Spejlcellemodificering

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Spejlcellemodificering

• Dette emne har 72 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 2192 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 73 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Jeg har lige fundet ud af, at det er hovedspejlet som flytter sig – det er på vej til England LOL

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Torben Taustrup wrote: Jeg har lige fundet ud af, at det er hovedspejlet som flytter sig – det er på vej til England LOL

Lidt af en bevægelse – det må bestemt kunne ses på billedkvaliteten …

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Ja, det må man sige Wink

Med ny coating tror jeg faktisk, at det er ret svært at se en forskel på billederne før og efter – det er svært at registrere en intensitetsnedgang på 10% – eller deromkring.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Torben.

Husk på at en mag er 2,5 gange, altså hvis dit spejl blændes ned til 1/2.512 del af hvad den havde før, har du tabt 1 mag i intensitet. Igen, støv og skidt på optikken betyder som regel kun noget for spredt lys.

En coating kan se forfærdelig ud og stadig være fin brugbar.

mvh
            Jens

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Hej Jens

Er den omtalte nedblænding i forhold til spejlarealet eller åbningen ?

Under alle omstændigheder er det en markant reduktion af lyset.

mvh

TOrben

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Torben.

Det er ikke pointen. Hvad pointer er, et tab på 10% i reflektivitet af et spejls coating er stort set uvæsentligt for kikkertens ydeevne. Du vil ofte se svingninger på 10% i modtaget flux fra stjernerne fra time til time p.g.a varierende transparens mm.

Og hvad er så pointen i at gnubbe de sidste fire støvfnug af spejlet, hvis himlen selv har meget større indvirkning?

mvh
                Jens

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Hej Jens

Jeg er enig med dig – men det kunne egentlig være interessant at høre noget om sammenhængen mellem en kikkerts åbning og den grænsemagnitude den forventes at kunne nå.

I øvrigt vil jeg lige fortsætte historien omkring vores ombygningsprojekt. Vores SXV H9 CCD-kamera er holdt op med at virke – igen 🙁

Det har denne gang ikke været muligt at vække det til live. Har prøvet med hjertemassage, kunstigt åndedræt, lettere fysisk pres, trusler samt slesk tale og billig portvin – intet har hjulpet Cry

Håbet er dog ikke helt ude – der kommer livstegn fra det tilsluttede life support-udstyr “ding-dong” siger det. Patienten svarer, men måske er der tale om hjernedød, da der ikke er forbindelse til den fotonopsamlende del af kroppen.

Vi har talt om at sende H9 over til sine forældre i England til genopdragelse, da vi ikke er helt klar til at sende hende til de evige elektronikskrotmarker. Hendes øje er stadig klart, men lakken er noget ramponeret. Der er måske flere års drift i hende – trods alt…..

Torben

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Torben Taustrup wrote: Hej Jens

Jeg er enig med dig – men det kunne egentlig være interessant at høre noget om sammenhængen mellem en kikkerts åbning og den grænsemagnitude den forventes at kunne nå.

I øvrigt vil jeg lige fortsætte historien omkring vores ombygningsprojekt. Vores SXV H9 CCD-kamera er holdt op med at virke – igen 🙁

Det har denne gang ikke været muligt at vække det til live. Har prøvet med hjertemassage, kunstigt åndedræt, lettere fysisk pres, trusler samt slesk tale og billig portvin – intet har hjulpet Cry

Håbet er dog ikke helt ude – der kommer livstegn fra det tilsluttede life support-udstyr “ding-dong” siger det. Patienten svarer, men måske er der tale om hjernedød, da der ikke er forbindelse til den fotonopsamlende del af kroppen.

Vi har talt om at sende H9 over til sine forældre i England til genopdragelse, da vi ikke er helt klar til at sende hende til de evige elektronikskrotmarker. Hendes øje er stadig klart, men lakken er noget ramponeret. Der er måske flere års drift i hende – trods alt…..

