› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Spejlcellemodificering
- Dette emne har 72 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 2194 times
-
ForfatterIndlæg
-
5. oktober 2012 kl. 12:15 #89777
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Spejlcelleophænget er nu testet nogle gange, og der er ikke tegn på, at hovedspejlet deformeres så meget, at man kan se det på afbildningen af stjernerne.
Der er imidlertid noget, som ikke er så hensigtsmæssigt tror jeg, for to vipper fastholder hovedspejlet over en vinkel på 210 grader ( 2 x 90 + 30). Dette betyder, at spejlet i teorien vil kunne fastholdes af to vipper.Tanken er, at de to nederste vipper skal fiksere spejlet og at det øverste, som er monteret med en mindre frigang til spejlet skal muliggøre, at hele spejlcellen kan trække sig sammen, når temperaturen falder – uden at spejlet kommer i spænd.Det er nok mere hensigtsmæssigt at holde det samlede spænd for to vipper under 180 grader.Nu må vi se, hvordan det går, når temperaturen falder.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
5. oktober 2012 kl. 15:43 #89788
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Spændende, jeg håber den nye celle er en forbedring, så du og Flemming kan tage en masse gode astro-fotos fremover
Torben, god idé med den nye kategori.
Måske skulle den blot hedde: Kollimering og justering af teleskop.
Bare for at alle de andre typer af teleskoper ikke føler sig holdt uden forOg nu vi er ved nye kategorier, så vil jeg gerne tigge en ATM – selvbyg kategori.
6. oktober 2012 kl. 12:00 #89808
Det kan du have ret i Lars. Det er nok primært spejlteleskoper der volder problemer mht. kollimering. Jeg erindrer ikke, at der har været indlæg om kollimering af en refraktor – for den er da nem at justere.
Vi kan også bare kalde det “Kollimering”.Mht. en ATM-kategoriDet er en fin ide. Den er oprettetJeg har lige brug for en svensk og en norsk oversættelse til overskriften. Sprogkyndige bedes komme med forslag til en oversættelse.mvhTorbenTorben Taustrup 2012-10-06 12:15:54 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. oktober 2012 kl. 16:45 #89813
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Torben Taustrup wrote: Jeg har lige brug for en svensk og en norsk oversættelse til overskriften. Sprogkyndige bedes komme med forslag til en oversættelse.
Nu ser det slik ud på norsk (atro-forum.no):
ATM – byggeprosjekter
Prosjekter, teleskopbygning, bygning af div. tilbehør
Korrigeret oversættelse til rigtig norsk:
ATM – byggeprosjekter
Prosjekter, teleskopbygging, bygging av div. tilbehør
EDIT: Da har jeg gået udfra at “ATM – byggeprosjekter” er to ord med tankestreg imellem. Hvis det menes byggeprosjekter for ATM så skal det skrives i ett ord med bindestreg, slik:
ATM-byggeprosjekter.
Bjørn T. Jønsson 2012-10-06 16:53:15 Mvh,
Bjørn6. oktober 2012 kl. 17:58 #89816
Hej Bjørn
Tak for inputJa, jeg har også tænkt lidt over netop det.Måske er der nogen, som ikke ved, hvad forkortelsen betyder – Amateur Telescope Making.Man kunne også vælge at oversætte den til de nordiske sprog: Teleskopbyggeprojekter, bygning af div. tilbehør ( på dansk) ja, det er i eet ord – er det ikke også dækkende?Vi kan også vælge at forblive internationale og fastholde ATM – som i øvrigt kan betyde mange forskellige ting: Automated teller machine, Asynchronous Transfer Mode, Acrylic Tank Manufacturing, Azienda Trasporti Milanesi – make your pickmvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. oktober 2012 kl. 18:53 #89820
Torben Taustrup wrote: […] ja, det er i eet ord – er det ikke også dækkende?
Ok, isåfald har jeg et forslag til norsk:
ATM-prosjekter
Byggeprosjekter, teleskopbygging, bygging av div. tilbehør
Kun “ATM” burde være dækkende, d.v.s. det er ikke nødvendigt at bokstavere det ud. Dem der lurer på hvad det betyder kan bare spørge.
EDIT: Ved at skrive ATM-prosjekter som overskrift siger man hvad der er hovedhensigten med tråden, og med “byggeprosjekter” i undertæksten håber jeg at også observatoriebyggerier kan få en plads.
EDIT 2: Medens vi ligevel er inde på oversættelse til norsk, kan du måske ændre lidt på den sætningen der dukker op et øjeblik efter pålogging? Slik er det nu:
“[…] vent mens du blir returnert til Diskusjosnsforumet”
(fejl markeret med fed tækst)
Bjørn T. Jønsson 2012-10-06 19:05:20 Mvh,
Bjørn6. oktober 2012 kl. 19:27 #89821
Ok, kan vi nøjes med at skrive ATM – og i underrubrikken, Teleskopbygning og bygning af div. tilbehør ?
