Spejlreflekskamera

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Spejlreflekskamera

Viser 14 indlĂŠg - 16 til 29 (af 29 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Julius
    Deltager
      • Nova

For mÄnen er det bedre med enn 60D/700D enn 1100/1200D fordi de ekstra megapikslene gir mere zoom mulighet nÄr man beskjÊrer pÄ pcen. De andre planetene er ikke noe jeg vil anbefale Ä satse pÄ da trenger man mye dyrt utstyr for Ä fÄ gode resultater.

michaelr
      Deltager
        • Super Giant

Yes, autofokus ryger ved modifikationen, man kan sĂŠtte et nyt filter ind, men det krĂŠver at det er prcis samme tykkelse som det fjernede eller skal autofokus justeres ind. Og ja, modifikation er selvfĂžlgelig ikke nĂždvendig ift lystĂŠrke objekter, hvor det ikke er Ha der er interessant.

Bh

Michael

thomas.rehling
        Deltager
          • Planet

MichaelR, sÄ fÞrst din kommentar om brug af modificeret kamera til familiebrug nu. SÄ det kan godt lade sig gÞre, sÄ lÊnge man styrer hvidbalancen manuelt?

Hvad stÄr Ha for? noget ikke synligt lys?

MrJulius, tÊnker du pÄ noget andet dyrt udstyr end et kraftigt teleskop og en stÊrk mount?

Vh

(og tak for alle jeres besvarelser)

michaelr
          Deltager
            • Super Giant

Yes, men du skal fokusere manuelt.

H-alpha (Hα) is a specific deep-red visible spectral line in the Balmer series created by hydrogen with a wavelength of 656.28 nm, which occurs when a hydrogen electron falls from its third to second lowest energy level. H-alpha light is important to astronomers as it is emitted by many emission nebulae, and can be used to observe features in the sun’s atmosphere including solar prominences.

Julius
            Deltager
              • Nova

Thomas Rehling wrote: MichaelR, sÄ fÞrst din kommentar om brug af modificeret kamera til familiebrug nu. SÄ det kan godt lade sig gÞre, sÄ lÊnge man styrer hvidbalancen manuelt?

Hvad stÄr Ha for? noget ikke synligt lys?

MrJulius, tÊnker du pÄ noget andet dyrt udstyr end et kraftigt teleskop og en stÊrk mount?

Vh

(og tak for alle jeres besvarelser)

Ja se her:
              http://astro-forum.no/forum_posts.asp?TID=12647&PID=125996&SID=cz91f1acb4bazd265185a5edc8731611#125996

Planetfoto er noe av de vanskeligste man kan drive med etter min mening.
              For nybegynnere gir stjerner og galakser mer lĂžnn for strevet etter min mening.

outlook
              Deltager
                • Super Nova

MrJulius wrote:
                Planetfoto er noe av de vanskeligste man kan drive med etter min mening.
                For nybegynnere gir stjerner og galakser mer lĂžnn for strevet etter min mening.

Nej da, altafgÞrende er kun seeingen, er den i orden sÄ lykkes alting med planeterne.

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

MichaelR wrote: Yes, autofokus ryger ved modifikationen, man kan sĂŠtte et nyt filter ind, men det krĂŠver at det er prcis samme tykkelse som det fjernede eller skal autofokus justeres ind. Og ja, modifikation er selvfĂžlgelig ikke nĂždvendig ift lystĂŠrke objekter, hvor det ikke er Ha der er interessant.

Bh

Michael

PĂ„ nogle DSLR kameraer kan autofokus rent fysisk justeres med en lille justerskrue inde i kameraet. Det gjaldt i hvertfald Canons EOS300/350. PĂ„ 40D og 450D findes den ikke.

http://dslrmodifications.com/rebelmod450d9.html
                  http://www.ir-photo.net/ir_mod.html#focalshift

Derudover er der den mulighed at lÊgge andre shims under hjÞrnerne pÄ CMOS sensoren for at bringe den i fokus. Hvis ikke der lÊgges nyt filter i, skal der fjernes nogle shims da fokus ligger foran sensoren.
                  Det betyder sĂ„ at man skal adskille kameraet flere gange…

Endelig findes der faktisk et replacement filter der har den rigtige tykkelse og er helt Ă„bent i IR:
                  http://www.imaginginfinity.com/fullspectrum.html

AngĂ„ende planeter – sĂ„ er DSLR ikke just det optimale.
                  For at det skal lykkes med planeter krĂŠver det at man kan samle lys, har stor forstĂžrrelse og kan tage mange billeder meget hurtigt.
                  LĂžsningen er typisk en kikkert med stor Ă„bning og en lang brĂŠndvidde kombineret med en sĂ„kaldt barlow linse der Ăžger teleskopets brĂŠndvidde til mange meter. kameraet behĂžver ikke vĂŠre avanceret – et almindeligt webcam hvor linsen er fjernet og erstattet af et rĂžr der passer i okular udtrĂŠkket er faktisk tilstrĂŠkkeligt.

FrankLarsen2014-09-16 09:43:17

kingnothing76
                    • Moon

Jeg har et canon 1100d kamera til astro foto. Men er der nogen herinde der evt kunne hjÊlpe med en rigtig god opsÊtning pÄ kameraet, til feks at tage billeder af mÄnen ?

henrik.schneider
                    Deltager
                      • Nova

Absolut en mulighed, men du mÄ lige fortÊlle lidt mere om hvad du sÊtter kameraet pÄ? linse eller teleskop? Hvad med stativ bruger du det?

