› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Spejlrensning ?
- Dette emne har 7 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af jens. This post has been viewed 277 times
-
ForfatterIndlæg
-
9. januar 2009 kl. 18:50 #7393
mortenbDeltager- Super Giant
Spejlet på min 150 mm Meade reflektor er ved at være lidt rigeligt nusset. Hvor sart er den coating ? tør man prøve med en gang lunken demineraliseret opvaskevand og en SUPER blød klud ?
MortenB 2009-01-09 17:51:50 9. januar 2009 kl. 18:57 #7397
joergen.kDeltager- Nova
sterilt vat kan købes på apoteket, ingen klude du laver ridser
,men ellers er det rigtigt med demineraleseret vand og mild sæbe
,læg et rent viskestykke i en ren vask og lad almindelig postevand løbe ud over spejlet ,det kan i de flaste tilfælde være nok med vand,hvis ikke så til sæt lidt sæbe og meget forsigtigt med vattet kør inde fra og ud, med meget meget lidt tryk, når det er rent skyl med demineraliseret vand, stil spejlet til tørring på et rent viskestikke lodret, hvis der er små vanddråber på spejlet, tag en blør serviet og kun med spidsen rører du dråben uden at røre spejlet, god fornøjelsejørgen k 2009-01-09 18:06:30 9. januar 2009 kl. 19:03 #7401
jesperDeltager- Neutron star
Følg vejledningen her: http://www.skyandtelescope.com/howto/diy/3437191.html?page=1&c=y nøje, så kan det ikke gå helt galt.
9. januar 2009 kl. 19:07 #7404
mortenbDeltager- Super Giant
Tak gutter !
9. januar 2009 kl. 20:36 #7413
mikkellund- Giant
Hvilken gener har du oplevet med det “beskidte” spejl? Mange mener ikke at det er nødvendigt at rense før det er meget beskidt, da det ikke betyder noget med lidt skidt. Hvor imod det nemt kan skade spejlet at vaske det.
Mikkel
10. januar 2009 kl. 16:25 #7486
joergen.kDeltager- Nova
en blanding af støv og snavs der er i luften vil sætte sig på spejlet som en film,er man meget omhyggelig med afvaskningen sker der ikke noget
10. januar 2009 kl. 16:33 #7489
rigoDeltager- Super Nova
På min newton/linser/okularer/søgescope, har jeg haft rigtig god erfaring med alm. bil sprinklervæske, i en forstøver, og så det helt bløde toiletpapir type. Har rengjort mange gange efterhånden, og det er som nyt. Vi har en del lindetræer, og de sviner sygt meget (fedtstof, måske lus lort i luften) Men efter jeg har fået varmebånd så der ikke sidder fugt på linsen mere, så er rengøring, faldet med 80%
10. januar 2009 kl. 17:07 #7492
jensDeltager- Giant
http://www.rigorigo.dk wrote: På min newton/linser/okularer/søgescope, har jeg haft rigtig god erfaring med alm. bil sprinklervæske, i en forstøver, og så det helt bløde toiletpapir type. Har rengjort mange gange efterhånden, og det er som nyt. Vi har en del lindetræer, og de sviner sygt meget (fedtstof, måske lus lort i luften) Men efter jeg har fået varmebånd så der ikke sidder fugt på linsen mere, så er rengøring, faldet med 80%
Jaa, Rigo – du er nu heldig!Nu kommer anlægsteknikeren op i mig med dit indlæg. Lindetræet er Kærlighedens Træ og er, som du så flot beskriver det, netop kendt for at afgive megen honningdug – et klæbrigt stof der netop skyldes bladlusenes ekskrementer og er egentlig saft fra lindetræet (sukkerholdigt stof). Det er dette stof der tiltrækker myrerne og de “røgter” derfor bladlus som mennesket røgter køer, netop fordi dette stof er en god energikilde for myrerne.Iøvrigt så guffer en voksen Mariehøne ca. 40 bladlus om dagen – hvis bladlus irriterer på roserne og man ikke ønsker at bruge vand tilsat brun sæbe til bekæmpelse.Det var lige lidt Offtopic . . . tilbage til tråden.Nu er jeg lidt af et pernytttengrin med min optik (nok sikkert ubegrundet), men jeg bruger hver sommer M13 som “kvalitetsmåling” for min optisk ydeevne.Jeg ved præcis hvordan M13 skal tegne sig i mit teleskop under en bestemt forstørrelse.Kan jeg ikke længere adskille bestemte stjerneformationer og M13 står lettere “udvisket”, så ved jeg, at det betyder dårlig performance når jeg jagter svage galakser og deslige.Så er det for mig tiden til at rengøre mit hovedspejl.Dette har været tilfældet 2 gange nu inden for 5 år.Teleskopet bliver opbevaret således at jeg minimerer al tilgang til et disponeret snavset hovedspejl. Jeg er meget omhyggelig med at spejlet ikke modtager støv og snavs under opbevaring.Iøvrigt så sæter jeg, som Jørgen nævner, mit spejl lodret efter afskylning med demineraliseret vand – men under vores emhætte i køkkenet og sætter den på fuld udsugning. Herefter tørrer jeg de overskydende kalkfrie dråber væk med en føntørrer, selvfølgelig i behørig afstand. spejlet monteres ligeledes i spejlholderen under emhætten, så det modtager mindst støv under monteringen og montering i tubus foregår så lodret så der ikke når at lægge sig for meget støj på spejlet imens.Jeps . . . jeg ved det . . . jeg er kendt for mit pedanteri!!! -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Spejlrensning ?' er lukket for nye svar.