hvordan filtrene er sammenlignet med Star Analyser? Filtrene koster mellm 100-200 US og kan vist sendes som alm. brevpost. Hvor meget skal der lĂŠgges til US priser (moms, told o.s.v.)?

Hilsen Mogens B.

outlook
                          Deltager
                            • Super Nova

Der er jo en meget bedre oplÞsning med sÄ mange linier/mm, men du kan fx godt oplÞse de to natrium linier i solspektret med 300 l/mm og vel ogsÄ magnesiumtripletten. Med 1000 l/mm bliver spektret trukket godt ud over et mindre omrÄde fx 100 nm bredt.

Med hensyn til told og moms osv. fra USA hvor kursen jo i Þjeblikket er ret lav lÊgger jeg i reglen bare 33% oven i handelen, sÄ passer det nogenlunde.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

Mogens.BildsĂže
                            Deltager
                              • Nova

Undskyld jeg lige ta’r en gammel trĂ„d op, men jeg har nu forsĂžgt mig med min nye ”spektrograf” (Star Analyser filter

J). Setuppet: pixels=9μ og filterafstand ca. 50 mm. Det gi’r desvĂŠrre en ret lav dispersion (ca. 17.5 Å/pixel); men alligevel, flere bĂ„nd er ret tydelige.

Her ses resultatet af Mizar (a- som jo selv er en binÊr), men jeg fik da ogsÄ leget med spektre af bÄde Capella og Vega.

Kalibreringen af x-aksen er fĂžrst foretaget pĂ„ hĂžkermaner ud fra 0. ordens spektrum, filterafstand og pixelstĂžrrelse, og efterfĂžlgende finjusteret med et ref.spektrum af Vega (http://astrosurf.com/buil/us/vatlas/vatlas.htm). Dette spektrum er tillige brugt til identificering af linierne: Balmer-serien er tydelig (fra Hα til n=8>2), men osĂ„ atmosfĂŠrens H2o og O2 ses i omrĂ„det ca. 7200-8500 Å. Flere linier kan erkendes pĂ„ en bedre graf- men kun ved hjĂŠlp af ref.spektret. MĂ„ ha’ fat i et setup med stĂžrre dispersion!!!

Software: Excel og VisSpec.

SpÞrgsmÄl til spektro-freaks: Hvor er jeg evt. gÄet galt i byen? Hvordan fÄr jeg omsat y-aksen til absolut flux? VisSpec indeholder optioner til kalibrering efter CCDens QE, men det fungerer ikke- programmet crasher hver gang jeg forsÞger. Nogle erfaringer her pÄ forum?? I stedet er hertil benyttet DaDisp (software til behandling af data/tidsserier ).

Jeg lĂžb ind i utallige andre spĂžrgsmĂ„l undervejs, men jeg er jo desvĂŠrre forhindret i at deltage i MAF’s spektro-workshop L

Mizar (a+b) + Alcor med spektre.

Det genererede spektrum af Mizar pÄlagt kunstige farver.

Profil af rÄ-spektret (flux angivet i arbitrÊre enheder

Profilen kalibreret for CCDens QE. Den overlagte lilla profil er et teoretisk ref. spektrum (A2V) hentet fra VisSpec.

Mogens B2009-09-03 13:16:04

Hilsen Mogens B.

outlook
                              Deltager
                                • Super Nova

IndrĂžmmet, sĂ„ har jeg ikke “anstrengt” mig meget i lige netop spektre pĂ„ det sidste, men snublede lige over dette link, der mĂ„ske kan hjĂŠlpe dig videre:

http://www.astrosurf.com/vdesnoux/catvar/preproc.html#cal

Eller spĂžrg til Lidemarkgruppen ved Frank Larsen som ved en hel del om spektre. Eller indhent support hos astrosurf.com.

Hilsen Leif,
” Ed Ting

Viser 14 indlĂŠg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Emnet 'spektrometri filter' er lukket for nye svar.