Spejltest på starparty

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Spejltest på starparty

• Dette emne har 19 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af munkholm. This post has been viewed 487 times
Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej Bent.

Jeg har også et Ronchi-okular fra Gerd Neumann. Det tager jeg med, da vi så kan se den samlede korrektion på RC’en.

Formodentlig er den overkorrigeret på afstande kortere end uendeligt, vel i praksis en 30-50 meter, som en Newton.

Vi får se.

Måske skulle jeg lave en rigtig kraftig kunstig stjerne, som vi kan stille op udenfor på stor afstand? Kunne det have interesse?

mvh
      Jens

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Jens.Jacobsen wrote:
        Måske skulle jeg lave en rigtig kraftig kunstig stjerne, som vi kan stille op udenfor på stor afstand? Kunne det have interesse?

Der er i hvert fald god plads.
        Måske en grøn laser 5 mW der skyder på en juletræskugle?
        Nede på campingområdet kan vi vel nå en afstand på 200 m eller noget i den dur…

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Jeg har gode erfaringer med en 8mm kuglelejekugle i klart solskin.

Thomas, Bornholm

Frank Larsen
          Moderator
            • Super Nova

Sæt en kugle på et stativ midt på teltpladsen. Den vil kunne ses fra parkeringspladsen. Det er vel 2-300m. I mangel af sol kan der sættes en projektør op.

munkholm
            Deltager
              • Neutron star

Jens, den er jeg meget interesseret i. Herligt at pille med tingene, så lære man jo noget. Den blev kollimeret for et års tid siden, med CCDinspector

Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro

Viser 5 indlæg - 16 til 20 (af 20 i alt)
            • Emnet 'Spejltest på starparty' er lukket for nye svar.