Spejl og kvalitet

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Spejl og kvalitet

• Dette emne har 14 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år siden af jesper. This post has been viewed 281 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
  • Forfatter

tommyf
    Deltager
      • Neutron star

Hej,, vil lige starte en tråd om det, da jeg ikke er helt sikker på området.
      Som skrevet i en anden tråd, ÅBNING betaler sig altid, meeeeeen

Er det det samme med slibningen af spejlet, altså, HVIS men tager seeing med i ligningen.
      Kan det så i praktik ses på fotoet(ikke teoretisk) kontra eks min Celestron???

Det var det min undring var i den anden tråd.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hej Tommy,

Nej der er det anderledes. Det er langtfra altid man kan se nogen forskel på en standard diffraction limited fra Celestron, Meade eller Skywatcher, og så en af de fine 1/8 – 1/10 PV wavefront fra OO eller anden high-end optik. Seeingen forhindrer det på de fleste nætter, men på de få nætter hvor seeingen er i top kan man godt se eller fotografere forskellen. Især på planeter. Men det er ude på marginalerne og de fleste vil være fuldt tilfredse med standard optik. Problemet er så bare at standard diffraction limited optik ikke altid lever op til 1/4 PV wavefront, og det kan være svært for ikke-nørder at vide hvad der er galt, og reagere på det. Køber man f.eks. OO’s 1/8 eller 1/10 optik er man garanteret denne kvalitet og man får en fuld Zygo test med.

Jesper2009-02-26 17:24:37

tommyf
        Deltager
          • Neutron star

Oki, det er også min praktiske erfaring, tror nemlig at det afholder nogle fra at købe en brugt eller ‘standart’ kikkert som min, og det syntes jeg da er ærgerligt, det vil jo være en fin tubus til en begynder.
          Tak for svaret. Thumbs%20Up

henrik
          Deltager
            • Nova

Meget fint svaret Jesper

Jeg vil dog mene at man kan se forskel på et garanteret 1/4PW og et 1/6PW. Kontrasten øges bla. Det kan man tilgengæld også gøre op for ved at polsre dens indre med fnugfr filt, indsætte blænder ol. som også er med til at hæve kontrasten. Det er dermed også mest vigtigt ved planetobservationer.

Fotografisk har du nok ret i at det drukner i lufturo, og det vigtigste er nok også at man få sikkerhed for kvaliteten:

Meade og Celestron lover iflg. deres hjemmesider for “..up to 1/10” (=1/5PW) mens OO garanterer for MINDST 1/6 og GSO bare siger “1/6”

Henrik2009-02-26 20:10:17

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Det tror jeg du har ret i Henrik, men igen kræver det at seeingen er virkeligt god før man kan se kvalitet over 1/4. Optik guruen Peter Ceravolo lavede engang en serie spejle, slebet til 1/2, 1/4, 1/6 og 1/10 PV wavefront. Han tog dem med til et starparty og besøgende fik lov til at prøve at skelne imellem dem. Seeingen var 7/10, hvilket er meget god seeing efter danske forhold. Ingen havde problemer med at kende det dårligste spejl, men fra 1/4 og opefter havde selv erfarne visuelle observatører svært ved at skelne.

Orion Optics har jo flere serier fra 1/4 over 1/6, 1/8 og 1/10 PV wavefront, så man kan selv vælge hvor meget man synes er nødvendigt. Jeg har selv valgt 1/8 og 1/10 i mine to OO’er, men jeg kan ikke påstå at det er et fornuftsmæssigt valg. Et fornustsmæssigt valg ville være 1/6, så er man sikret fuld ydelse i danmark.

I øvrigt er Strehl ratio en bedre målestok for optisk kvalitet end Peak to Valley wavefront, men det er en anden historie.

henrik
              Deltager
                • Nova

Jeps.

Nu er jeg jo tilhænger af kvalitet og måske ikke helt enig, selvom du har ret et langft stykke hen ad vejen.

Men din betragtning her er jo et godt argument for TS/GSO newton fremfor Orion Optics’s newtons.

Især når de nu er billigere og deres focusere også er en tand bedre.Henrik2009-02-26 22:21:08

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Det er lige netop pris forskellen der har bidt sig fast i mig Henrik, kan ikke se at det er de penge ‘værd’ næsten 100% mere, men igen, penge er ikke alt Sleepy

jesper
                  Deltager
                    • Neutron star

>Men din betragtning her er jo et godt argument for TS/GSO newton

>fremfor Orion Optics’s newtons.

