› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Spejlslibekursus interesse?
- Dette emne har 20 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 3 måneder siden af henrik. This post has been viewed 497 timesschneider. This post has been viewed 497 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. juni 2013 kl. 11:28 #104520
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej allesammen.
Vi har i Amatør- Astronomisk Forening, Kolding talt om der kunne være interesse i et kursus i slibning og polering af spejle til Newton kikkerter.
Kurset skulle dreje sig om fremstilling af et spejl enten i 8 eller 10 tommers størrelse, med et f-forhold mellem 4,5 og 6.
Materialsættet ville være et glas+ materialer fra Stathis i tyskland.
http://www.stathis-firstlight.de/spiegelschleifen/materialeng.htmVi vil så arrangere et opstartsmøde i starten af september, med tre kursusdage i efteråret med ca en måneds mellemrum. I efteråret skulle vi gerne gennemgå slibningen og den grove bearbejdning af glasset, hvorefter slibningen gerne skulle være afsluttet og glasset skulle være klart til polering. Det er ihvertfald rigeligt tid, hvis man selv bruger en eller to aftener derhjemme mellem hver kursusdag.
I foråret polerer vi glasset ud, og selve figureringen vil vi se om vi kan klare i fællesskab, hvis nødvendigt.
På selve kursusdagene vil vi gennemgå teknikken, og sætte de mål der skulle nås til næste kursusdag.
Det vil være påkrævet med hjemmearbejde, men jeg vil gerne måleoptik op, og hjælpe med de rent praktiske ting som f.eks foucault test.
Mødedagene vil vi afholde i Egeskov, det ligger nogenlunde lige langt borte fra alle. I Egeskov har jeg en permanent opstillet tester, hvor vi kan få testet og målt optikken op.
Der vil være mulighed for fjernundervisning, vi opretter de nødvendige tråde på forum, hvor vi kan udveksle information og hjælpe hinanden.
Målet er at vi til næste sommer så får aluminiseret spejlene, så vi næste sommer kan kigge i teleskoper med spejle vi selv har lavet.
Eneste krav er som på vores astrofotokursus, et medlemsskab af foreningen.
Sig til hvis der er interesse, så vil jeg forsøge at stable et kursusprogram på benene.
mvh
Jens23. juni 2013 kl. 13:49 #104523
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Rigtig god idé, Jens!
Vi må lave noget lignende her på Sjælland
24. juni 2013 kl. 06:46 #104533
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hej Jens
Jeg glæder mig til dette kursus, vi ses.
/Henrik
24. juni 2013 kl. 23:57 #104561
Anonym- Super Nova
Hej Jens,
Det lyder spændende og kunne godt lokke mig til et medlemsskab, men disse lektioner vil vel foregå på hverdags aftener, ikke? eller weekender?
Mvh
Rodi
25. juni 2013 kl. 21:00 #104569
Hej Rodi.
Det var tanken at vi tager en hel lørdag, på de nævnte tre dage/efterår og tre dage/forår.
På den måde får vi minimeret folks transporttid, og maksimeret tiden vi kan arbejde med optikken.
Vi kan jo evt starte med en kande kaffe/brød, lidt let frokost i løbet af dagen, og så blive ved til vi ikke gider mere… Et eller andet praktisk muligt.
mvh
Jens26. juni 2013 kl. 11:52 #104586
Anonym- Super Nova
Hej Jens, hvis det er tilfældet vil jeg gerne tegne et medlemsskab i kolding foreningen og melde mig til spejlslibnings kurset
Der skal vel en del tilmeldinger til for at etablerer kurset! Blir det oplyst her på tråden om det blir til noget? evt. hvornår?
Vh
Rodi
natteravn 2013-06-26 11:55:53 26. juni 2013 kl. 19:51 #104591
Hej Rodi.
Jeg har et par tilkendegivelser allerede nu, så mon ikke vi siger efter et kursus? Det tror jeg.
Det optimale er ikke mange, men hellere få, dedikerede. Så selv med to-tre stykker vil vi nok gennemføre kurset.Så regn med at vi holder det!
mvh
Jens3. juli 2013 kl. 20:54 #104777
Lidt mere om spejlslibekursus:
Jeg har undersøgt priser på glas og slibemateriale, og har fundet ud af det er muligt at skaffe glas igennem den tyske Vereinigung der Sternfreunde.
En 8″ skive (210 mm diameter, 25 mm tyk) koster ca 60 euro, en 10″ skive på 260 mm ca 100 euro.
