Spejl afstand

• Dette emne har 87 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1836 times
Viser 13 indlæg - 76 til 88 (af 88 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Morten – der tror jeg du har ret. Lige nu er der 456,9mm give or take 0,1mm 😉

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Gode nyheder, Michael !

Hvordan har du målt sekundæren ?

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Lars.

Ja, det undrede jeg mig også over??!
          En konveks sekundær har kun et imaginært focuspunkt, så der er kun to metoder til at måle brændvidden:
          1: Med et spherometer. Har en usikkerhed på et par mm.
          2: brug af en Hindle sfære:

http://www.telescope-optics.net/hindle_sphere_test.htm

mvh
          Jens

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

eller 3. interferens mod den konkave glas-tool man har slebet den med.

Men den mulighed har Michael jo ikke.
            I øvrigt kan jeg fortælle, at sekundæren nærmest ligner et plan-spejl.
            Der er en meget lang brændvidde på den!

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Eller bare måle hvor “høj toppen” er, også regne det ud (fejlen kan være et par mm uden problemmer, men er hvad jeg har mulighed for).

Det var også meget meget hårdt fastspændt, samt den havde en lille flig af coatingen der var slået af lige under spænde ringen. Den er nu malet med tavlelak, og ringen er ikke knoldspændt. Brændvidden regnede knægten ud, lige hvordan spurgte jeg ikke om – satte ham bare til det – KU MAT/MAT burde på de par år have lært ham et eller andet Geek

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Ja, det er sådan man måler med et spherometer.
                3 ben i en cirkel og et 4. i midten som måler højden eller dybden.

At sekundæren har været så hårdt spændt fast kan umuligt have være godt.
                Jeg er meget spændt på at høre hvad en stjernetest viser. Jeg håber, at vi fik målt primærspejlet rigtigt forleden!

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole

Da jeg først fandt mit notat med den sidste afstand, og genmålt for at være sikker.. Man måler vel fra kniven, eller skal der måles fra øjet?

Lige den afstands forskel kan godt forklare, den forskel jeg ser mellem udførte tests (fokallængde vs spejlafstand)..

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Man måler fra kniven, enten til kant eller centrum af spejlet. Jeg plejer at måle til kant, da den er mere veldefineret. Og mindre udsat for skade, da man kan holde målebåndet til, istedet for at støde imod.

mvh
                    Jens

P.S for at måle ordentligt på en konveks, er der næppe nogen vej udenom et spherometer.

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Takker.

Har nu prøvet i flere timer at få nogle brugbare data ned, men de vindstød der er ødelægger det hele…

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Den skal godt nok seriøst justeres noget… Tror at sekundæren er endt med ikke at sidde i midten af holderen, bare lige en smule offsat ! Men det betyder næsten 1′ ude af kolimanering, trods at min laserbørge holder center af sekundæren når den drejes 360¤ rundt – og at sekundær skyggen falder perfekt retur på laserbørgen ! Men så små stjerner har jeg aldrig haft før, de er heller ikke trekantet mere – de er aflange grundet den dårlige kolimanering..

Så jeg kan komme frem til to ting:

Afstanden er meget bedre end tidligere, ved ikke om den er perfekt endnu.
                        De trekantet stjerner kom helt sikkert fra overspændt sekundær.
                        Så langt så godt, så jeg er på rette vej.

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Fixed der mangler dog lige en sidste bette smule i kolimaneringen (8,5″).

Men så små stjerner har den aldrig lavet mens jeg har haft den, og de er stadig ikke trekantet.
                          Største problem der er tilbage er, at fokus nu ligger lige der hvor fokuseren er helt ude – og næste adaptor jeg har er lige så lang som drawtuben – ikke smart, da jeg så ender med at fokus bare ligger når den er helt inde (var nok ikke smart at jeg valgte 1″ drawtube)..

mstauning
                          Deltager
                            • Black Hole

Her en simpel behandling af nattens test objekt (M52 viste sig ikke god):

NGC 1931, software bin2x2 – kun brugt darks og bias. Stakket og streched via DDP uden nogle former for sharpen. Der er 19 frames af 2min, guidet via AO-8. Den mangler som sagt bare noget fintrim af kolimaneringen, skal dog lige have set på om det er hovedspejlet der står lidt ude eller sekundæren (måske begge).
                            Link til fuldstørrelse:

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Som et PS: Normalt skal jeg igemmen CCDsharp for at få stjerner der ikke er helt trekantet og kommer ned i nærheden af seeingen – her ligger gemmensnitet på 2,84″ FWHM.

Viser 13 indlæg - 76 til 88 (af 88 i alt)
                            • Emnet 'Spejl afstand' er lukket for nye svar.