Torben

Hej Torben,

Grænsemagnituden må vel udelukkende basere på den mængde lys, som teleskopet samler. Dvs den totale obstruktionsfrie apertur. Eller hvad ?
                    Stellafane.com har en fin “beregner” inde under deres ATM sider. Her kan du stille 2 teleskoper op mod hinanden og sammenligne en masse parametre, der i blandt grænsemagnituden.
                    http://stellafane.org/tm/atm/general/scope-calc.html

Surt show med H9’eren!! Ouch
                    Men siden windows siger ding-dong, er den ikke helt død, som du selv er inde på.
                    Har i prøvet at sætte den i en anden maskine for at udelukke et pc problem?
                    Men desværre kan usb-controlleren i kameraet godt virke, mens den bagved liggende elektronik ikke gør det…
                    Jeg håber i får fixet det, H9’eren er et skøn lille kamera!

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Det er lidt mystisk det her. Det viser sig, at kameraet godt vil snakke med den gamle pc???

Selvom driver og det hele blev installeret på den nye pc, så vil den ikke kendes ved kameraet Stern%20Smile

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Torben.

Hvilket OS kører du på PC’en?
                        Starlight med gammel firmware kan godt være problematisk. Du kan selv opdatere firmwaren på kameraet.

mvh
                        Jens

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Ja jeg skulle lige til at spørge om i har opdateret firmware og driver. Det kan jo være nødvendigt hvis den nye PC kører en nyere Windows.

Torben Taustrup
                          Admin
                            • Neutron star

Hej Jens og Jesper

Tak for jeres input. Det er flere år siden at programmet blev installeret, så jeg husker ikke, hvordan det blev gjort. Jeg husker, at vi på et tidspunkt opdaterede programmet – det var omkring en fokuseringsfeature.

Jeg vil lige se lidt på det med firmware. Forleden fandt vi en meget indviklet installationsprocedure, så den skal jeg lige finde igen.

I øvrigt så mener jeg, at den gamle pc kører Vista. Den nye kører XP og SP3.

mvh

Torben

jens.jacobsen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Torben.

Du skal også tjekke firmwaren på H9’eren. Det er nok bedst at du mailer til Terry Platt for instruks.
                              Han har indtil foråret kunnet nås her:

tplatt@starlight.win-uk.net

mvh
                              Jens

Torben Taustrup
                              Admin
                                • Neutron star
                                Her i aften har vi været i gang med at få kameraet til at virke. Vi startede forfra og installerede den gamle software. Det gik ret smertefrit – pc’en kunne se kameraet, men der kom ikke noget på billederne.

Vi fandt ud af, at der ikke var lys i kamerakontrollampen. Så gik vi i gang med at fejlfinde. Der var tilsyneladende ikke strøm på stikket, så vi checkede strømforsyningen. Der kunne vi godt måle spænding. Så trak vi forsyningskablets ene ende op i observatoriet og ohmede det. Der var fin forbindelse. I med stikket i strømforsyningen igen Så målte vi igen på kamerastikket – og nu var den der, men der var stadig ikke lys i kontrollampen ???

Så kom jeg i tanker om, at jeg ikke havde sat powerstikket i printet inde i kameraet. Det stik havde jeg taget ud, da jeg skulle røntgenundersøge printet. Undersøgelsen afslørede ikke nogen fejl ved printet.

Nå, i med stikket. Nu kom der billede på skærmen, men det så underligt ud. Der var en masse små mørke prikker på en lysere baggrund, og histogrammet havde et par spidser både til højre og til venstre for hovedkurven. Hvad var så lige det?

Da vi havde fået hul igennem blev strømkablet lagt op i kabelbakken igen og strømforsyningen blev sat på plads. Så lavede vi en kontroloptagelse. Nu var prikkerne i billedet væk. Det var simpelthen støj.

Nu mangler vi bare spejlet, så det igen kan komme balance i tubus. Det er stadig i London, men vi regner med, at vi får det som julegave – nu må vi se.

Torben Taustrup2012-12-13 00:04:19

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Jeg vil gerne her officielt beklage det dårlige observationsvejr vi har haft den seneste måned eller mere. Forklaringen er, at vores spejl stadig befinder sig i London.

Men nu er der lys forude, for den gamle belægning er nu fjernet, og i næste uge kommer der ny reflekterende belægning på – og en beskyttende siliciumdioxidbelægning.

Når spejlet er kommet sikkert til Danmark, så skulle de gode observationsaftener vende tilbage. Jeg beklager ventetiden.

mvh

Torben

Torben Taustrup2013-01-10 19:27:36

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 73 i alt)
                                • Emnet 'Spejlcellemodificering' er lukket for nye svar.