Det ved jeg ikke. OO har jo alle kvaliteterne fra diffraction limited og op til Ultra Grade, som nævnt, så man kan selv vælge. Og med OO kan man rent faktisk være sikker på at man får den kvalitet man betaler for, fordi de Zygo tester. Ikke dermed sagt at det modsatte er tilfældet med GSO/TS, men nogen gange er diffraction limited et begreb der tages meget lemfældigt.

Men som du ved er jeg også selv tilhænger af kvalitet. Ellers havde jeg vel ikke betalt en væsentlig ekstra pris for Research og Ultra grade spejle i mine Newtons, når jeg nu indrømmer at det rent faktisk er meget sjældent man kan se en forskel. Men bare det at vide man har det bedste af det bedste har jo også en (nørde) værdi.

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Jesper wrote:

Men som du ved er jeg også selv tilhænger af kvalitet. Ellers havde jeg vel ikke betalt en væsentlig ekstra pris for Research og Ultra grade spejle i mine Newtons, når jeg nu indrømmer at det rent faktisk er meget sjældent man kan se en forskel. Men bare det at vide man har det bedste af det bedste har jo også en (nørde) værdi.

Hehe, så er det da godt du ikke er refraktor nørd LOL

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
                        • Super Nova

Hej med jer.

Jeg læste et eller andet sted, at spejlet på vores nye kommende rumteleskop, var så flot slebet, at såfremt det havde en størrelse af Arizona, ville ujævnhederne højst være på 4 cm. i højdeforskel. Nu er der vist også en rimelig seeing derude!

Men jeg ved også af bitter og dyr erfaring, at netop indenfor kikkertverdenen får man desværre ikke altid hvad man betaler for. Her er vi nok alt for trofaste over for mærkerne desværre. Meget få gange får man mere end man forventer – en undtagelse er den lille fine IND70, som jeg har lavet en testrapport over her på forum. Det er faktisk første gang jeg har kunnet sige i branchen her: et fund til prisen.

Dog tyder det også på at GSO,s RC er rigtig god, og de har jo en 250mm. på vej.

Mvh.

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Hehe, så er det da godt du ikke er refraktor nørd LOL

Ja det er vist godt LOL

14″ LZOS TMB triplet. Pris for OTA: 295.000,00 €. Markus Ludes er leveringsdygtig og man kan sikkert forhandle sig til at få den lille med i prisen

Jesper2009-02-27 09:14:24

spatzek
                          Deltager
                            • Super Giant
                            He..he

Det varer måske ikke så voldsomt længe, inden man får en meget stor TMB triplet i Danmark.

jesper
                            Deltager
                              • Neutron star

Spatzek wrote:

He..he

Det varer måske ikke så voldsomt længe, inden man får en meget stor TMB triplet i Danmark.

Permanent eller på besøg??? Den 12″ APM har haft til salg meget længe, er væk fra second hand siden … Det skulle vel aldrig …?

Jesper2009-02-27 11:45:39

spatzek
                              Deltager
                                • Super Giant

Hej Jesper!

Desværre ikke lige den, men vi skal bruge 1 eller 2 objektiver oppe i ca. den størrelse. I sidste ende, bliver det en vurdering af de enkelte observatoriers funktion i forhold til kravspecifikationerne, der afgør antal og størrelse. I virkeligheden er det ikke fordi vi er refraktor fanatikere, men vores erfaring er, at de til forevisninger er særdeles velegnede – både når det gælder de termiske problemer og ikke mindst robustheden i forhold til mange mennesker. Jeg har oplevet mange gode stunder i Rundetårn Observatorium, andre observatorier og helt op til funktionen af 36″ refraktoren på Lick. Selvom der stod rigtig mange mennesker inde i kuplen, gav den store kikkert stadig fint billeder af M57, hvor vi nemt så centralstjernen med direkte syn.

Også størrelsen på kuplerne i forhold til teleskoperne bliver et centralt punkt i vores kravspecifikation. Men det er da sjovt at arbejde med et projekt, der giver mulighed for indkøb, man ellers aldrig kommer i nærheden af.

jesper
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Lars,

Spændende. Jeg lurede lidt fordi jeg skulle have fat i Wolfgang Quere fra APM, og fik at vide han er i Esbjerg for at installere et Sirius observatorium.

Mht. refraktorer så er vi enige. En af de største fordele ved dem er netop deres relative ufølsomhed for temik, både i tubus og tilsyneladende også lokalt.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 15 i alt)
                                • Emnet 'Spejl og kvalitet' er lukket for nye svar.