Anonym
                        • Super Nova

Hej – det er mere simpelt end som sĂ„. SĂŠt kameraet pĂ„ Landscape og Daylight. Brug iso 100 og vĂŠlg indstillingen AV.

Er kameraet modificeret, indstiller du fÞrst hvidbalancen med pipetten i liveview i Canons eget program Utility! Og det gÞr du netop pÄ mÄnen pÄ et lyst omrÄde.

Denne hvidbalancece gemmes som Custom. Den vÊlger du sÄ fremover i stedet for Daylight.

Resten er det samme, og du behÞver ikke at spekulere pÄ hvilken kikkert eller linse du bruger.

God fornĂžjelse!

kingnothing76
                          • Moon

Jeg har mit kamera monteret direkte pÄ teleskobet, gennem en 2xbarlow..

Har lige et dumt spĂžrgsmĂ„l… Kan man ikke fĂ„ en eller anden kobling (ala t-ring som jeg bruger nu til at montere kameraet pĂ„ teleskobet), men sĂ„dan at jeg kan sĂŠtte mit kamera pĂ„ teleskobet med min 18-55 linse pĂ„ kameraet ???

Tak for svar

runek
                            • Asteroid

Det er nok et problem. Ditt teleskop er allerede en linse. SĂ„ det ville bli som Ă„ sette en linse utenpĂ„ en linse.F-tallet vil bli betraktelig hĂžyere, og det er mulig du ikke kan finne fokus. Det du kan gjĂžre er Ă„ “digiscope”. Det vil si, sette ditt kamera pĂ„ en montering, slik at du tar bilde gjennom okularet med kameraet. Om det praktisk lar seg gjĂžre med speilrefleks vet jeg ikke. Men det finnes monteringer til det bruket for kompaktkameraer. Kikk litt pĂ„ viden jeg linker til, og sĂžk ogsĂ„ opp “digiscoping” pĂ„ YouTube og Google: http://youtu.be/EJZxI6fD0wE

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

kingnothing76 wrote: Jeg har mit kamera monteret direkte pÄ teleskobet, gennem en 2xbarlow..

Har lige et dumt spĂžrgsmĂ„l… Kan man ikke fĂ„ en eller anden kobling (ala t-ring som jeg bruger nu til at montere kameraet pĂ„ teleskobet), men sĂ„dan at jeg kan sĂŠtte mit kamera pĂ„ teleskobet med min 18-55 linse pĂ„ kameraet ???

Tak for svar

Rune har helt ret.

Dog kan man godt benytte en teknik der hedder okular-projektion.
                              Den gÄr ud pÄ, at du har et okular i teleskopet, som om du ville observere med Þjet.
                              Nu kan du fotografere det billede, der kommer ud af okularet med kamera-linsen.
                              For at kunne gÞre det, sÄ benyttes en sÊrlig adapter, hvor hele okularet sÊttes ind i.
                              Uden pÄ denne adapter kan du sÄ montere kameralinsen med endnu en adapter, der skal passe til den kamera-linse du benytter (de har forskellige stÞrrelse, og dermed forskellige gevind). Til sidst kommer kameraet pÄ normal vis.

Du kan opnÄ meget store forstÞrrelser, men det er i det hele taget en ret kluntet og besvÊrlig metode. Og dyr i special adaptere.
                              Og sÄ mister du en del lys i de mange linser, der er i okularet og i kameralinsen.

Det er meget meget lettere at bruge den metode, som du allerede benytter.
                              Ønsker du mere forstÞrrelse, sÄ kan du bruge en 3x, 4x eller en 5x barlow i stedet for 2x.

Keep it simple Smile

jesperg
                              Deltager
                                • Super Nova

kingnothing76 wrote: Jeg har mit kamera monteret direkte pÄ teleskobet, gennem en 2xbarlow..

Tak for svar

Hvad er definitionen pÄ at sÊtte kameraet med objektiv pÄ teleskopet?

Der er flere muligheder.

Én mulighed er en afokal montering, hvor kameraets objektiv kobles sammen med et okular, det giver typisk en stor forstĂžrrelse, men krĂŠver de rigtige “dimser”, fx ScopeTronix: link

Den optiske kvalitet er mĂ„ske ikke det skarpeste, men forstĂžrrelsen er stor, jeg brugte teknikken under Venuspassagen i 2004, hvor jeg monterede et Olympus E20P digitalkamera med telekonverter pĂ„ et 8″ SCT, med et 40 mm ScopeTronix okular i mellem. SĂ„ vidt jeg husker var den effektive brĂŠndvidde omkring 39 meter og f-forholdet over 100,

En anden mulighed for at sĂŠtte kameraet med objektiv pĂ„ teleskopet, er “piggy-back” metoden, hvor kameraet med objektiv bare rider pĂ„ teleskopet og nyder et “joyride” ovenpĂ„ teleskopet, ved hjĂŠlp af et beslag der holder kameraet. Lyra forklarer noget her:

link

Det kan give fine wide-field billeder, der nemt kan exponeres i ret lang tid.

Jesper G.

Viser 14 indlĂŠg - 16 til 29 (af 29 i alt)
                              • Emnet 'Spejlreflekskamera' er lukket for nye svar.