Slibemidler kommer dertil, men man skal nok regne i omegnen af en 20 euro for en 8″, måske 30 euro for en 10 tommer.
For at lette lidt på fremstillingen af polerværktøjer bestiller jeg en støbemåtte, som vi kan bruge til de polerværktøjer vi skal bruge.
Alt i alt vil det nok ikke være det billigste 8 eller 10 tommer spejl man kan få, men det sjoveste og det der vækker mest glæde femover.
mvh
Jens8. juli 2013 kl. 07:53 #104838
bentlDeltager- Planet
Hej Jens
Den er jeg helt sikkert også med på.Vi sesmvhBent
mvh
Bent29. juli 2013 kl. 10:15 #105205
Hejsa.
En opdatering på spejlslibekursus.
Jeg vil gerne åbne for muligheden at man kan deltage på “brevkursus” det vil sige at vi kører kurset via fora og mail. Det giver mere fleksibilitet til at man kan tilrettelægge sit eget arbejde når det passer en. Har det interesse?
Jeg vil stadig forsøge at arrangere 3-4 fælles møder, efter behov, hvor vi kan arbejde lidt sammen og evt teste i fællesskab.
For at vi kan få skaffet glas og slibemiddel til dem som ikke selv måtte have, kan vi med en start primo september, godt nå at få skaffet materialer hvis jeg har en fast tilmelding midt i august.
Så folk må gerne lige bekræfte deres tilmelding!!
mvh
Jens29. juli 2013 kl. 10:56 #105206
Jeg glemte at sige at en PM til mig vil være fint.
mvh
Jens8. august 2013 kl. 23:51 #105525
Hejsa.
Så begynder vi at nærme os en dato hvor det bliver nødvendigt at binde os til opgaven.
Som nævnt var målet at vi sliber et 8 eller 10 tommers spejl hver, og jeg tror vi bestiller materialer hos Stathis i tyskland. Ham har vi tidligere benyttet, og han har både glas plus slibepulvere hjemme:
http://www.stathis-firstlight.de/spiegelschleifen/material.htm
Her ses priser. Man er naturligvis velkommen til selv at bestille hvis ønsket.
Ud over slibesættet med glas, skal man bruge et grovslibeværktøj, en carborundumsten (fra et byggemarked) og så skal man have fremstillet to skiver til henholdsvis grovslib og polering. Der benytter jeg selv gips, men andre (i tyskland) har med stort held skåret skiver ud af en kasseret granitbordplade. Andre har brugt tykke krydsfinerværktøjer, lakeret mange gange, så meget kan lade sig gøre. Det må være op til en selv.
Selv benytter jeg gipsskiver, det har jeg nemlig liggende.
Indtil videre har jeg tre faste tilmeldinger, dvs vi er fire.
mvh
Jens4. oktober 2013 kl. 13:00 #108193
henrik.schneiderDeltager- Nova
Jeg faldt lige over denne gamle bog (hæfte – 32sider)fra 1903.
Spændende læsning og mon ikke vi når først vi har læst at slibe spejle fortsætter med linser
4. oktober 2013 kl. 18:21 #108205
Hej Henrik.
Jeg har hørt meget spændende om linseslibningen. Det største problem har indtil videre været at fremskaffe glasset til linser, der er ikke så mange kilder til kron og flintglas, som der er til glas til spejle. Desuden skal man gøre sig klart at man her skal slibe og polere fire overflader, frem for kun en til et spejlteleskop. Forudsat at man altså køber sig til sekundæren.
Iøvrigt vil jeg tro at man kan lave et 8″ spejl til 1/10 af den pris man giver for glasset til en 6″ linse… Så voldsomme er priserne på linseglas…
Men metoderne er de samme. Det skal helt sikkert prøves en dag.
Der findes mange gode opskrifter på linser.Se gerne denne side fra Bob May:
http://bobmay.astronomy.net/refractor/Refrindex.htmmvh
Jens4. oktober 2013 kl. 19:51 #108211
astrojensenDeltager- Neutron star
Hej Jens
Priserne på blanks til linser er ikke så voldsomme. Jeg mener, at huske, at Rob Wiederrich (sp?) på CN sleb en 10″ f/15 for omkring $1500. Det er selvfølgelig mere end råglasset til en 20″ newton, men for en 10″ refraktor er det jo latterligt billigt.
Thomas, Bornholm
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Spejlslibekursus interesse?' er lukket for nye svar.