Spejl til Maksutov

Fora ASTRO-FORUM KØB & SALG, FORHANDLERNYT Spejl til Maksutov

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 6 måneder siden af jens. This post has been viewed 796 timesjacobsen. This post has been viewed 796 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

starfighter506
    Deltager
      • Moon

Hej

Fik dette spejl med i en handel, har umiddelbart ikke selv brug for det, der er ca. 315mm 12,5″ , har renset det let

og det ser fint ud, der er to ubetydelige skygger på det, ellers fint, har ingen umiddelbar anelse om pris, men man

kan jo byde ind.

Kunne evt også være interesseret i en byttehandel, af en eller anden slags, evt foto Newton

Hilsen Allan Kristensen

Tlf 20787048

Vedhæftninger:

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hej Allan.

Tror du ikke det er til en klassisk Cassegrain? I så fald kan det faktisk bruges i en Newton.
        Hvis du vil og en dag kommer forbi Egeskov ved Fredericia, kan jeg teste om det er parabolsk for dig.

mvh
        Jens

starfighter506
        Deltager
          • Moon

Hej Jens

Det kan du da have ret i, har ikke meget forstand på spejle, har fået det i bytte i en anden handel,

tænkte også lidt på selv at lave et teleskop ud af det, ved du hvor man billigst får det man mangler

spejlcelle og spejlet i toppen mv, måske også tegninger man kunne følge ???

Hilsen
          Allan

Ps. handler altid ved Astro ved Erik, så han er helt sikkert også behjælpelig, og bor ikke mange kilometer fra ham men nu ser vi 🙂

Hilsen Allan

starfighter506
          Deltager
            • Moon

Hej igen jens

Ved ikke om du kender John Rønnest fra Frederikshavn, har lige talt med ham omk spejlet, han siger at det nok er Ove Horn ” er gået bort ” fra Støvring der har ejet det engang ???

Mht spejlet kan bruges til en alm Newton, så kunne jeg godt lide at vide lidt mere omkring det, kunne være sjovt at lave en sådan ” måske ” 🙂

Hilsen Allan

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Hej Allan.

Det kan jeg ikke sige før jeg har testet det.
              Erik kan helt sikkert også hjælpe med Spider, sekundær med videre..

mvh
              Jens

starfighter506
              Deltager
                • Moon

Hej Jens

Tager det også med ud til ham næste gang :-), så må vi se hvad jeg gør med det, kunne da også være at det fik ny ejer inden 🙂

Hilsen Allan

mira.ceti
                Deltager
                  • Moon

Hej Allan.

Det kunne også være hovedspejlet til en Dall-Kirkham. Så er spejlet elliptisk og duer ikke til en Newton.

Der blev importeret en del optik i 1970-erne og firserne her til landet fra det amerikanske firma “Coulter”. De havde en serie cassegrain-optik i sortimemtet, der var udført efter Dall-Kirkham princippet, med elliptisk hovedspejl og sfærisk sekundær. Jeg har noget katalogmateriale fra firmaet, hvor alle parametre, i de systemer de kunne levere var angivet: Afstand mellem spejle, backfocus m.m. I deres sortiment havde de netop sådan et 12.5″ system. Det er absolut nødvendigt at det tilhørende sekundærspejl benyttes til det pågældende hovedspejl, så mon det findes stadig? Ellers må man jo håbe, at det virkelig er et parabolspejl!

Mvh. Eigil

starfighter506
                  Deltager
                    • Moon

Hej Eigil

Tak for dit svar 🙂

Er ved at finde lidt historie på det :-), tager dem med ud til Erik i aalborg, måske han kan bidrage lidt 🙂

Hilsen Allan

Torben Taustrup
                    Admin
                      • Neutron star

Kan man ikke vurdere, hvad det er for en type spejl ud fra refleksionen fra loftet?
                      Man kunne da lige vende spejlet ud mod vinduerne og se, hvordan billeddannelsen er, og hvor stor brændvidden er.

mvh
                      Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jens.jacobsen
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Torben.

Nej, man kan ikke vurdere om det er en parabol, sfærisk eller elliptisk på pletten. Der skal betydeligt mere forstørrelse til. Sammenlign det f.eks med at et ringe spejl godt kan bære 50X forstørrrelse, og så vise nogenlunde billeder i okularet. Pletten på loftet er grundlæggende 1x forstørrelse…

Men jeg tror jeg har en foucault maske liggende til en 12″, med den kan man ret hurtigt afgøre om spejlet er det ene eller andet. Eller man kan bygge en simpel testkikkert og simpelthen kigge på nordstjernen.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.