Spejlcellemodificering

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Spejlcellemodificering

• Dette emne har 72 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 2191 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 73 i alt)
  • Forfatter

Torben Taustrup
    Admin
      • Neutron star

Her i aften fik vi renset hovedspejlet endnu en gang. Scientific Mirrors havde skrevet, at spejlet havde et beskyttende silikonelag, og at dette kunne fjernes med sprit.

Faktisk har spejlet efter den seneste coating ikke været helt pænt. Her er et close up af belægningen før rensning. http://tocobs.org/toc/mirror_coating.jpg

Vi har så forsøgt os med bioethanol, men det lykkedes ikke at få spejlet helt pænt – der er stadig en belægning, så det skal coates til sommer.

Det lykkedes at polere et par små huller i belægningen, men det ses uden tvivl ikke på billederne.

Justeringen af hovedspejlet gik, og vi var så heldige, at vi kunne lave nogle testoptagelser mellem skyerne, og stjernerne ser fine ud.

Torben

Torben Taustrup2012-09-27 23:35:04

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Torben.

Så har jeg misforstået dig.

Scientific Mirrors lægger en coatning af Silicium-oxid på spejlet. Ikke silicone!!!
        På engelsk siger man godt nok “silicone coating”

Her klippet fra deres hjemmeside:

Prices quoted are for double aluminising and silicon over-coating.
        Please state clearly with your order if you do not require your mirror
        to be over-coated (there is no price difference). If your mirror is being
        sent for a re-coating, there is no charge for the removal of old aluminium
        coats.

Her er en artikel på Cloudynight om forskellen:
        http://www.cloudynights.com/ubbarchive/showflat.php/Cat/0/Number/2049115/page/7/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1

Bemærk, det har intet med silicone at gøre! Silicone er en gummi/plastic, og ikke et metaloxid.

Det på jeres spejl ligner mere en omgang fugt fra dug kombineret med skidt end en dårlig coatning. Jeg er bange for at en polering med alkohol har gjort mere skade end gavn. Desværre.

mvh
        Jens

mogenskh
        Deltager
          • Main Sequence

Hej Torben !

Ang. Kollimering af newton spejl,så prøv at se denne artikel,af Nils Olof Carlin

Mvh

Mogens

Torben Taustrup
          Admin
            • Neutron star

Hej Jens

Terry skrev faktisk, at dette beskyttelseslag kunne fjernes med sprit. Hvis det er muligt at fjerne det omtalte lag med sprit, mener du så stadig, at det drejer sig om Siliciumoxid? Faktisk virkede spejlets overflade en smule fedtet efter seneste coating.

Vi har efter rensningen med bioethanol ikke konstateret en forringelse af spejlets overflade. faktisk blev det en smule pænere.

Tak for link Mogens.

Jeg tror, at denne artikel har været diskuteret her i forum før. Metoden er efter min mening ikke helt skudsikker, hvis man ikke har en mekanisk markering af hovedspejlets optiske (altså ikke nødvendigvis mekaniske) center.

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

mogenskh
            Deltager
              • Main Sequence

Jeg troede,at det optiske,og mekaniske center var sammenfaldende.Kender du en metode

til at fastlægge det optiske center på et spejl,da det må være en vigtig parameter i en

god kollimering.

Mvh

Mogens

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej Mogens

Ideelt set bør det optiske center og spejlets mekaniske center naturligvis være sammenfaldende. Jeg har diskuteret det lidt med Jens, som jo har en del erfaring med spejlslibning, og det kan forekomme, at de ikke er sammenfaldende. I praksis vil det betyde, at spejlet så ikke skal centreres i tubus.

Hvor meget de så kan være forskudt ved jeg ikke, men en god måde at finde centret på er ved at gå langt væk fra tubusåbningen og kikke ind. På den måde kan man justere spejlet ret præcist, da forstørrelsen bliver stor og man endvidere kan anvende spiderens kryds som reference. Det kan være en fordel at fjerne sekundærspejlet i forbindelse med denne justering.

En anden, og måske ikke så præcis metode er fra tubusåbningen at stikke en målepind ind fra siden de tre steder, hvor justeringsskruerne er placeret og sigte/justere sig frem til det punkt, hvor man lige kan se spidsen af målepinden blive reflekteret af spejlet. Den skal selvfølgelig stikkes lige langt ind de tre steder.

mvh

Torben

mogenskh
                Deltager
                  • Main Sequence

tak for svaret.Tror du,at hvis jeg laver sådan en barlowed koll. og efterfølgende laver en

startest,vil kunne se på diffractionsringene,om det optiske center,falder sammen med den

sorte ring på spejlet? det er ihvertfald noget jeg vil arbejde lidt med.

Mvh

Mogens

Torben Taustrup
                  Admin
                    • Neutron star

Hej Mogens

En stjernetest er altid meget afslørende. Vi har selv forsøgt at justere hovedspejlet vha. en stjerne – som selvfølgelig flytter sig, når man begynder at skrue på justeringsskruerne.

Når man har fået kollimeret, så bør man checke, om kollimeringsokularet er enigt.

I øvrigt foreslog Persson fra Astro, at man jo også kunne starte med at justere sekundærspejlet. Altså fjerne hovedspejlet, og så kikke ind fra bunden af tubus – gennem et lille centraltplaceret hul.

