› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Spejltest på starparty
- Dette emne har 19 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 6 måneder siden af munkholm. This post has been viewed 486 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. august 2015 kl. 18:52 #136181
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hejsa.
Igen i år er jeg blevet opfordret til at tage min foucault-tester med på starparty.
Den kan give et indtryk af et newton-spejls tilstand, om korrektionen er ok eller ej. Også ru spejle kan “opdages”.
Jeg kan også teste for astigmatisme.
Hvis man har et spejl der er “tvivlsomt” eller som man bare har mistanke til, så tag det med.
Hvis man siger til på forhånd og oplyser spejldiameter og brændvidde, kan jeg sikkert nå at lave en Couder-maske hvis jeg ikke har en der passer. Uden maske kan jeg kun vurdere spejlet, ikke give et kvantitativt mål på korrektionen.Så sig lige til på forhånd hvis man vil være sikker på at få et mål på spejlet.
Jeg har en teststand som er lavet til en 12″, men godt kan tage en 16″ uden den store risiko.
I princippet kan jeg teste vilkårligt store spejle, men så må man selv lave en stander.
Sig til! Jeg er der lørdag og søndag.
mvh
Jens26. august 2015 kl. 20:00 #136192
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg tager sikkert min 12″ med, ikke nødvendigvis for at få den testet, for det er den allerede blevet, men blot til at observere med, men hvis nogen skulle få lyst til at se, hvordan et newtonspejl IKKE skal se ud, så kan vi smide det i testeren.
Thomas, Bornholm
26. august 2015 kl. 20:02 #136193
jakob1234Deltager- Nova
Jeg tager min 200pDS med samt opsætning, men det er kun for at nørde igennem 😀
26. august 2015 kl. 20:14 #136198
lindhardDeltager- Super Nova
Astrojensen wrote: Jeg tager sikkert min 12″ med, ikke nødvendigvis for at få den testet, for det er den allerede blevet, men blot til at observere med, men hvis nogen skulle få lyst til at se, hvordan et newtonspejl IKKE skal se ud, så kan vi smide det i testeren.
Thomas, Bornholm
Test eller ej.
Du har da vist haft adskillige gode oplevelser med den kikkert, så vidt jeg husker.
mvh
Lars26. august 2015 kl. 20:27 #136200
astrojensenDeltager- Neutron star
Åh jo! Jeg ville sikkert bare have haft mange flere, hvis spejlet havde været i orden. Det er en lysspand, i ordets egentlige betydning. Spejlet har sikkert en fortid som salatskål i en kinarestaurant.
Thomas, Bornholm
26. august 2015 kl. 20:55 #136205
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Jens,
Jeg tager min tester med også.
Det ku være sjovt at se, hvordan 2 forskellige testere tester samme spejl.
Og min kan konverteres til en Ronchi-tester også.Mon ikke jeg kan finde et par spejle vi kan kikke på også
26. august 2015 kl. 21:16 #136206
FinnDeltager- Neutron star
Hej Lars og Jens
Jeg tager mit Skywotser spejl med på 254mm i diameter, og når i er færdige med at teste det har i nok grå hår i hoved
mvh Finn
ps. nej jeg tror ikke det er så galt
26. august 2015 kl. 22:23 #136208
Tror også lige at jeg også tager noget Flocking med, så man kan se at sort er sort.
mvh Finn
26. august 2015 kl. 23:10 #136211
Tænker så at måske det er for et stort spejl til at teste ???
mvh Finn
26. august 2015 kl. 23:12 #136212
munkholmDeltager- Neutron star
Jeg har en 10″ GSO RC, er der også mulighed for at teste den? så vil jeg meget gerne tage den med
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
26. august 2015 kl. 23:26 #136214
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Bent.
En RC kan testes på to måder, hvor vi kan lære noget om optikkens beskaffenhed.
1: Man laver en kunstig stjerne i en god, lang afstand, helst så langt væk at lyskilden ser ud til at være mindre end kikkertens opløsningsevne = en rigtig stjerne.
Men kan vi få en 20-30 meter, kan vi sagtens se hvordan kikerten tegner.2: Man laver en foucault-test af primærspejlet mens det sidder i teleskopet. Derved kan man få et indtryk af spejlets ruhed.
Man kan desværre ikke komme med et akkurat udsagn om teleskopets korrektion.
Men da teleskoper ofte er plaget af ruhed af optikken, især primæren, og astigmatisme af det samlede system, vil man ofte kunne lære en masse af en sådan test.Jeg har gjort det gentagne gange med en SCT. Især den kunstige stjerne er en værdifuld test, da den også tillader kollimering under kontrollerede forhold.
Jeg tager min kunstige stjerne med.
mvh
Jens26. august 2015 kl. 23:52 #136217
En ronchi-test af et hyperbolsk hulspejl vil vise en krumning på linierne, som er bestemt af spejlets koniske konstant c.
Med softwaren Ronchi for Windows 2, kan man simulere ronchigrammer med bestemte koniske konstanter, og så sammenligne det med det ronchigram man får ved at teste spejlet.Det er ikke en matematisk præcis metode, men den kan give en god idé om spejlets korrektion.
http://stellafane.org/tm/atm/test/ronchigrams.html
Lars Malmgren 2015-08-26 23:53:39 26. august 2015 kl. 23:53 #136218
Ellers skal vi bygge et interferrometer.
Jeg har stumper til det, skal vi håbe på regnvejr27. august 2015 kl. 07:24 #136226
alanDeltager- Super Giant
Når I går i gang med at teste et spejl, vil jeg gerne have et vink.
Alan
27. august 2015 kl. 11:33 #136241
munkholmDeltager- Neutron star
Tak Jens, så tager jeg min 10″ med. Glæder mig til at hilse på alle, da det er min første Starparty. Håber den Jyske himmel viser sig fra den stjerneklare side
Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Spejltest på starparty' er lukket for nye svar.