Spektrometer

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Spektrometer

• Dette emne har 21 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 6 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 454 times
Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
  • Forfatter

silas.kristensen
      • Asteroid

Det er i orden, tak for svaret!

Jeg må lige se på det. (:

Mvh. Silas K

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

Hej Michael,

Jeg tror du skal dobbelt tjekke dit spektrum … annoteringerne er vist ikke helt gyldige eller også er din bølgelængde kalibrering ikke i orden..

mhansen
        Deltager
          • Nova

Hehe Lars, jeg overvejede faktisk at forklare forskellen.

Hvis nu jeg siger at z = 0.8 og 1+z = Lobs / Lemm. Wink

Ej, jeg skal nok lade være med at drille. Annotationerne er givet i hvilebølgelængde, mens aksen er givet i observerede bølgelængder.

MHansen2014-09-03 12:47:17

mhansen
          Deltager
            • Nova

Nightsky wrote:

Hejsa Michael

Jeg har næsten aldrig hørt om amatører der bruger IRAF, selv de meget dygtige amatører,
            hvorfor ved jeg ikke, men måske pga den stejle indlæringskurve. Derfor nævnte jeg det ikke.
            Det ville ellers være skønt at kende et så accepteret stykke software.

Der er en del som bruger MIDAS og her kan man komme nemt i gang. VdS spektroskopigruppen
            har lavet en fremragende kompilation under VM-Ware, så man nemt og smidigt kan køre en
            Linux Fedora med ESO-MIDAS installeret. Der findes en lille manual til komme i gang med.
            http://spektroskopie.fg-vds.de/
            Vi er flere som i DK som har været på kursus i den genindlæggende brug af ESO-MIDAS til
            spektroskopi. Desuden er der men del der kan hjælpe på VdS Spektroskopie forum.

Som begynder vil jeg dog anbefale de nævnte Visual Spec, ISIS og RSpec.

Visual Spec, ISIS har bearbejdet masser af data som er publiceret. Her er der også nogle
            danskere amatører som har været på kurser i brugen af disse. PT vil jeg mene de er de-facto
            standarden bl.a. amatører, måske skal SpcAudACE som er baseret på AudeLA også
            nævnes her.

Hej Lars,

Personligt synes jeg faktisk ikke at indlæringskurven til IRAF er så stejl, medmindre man bliver helt skræmt af tekst/konsol baserede operationer.

Det der måske kan gøre IRAF svært er at der er mange operationer med forskellige pakker man skal køre for at få et færdigt resultat. Men det kan også gøre arbejdet lettere fordi det er mere struktureret (en pakke til hver reduktion). Derudover eksisterer der forskellige samlede pakker eks. Kitt Peaks Observatoriets spalte reduktionspakke, som samler en masse pakkers funktioner ét sted. (kpnoslit)

Udvælgelsen af ens 2D spektrogram foregår visuelt, dog med keyboard taster for at vælge de forskellige værdier.

Men en installation af IRAF og DS9 er en stærk kombination.

MHansen2014-09-03 12:42:34

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Hej Michael

Måske skulle man præve at lære IRAF, har aldrig kigget på det.

Jeg tænker dog på om det er umagen værd, da jeg kan betjene MIDAS til husbebov og har en stribe af andre programmer som løser diverse opgaver fint.

Så kogt ned til en linje, hvorfor IRAF frem for MIDAS?

mhansen
              Deltager
                • Nova

Nightsky wrote: Hej Michael

Måske skulle man præve at lære IRAF, har aldrig kigget på det.

Jeg tænker dog på om det er umagen værd, da jeg kan betjene MIDAS til husbebov og har en stribe af andre programmer som løser diverse opgaver fint.

Så kogt ned til en linje, hvorfor IRAF frem for MIDAS?

Hej Lars,

Jeg kender ikke MIDAS, så jeg kan ikke udtale mig om funktionaliteten. Men set i lyset af at det er en pakke udvilket af ESO til brug på La Silla og VLT, så vil jeg antage at funktionaliteten er på højde med IRAF. Derfor er der ikke umiddelbart noget grund til at skifte til IRAF, medmindre du mener der er mangler i MIDAS. Jeg nævner kun IRAF fordi det er det der benyttes på NOT og er det jeg kender.

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Det at det bruges på NOT kunne jo være argumentet LOL Hvis man en gang fik chancen

Viser 7 indlæg - 16 til 22 (af 22 i alt)
                • Emnet 'Spektrometer' er lukket for nye svar.