Man vil så kunne se ud gennem fokuseringsudtrækket om på den måde konstatere, om noget sidder skævt.

Ulempen ved denne metode er, at vægten af hovedspejlet vil afstedkomme en vis nedbøjning, når man igen monterer det – men nok ikke så meget, at det vil have nogen væsentlig betydning, afhængig af konstruktionen naturligvis – men det vil være et godt udgangspunkt for kollimeringen af hovedspejlet.

mvh

Torben

Torben Taustrup2012-09-29 10:35:09

mogenskh
                    Deltager
                      • Main Sequence

Jeg tror det bliver koll. og startest,når skyerne engang forsvinder fra NordfynSmile jeg har en

200mm F5 newt.hvor jeg havde mistanke til,at okularudtrækket sad skævt.Jeg limede et

stykke hvid karton på indersiden af tubus,overfor okularudtrækket,og satte et mærke,lige

i centerpunktet,som jeg så belyste,med laserkollimatoren.Det viste sig,at jeg måtte lægge

2mm sp.skiver under 2 af skruerne,for at centrere udtrækket.Jeg siger mange tak for hjælpenThumbs%20Up

Mvh

Mogens

MogensKH2012-09-29 11:16:22

Finn
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Mogens, prøv at søge på en Cheshire kollimator som du sagtens selv kan lave, den er ret god til at se om sekundæren er lige ud for din focuser.

Her er en god forklarin på det http://www.astro-baby.com/collimation/astro%20babys%20collimation%20guide.htmFinn2012-09-29 11:41:05

jens.jacobsen
                        Deltager
                          • Neutron star

Hej Finn og Mogens.

Super henvisning Finn har fundet!

Jeg har læst Nils Olof Carlins vejledning mange gange.
                          http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html

Jeg mener iøvrigt jeg engang mødte ham på Maristad stjernetræf.

Kunne det have nogen interesse at vi laver en “kollimeringsaften” f.eks i fotogruppen i foreningen.

mvh
                          Jens

mogenskh
                          Deltager
                            • Main Sequence

Hej Finn:Det er et stykke tid siden,at jeg har været inde på Astro baby`s hj.side.Denne arti

kel har jeg ikke set.Den er rigtig god og informativ.Jeg har en chesire kollimator,og den er rigtig god til at centrere sekundærholderen,men nok ikke til at rettet et skævt monteret oku

larudtræk op.Jeg har haft en god snak både med Johannes,og Knud,og har besluttet,at starte i Kolding igen.Jeg savner faktisk samværet ,og så må jeg jo blive bedre til at promonere mine ønsker,og behov.Kommer du med igen eller hvad?

Hej Jens:Jeg har også lige igen,igen gnavet mig igennem vejledningen + den her: http://www.cameraconcepts.com/barlowed%20laser%20collimation.pdf) . jeg Har lavet en gammel 2x barlow om,men ikke fået den afprøvet. Det ville være rigtig dejligt,med nogle aftener,eller måske en lørdag,både med

kollimering,og andre af de hurdles,som er mere eller mindre fælles for alle,i foreningen.MAF

har haft Erik (Astro)til at komme,og fortælle om,og vise forskellige kollimerings tekniker,det

kunne jo være vi kunne formå ham til noget lignende,det kunne være en kærkommen lejlighed,til at mødes,med alle de andre i foreningen,og ikke kun se dem til sommerafslut

ningen.

Mvh

Mogens

Finn
                            Deltager
                              • Neutron star

Jeg har her til formiddag kollimeret og kollimeret og koll…… Jeg er kommet til dette resultat da min Newton er af F4 og den skal så være lidt offset ( som jeg kan forstå det på flere artikler ) men efter at havde prøvet nogle timer vil jeg mene den offset komme stort set af sig selv, jeg kan ikke undgå det, jeg har brugt en Cheshire Collimator som jeg købte hos Erik til Maf og min Baader Laser-colli MarkII. Så nu er der kun en Ronchi og stjerne test tilbage.

Ved ikke om billed er godt nok til at man kan danne sig et indtryk af det, men jeg prøver lige.

Finn2012-09-29 13:09:47

Finn
                              Deltager
                                • Neutron star

Og et billed hvor man kun ser sekundæren, der er sat et stykke papir mellem Primær opg sekundær.

Undskyld vi sådan hugger din tråd Torben Embarrassed

Torben Taustrup
                                Admin
                                  • Neutron star

Det er i orden Finn Smile

Faktisk kom jeg til at tænke på, at vi selvfølgelig bør have et emne, som hedder “Kollimering af Newtonian” – og derfor har jeg oprettet emnet.

Så lad os samle de gode tips, kommentarer og links der, for det er helt sikkert et emne, som dukker op med jævne mellemrum.

Mht. din kollimering af din Newton, så ser den ikke helt skæv ud. For at kunne bedømme den, så er der brug for at vide, hvor fokuseringsudtrækket sidder. Jeg gætter på, at det må befinde sig omkring kl. 2.

mvh

Torben

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 73 i alt)
                                • Emnet 'Spejlcellemodificering' er lukket for nye svar.