Spejlslibekursus interesse?

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Spejlslibekursus interesse?

• Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 497 timesschneider. This post has been viewed 497 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

Hej allesammen.

Vi har i Amatør- Astronomisk Forening, Kolding talt om der kunne være interesse i et kursus i slibning og polering af spejle til Newton kikkerter.

Kurset skulle dreje sig om fremstilling af et spejl enten i 8 eller 10 tommers størrelse, med et f-forhold mellem 4,5 og 6.

Materialsættet ville være et glas+ materialer fra Stathis i tyskland.
      http://www.stathis-firstlight.de/spiegelschleifen/materialeng.htm

Vi vil så arrangere et opstartsmøde i starten af september, med tre kursusdage i efteråret med ca en måneds mellemrum. I efteråret skulle vi gerne gennemgå slibningen og den grove bearbejdning af glasset, hvorefter slibningen gerne skulle være afsluttet og glasset skulle være klart til polering. Det er ihvertfald rigeligt tid, hvis man selv bruger en eller to aftener derhjemme mellem hver kursusdag.

I foråret polerer vi glasset ud, og selve figureringen vil vi se om vi kan klare i fællesskab, hvis nødvendigt.

På selve kursusdagene vil vi gennemgå teknikken, og sætte de mål der skulle nås til næste kursusdag.

Det vil være påkrævet med hjemmearbejde, men jeg vil gerne måleoptik op, og hjælpe med de rent praktiske ting som f.eks foucault test.

Mødedagene vil vi afholde i Egeskov, det ligger nogenlunde lige langt borte fra alle. I Egeskov har jeg en permanent opstillet tester, hvor vi kan få testet og målt optikken op.

Der vil være mulighed for fjernundervisning, vi opretter de nødvendige tråde på forum, hvor vi kan udveksle information og hjælpe hinanden.

Målet er at vi til næste sommer så får aluminiseret spejlene, så vi næste sommer kan kigge i teleskoper med spejle vi selv har lavet.

Eneste krav er som på vores astrofotokursus, et medlemsskab af foreningen. Smile

Sig til hvis der er interesse, så vil jeg forsøge at stable et kursusprogram på benene.

mvh
      Jens

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Rigtig god idé, Jens!

Vi må lave noget lignende her på Sjælland Wink

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Hej Jens

Jeg glæder mig til dette kursus, vi ses.

/Henrik

Anonym
            • Super Nova

Hej Jens,

Det lyder spændende og kunne godt lokke mig til et medlemsskab, men disse lektioner vil vel foregå på hverdags aftener, ikke? eller weekender?

Mvh

Rodi

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Rodi.

Det var tanken at vi tager en hel lørdag, på de nævnte tre dage/efterår og tre dage/forår.

På den måde får vi minimeret folks transporttid, og maksimeret tiden vi kan arbejde med optikken.

Vi kan jo evt starte med en kande kaffe/brød, lidt let frokost i løbet af dagen, og så blive ved til vi ikke gider mere… Et eller andet praktisk muligt.

mvh
              Jens

Anonym
                • Super Nova

Hej Jens, hvis det er tilfældet vil jeg gerne tegne et medlemsskab i kolding foreningen og melde mig til spejlslibnings kurset

Der skal vel en del tilmeldinger til for at etablerer kurset! Blir det oplyst her på tråden om det blir til noget? evt. hvornår?

Vh

Rodi

natteravn2013-06-26 11:55:53

jens.jacobsen
                Deltager
                  • Neutron star

Hej Rodi.

Jeg har et par tilkendegivelser allerede nu, så mon ikke vi siger efter et kursus? Det tror jeg.
                  Det optimale er ikke mange, men hellere få, dedikerede. Så selv med to-tre stykker vil vi nok gennemføre kurset.

Så regn med at vi holder det!

mvh
                  Jens

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Lidt mere om spejlslibekursus:

Jeg har undersøgt priser på glas og slibemateriale, og har fundet ud af det er muligt at skaffe glas igennem den tyske Vereinigung der Sternfreunde.

En 8″ skive (210 mm diameter, 25 mm tyk) koster ca 60 euro, en 10″ skive på 260 mm ca 100 euro.