Tak for rettelsen. Jeg ved ikke lige, hvor jeg finder teksten, men jeg prøver.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
6. oktober 2012 kl. 23:47 #89826
Nja … det vil se mærkeligt ud. Da har jeg et andet forslag:
BYGGEPROSJEKTER – ATM
Teleskopbygging, observatoriebygging og bygging av div. tilbehør
På den måde er der ikke tvivl om det er eet ord eller flere med tankestreg imellem.
Bjørn T. Jønsson 2012-10-06 23:49:04 Mvh,
Bjørn7. oktober 2012 kl. 09:26 #89832
Er observatoriebygning også omfattet af telescope making?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
11. oktober 2012 kl. 20:23 #90112
I tirsdags går fik vi rodet videre med kollimeringen. I et forsøg på at få justeret den optiske akse på hovedspejlet blev åbningen forsynet med et “trådkors, og sekundærspejlet blev demonteret. Derefter blev teleskopet rettet mod det lille vindue i vores overbygning. En stod så på en skammel oppe i stuen og kikkede ned i tubusåbningen med en håndkikkert og gav via walkie talkie instruktioner til den anden, som stod for justeringen.
Øvelsen gik så på at betragte tubusåbningen fra et sted, hvor hovedspejlet sad i midten af åbningen samtidigt skulle man ved justering af skruerne i tubusbnden få kors og reflekteret kors til at falde sammen i centret.Det var noget bøvlet både at skulle holde håndkikkerten og samtidigt betjene walkien. Det lykkedes dog til sidst at få korsene til at falde sammen, og vi måtte så vente til om onsdagen med at teste. Resultatet var dog ikke helt tilfredsstillende. Stjernerne oppe i højre hjørne var lidt aflange, og de pegede ind mod billedcentret.Vi blev enige om, at det optiske center måtte ligge på en linje, som lå et sted på det plan. Vi vippede så spejlet om en akse vinkelret på den imaginære linje – og samtidigt målte vi, hvor meget bunden var trukket op i tubus ved de tre justeringsskruer. Det viste sig, at de to lå på 11.1 – men den sidste øverst til højre, som vi havde tænkt os at skrue på, lå på 10,5. Den fik så et vrid til 11,1.Nu ser stjernerne sådan ud: http://tocobs.org/toc/N7094_B.jpg5 x 3 min gennem blåt filter.Langdistancejusteringsmetoden – ca. 10 meter kan forbedres yderligere, for det var ikke muligt at se sig selv med kikkerten i vinduet, så derfor skal vinduet forsynes med en markering som kan ses, og denne markering skal så selvfølgelig også centreres sammen med de to trådkors. Jeg ved ikke, om beskrivelsen er forståelig…TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. november 2012 kl. 21:06 #92060
Ang. den ikke så pæne spejloverflade
Jeg har kommunikeret lidt med Scientific Mirrors omkring den ikke så pæne spejloverflade. Allerede da vi modtog spejlet efter recoating for godt et par år siden, så det ikke så pænt ud.Korrespondancen er nu endt med, at vi har fået tilbudt en ny spejlbelægning – vi skal kun dække forsendelsesomkostningerne, og det tilbud har vi sagt ja tak til – selvom vi så må undvære spejlet i et stykke tid.Vi har aftalt, at vi sender spejlet i næste Måneperiode – så det…TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. november 2012 kl. 11:53 #92273
Så blev vi færdige med spejlcellemodifikationen. En beskrivelse med illustrationer findes her:
Nu mangler vi så bare klart vejr, så vi kan få det afprøvet.TorbenTorben Taustrup 2012-11-17 10:56:15 TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
30. november 2012 kl. 18:37 #92999
Vi har nu fået afprøvet den modificerede kikkerttubus. Det gik ikke helt efter planen, for der er tilsyneladende stadig noget som forrykker sig, da stjernerne bliver en smule deforme, når tubus peger i bestemte retninger.
Et par optagelser af M1 ovre i øst og ret lavt blev ret dårlige. Stjernerne var trukket lange i retningen kl. 1:30. Man kan i forbindelse hermed udelukke, at det er guidingen der er gået skævt. Morten var så venlig at analysere billederne, og analysen viste, at optikken var fint kollimeret.En efterfølgende kontrol med laserkollimator viste, at der ikke var nogen registrerbar flytning af den optiske akse.Opmærksomheden er nu rettet på sekundærspejlet og monteringen af dette, for det virker ikke sandsynligt, at hovedspejlcellen kan forårsage en sådan deformation.Der går dog et stykke tid inden at vi kan komme i gang med yderligere undersøgelser, da jeg i dag har sendt hovedspejlet til London – der skal ny coating på. Jeg håber, at det denne gang ser pænere ud.TorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
30. november 2012 kl. 21:49 #93002
mortenDeltager- Super Nova
I kan jo lave et trådkors inde i tubus og så montere et webcam (med linse) i focuseren. Flytter korset sig, på chippen, så er det nok sekundæren.
30. november 2012 kl. 21:51 #93003
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
morten wrote:
I kan jo lave et trådkors inde i tubus og så montere et webcam (med linse) i focuseren. Flytter korset sig, på chippen, så er det nok sekundæren.
Smart, god idé !!
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Spejlcellemodificering' er lukket for nye svar.