Spejltest på Starparty.

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Spejltest på Starparty.

• Dette emne har 7 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af astrojensen. This post has been viewed 151 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hejsa.

Jeg har tidligere slæbt min teststand og min Foucault tester med til Staparty.
      Det er der også mulighed for i år.

Blot vil jeg gerne vide om der overhovedet er interesse for at få undersøgt sit primærspejl, inden jeg slæber alt grejet med.

Venligst svar i denne tråd om der er nogen der har den slags tilbøjeligheder.

Husk:

Man skal selv demontere sit spejl fra cellen.
      Man skal sørge for at spejlet er nogenlunde stuetemperatur
      Det er eget ansvar. Men man er velkommen til selv at håndtere spejlet, man må gerne selv sætte i testeren og tage af igen.

Jeg kan teste for:
      Astigmatisme -> trekantede stjerner
      Sfærisk abberation -> kan spejlet overhovedet fokusseres.
      Godhed af overflade, er spejlet ru (Dog Bisquit).

Og generelt komme med en overordnet vurdering af spejlets beskaffenhed, såsom coatningens restlevetid.

Jeg vil helst om vi kan holde os på 14″ og nedefter, da min teststand kun med besvær kan tage en 16″. Det kan lade sig gøre, men er lidt bøvlet. En 16″ skal desuden have en del timers afkøling.

Hvis der er interesse, så oplys venligst spejlets størrelse, så jeg kan se om jeg har en målemaske til den pågældende størrelse.

mvh
      Jens

Jens.Jacobsen2016-08-15 21:15:30

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

P.S

Giv besked senest lørdag den 27, da jeg ellers ikke kan nå at få lavet/tilpasset målemasker.

mvh
        Jens

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Jo, den slags kan vi jo godt lide at nørde med. Jeg har nogle 6″ spejle, jeg kunne tage med.

Thomas, Bornholm

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Hej Jens,

Det vil jeg også gerne, der er altid mere at lære ved at se på spejlet.
            Jeg har et 12½ tommer Meade F/5 spejl, der ku være sjovt at kikke på. Muligvis et gl. research?
            Ellers har jeg en 8″ f/6 et eller andet sted. Og nogle 6″, det ku også være sjovt at kikke på 5″ Intes spejlet.
            Jeg skal have det tjekket inkl. sekundæren, da jeg tror det trænger til ny coating (dumme brændeovne i nabolaget)

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Det er næppe brændeovnene, snarere dieselbilerne. Diesel indeholder svovl, der i forbindelse med luftens vandindhold, bliver til svovlsyre. Herlige sager for optikken…

Thomas, Bornholm

nive
              Deltager
                • Super Nova

Hej Jens Jeg har et 8 ” Gso som er blevet recoatet. Det kunnne være spændende med en vurdering

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Astrojensen wrote: Det er næppe brændeovnene, snarere dieselbilerne. Diesel indeholder svovl, der i forbindelse med luftens vandindhold, bliver til svovlsyre. Herlige sager for optikken…

Thomas, Bornholm

Dieselbilerne kører nu mest om dagen, hvor Intes kikkerten har sovet inde Wink
                  Og trust me, der er masser af svovl og andet guf i brændeovnsrøgen her på kanterne.
                  Folk bruger desværre ovnen som et affaldsfyr, og det kan i den grad lugtes Ouch

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

Øv, ja når folk er nogle svin med deres brændeovne, så kan der komme alt muligt ud gennem skorstenen. Svovl, dioxin, etc…

Thomas, Bornholm

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Spejltest på Starparty.' er lukket for nye svar.