Slibemidler kommer dertil, men man skal nok regne i omegnen af en 20 euro for en 8″, måske 30 euro for en 10 tommer.

For at lette lidt på fremstillingen af polerværktøjer bestiller jeg en støbemåtte, som vi kan bruge til de polerværktøjer vi skal bruge.

Alt i alt vil det nok ikke være det billigste 8 eller 10 tommer spejl man kan få, men det sjoveste og det der vækker mest glæde femover.

mvh
                    Jens

bentl
                    Deltager
                      • Planet

Hej Jens

Den er jeg helt sikkert også med på.

Vi ses

mvh

Bent

mvh
                      Bent

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hejsa.

En opdatering på spejlslibekursus.

Jeg vil gerne åbne for muligheden at man kan deltage på “brevkursus” det vil sige at vi kører kurset via fora og mail. Det giver mere fleksibilitet til at man kan tilrettelægge sit eget arbejde når det passer en. Har det interesse?

Jeg vil stadig forsøge at arrangere 3-4 fælles møder, efter behov, hvor vi kan arbejde lidt sammen og evt teste i fællesskab.

For at vi kan få skaffet glas og slibemiddel til dem som ikke selv måtte have, kan vi med en start primo september, godt nå at få skaffet materialer hvis jeg har en fast tilmelding midt i august.

Så folk må gerne lige bekræfte deres tilmelding!!

mvh
                        Jens

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Jeg glemte at sige at en PM til mig vil være fint.

mvh
                          Jens

jens.jacobsen
                          Deltager
                            • Neutron star

Hejsa.

Så begynder vi at nærme os en dato hvor det bliver nødvendigt at binde os til opgaven.

Som nævnt var målet at vi sliber et 8 eller 10 tommers spejl hver, og jeg tror vi bestiller materialer hos Stathis i tyskland. Ham har vi tidligere benyttet, og han har både glas plus slibepulvere hjemme:

http://www.stathis-firstlight.de/spiegelschleifen/material.htm

Her ses priser. Man er naturligvis velkommen til selv at bestille hvis ønsket.

Ud over slibesættet med glas, skal man bruge et grovslibeværktøj, en carborundumsten (fra et byggemarked) og så skal man have fremstillet to skiver til henholdsvis grovslib og polering. Der benytter jeg selv gips, men andre (i tyskland) har med stort held skåret skiver ud af en kasseret granitbordplade. Andre har brugt tykke krydsfinerværktøjer, lakeret mange gange, så meget kan lade sig gøre. Det må være op til en selv.

Selv benytter jeg gipsskiver, det har jeg nemlig liggende.

Indtil videre har jeg tre faste tilmeldinger, dvs vi er fire.

mvh
                            Jens

henrik.schneider
                            Deltager
                              • Nova

Jeg faldt lige over denne gamle bog (hæfte – 32sider)fra 1903.

Spændende læsning og mon ikke vi når først vi har læst at slibe spejle fortsætter med linser

jens.jacobsen
                              Deltager
                                • Neutron star

Hej Henrik.

Jeg har hørt meget spændende om linseslibningen. Det største problem har indtil videre været at fremskaffe glasset til linser, der er ikke så mange kilder til kron og flintglas, som der er til glas til spejle. Desuden skal man gøre sig klart at man her skal slibe og polere fire overflader, frem for kun en til et spejlteleskop. Forudsat at man altså køber sig til sekundæren.

Iøvrigt vil jeg tro at man kan lave et 8″ spejl til 1/10 af den pris man giver for glasset til en 6″ linse… Så voldsomme er priserne på linseglas…

Men metoderne er de samme. Det skal helt sikkert prøves en dag.
                                Der findes mange gode opskrifter på linser.

Se gerne denne side fra Bob May:
                                http://bobmay.astronomy.net/refractor/Refrindex.htm

mvh
                                Jens

astrojensen
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Jens

Priserne på blanks til linser er ikke så voldsomme. Jeg mener, at huske, at Rob Wiederrich (sp?) på CN sleb en 10″ f/15 for omkring $1500. Det er selvfølgelig mere end råglasset til en 20″ newton, men for en 10″ refraktor er det jo latterligt billigt.

Thomas, Bornholm

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
                                • Emnet 'Spejlslibekursus interesse?' er lukket for nye svar.