› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Spejl afstand
- Dette emne har 87 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 3 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 1835 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. oktober 2012 kl. 19:06 #90097
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hvad så Michael?
Fik du målt brændvidden på primæren?mvh
Jens11. oktober 2012 kl. 19:32 #90100
mortenDeltager- Super Nova
Hej igen
Foucault testen giver et meget præcist mål for brændvidden af primæren, men kan vel næppe bruges på sekundæren?
Personligt tror jeg der er for mange måleusikkerheder til at man kan beregne sig til afstanden, men det er vildt spændende at følge. Stor respekt for Michaels hårdnakkede angreb på den nød.
Nogen gange er det ikke fedt at købe brugt..
M
12. oktober 2012 kl. 09:26 #90151
mstauningDeltager- Black Hole
Jens – Nej, kan simpelthed ikke finde ud af hvordan det gøres.
Morten – ved godt at det ikke kan udmåles på den måde, men det vil da give et godt fingerpeg om hvor det skal være.18. oktober 2012 kl. 22:26 #90744
soeren- Main Sequence
Hej Michael
Lidt omkring Ronchi test.Knife-edge:Som jeg forstår det så flipper billedet på hver side af focus, men der fra og til at regne ud hvilken brændvidde hovedspejlet har, må andre forklare !!!Søren 2012-10-18 22:27:50 18. oktober 2012 kl. 23:55 #90749
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Søren.
Brændvidden, den er simpelthen det halve af den afstand hvor billedet af knivs-æggen flipper! Såre simpelt!
mvh
Jens19. oktober 2012 kl. 00:43 #90750
Målt fra knivs-æggen eller øjet?
Og er der en der har en ide om man kan udmåle forstørrelsen på ens sekundær?19. oktober 2012 kl. 05:57 #90755
Nå er kommet lidt frem til at jeg må bygge min sådan en tester-kasse dims..
Også tænker jeg:Når nu man kan afgøre fokallængden, og der faktisk findes et program der ud fra sådan en focalt-tester kan afgøre strell. Kunne jeg så ikke bare lave et setup, med testeren efter fokuseren – også justere til strell ikke bliver bedre?Og som et PS: Er der ikke en der ligger inde med setup filerne til FigureXP? Lerch’s hjemmeside er tilsynendeladende nede..21. oktober 2012 kl. 19:19 #90849
Så er måle dimsen bygget, mangler kun at få lavet en måde at montere den på mit fotostativ (ud og købe en 1/20 UNC skrue).
Eneste lysdiode jeg lige havde liggende som ikke lyste hvidt, var en blå (kommer også en grøn på, når jeg har fået hentet en der ligger på jobbet).Lavet af MDF plade, og et par skruer.10. november 2012 kl. 01:41 #91817
Nyeste opdate…
Har fået en meget venlig sjæl til at måle på sin GSO 10″ RC’er:
Skal man tror på de tal man for oplyst hos TS..
Kendte størrelser for GSO RC10″:
Primær spejl: 254mm
Sekundærspejl: 105mm
Linear Obs: 44%
F-ratio: 8
Fokal længde: 2000mm
Afstand mellem spejle: 463mm
Fokuspunkt 110mm bag ved fokuserens 2″ adaptor (så skal fokuseren bare lige måles).
Tubus længde: 735mm inkl fokuser.
Brugbart fejlt: 30mm
Højdeforskel på hovedspejlet fra center til yderkrans: 3mm
Højdeforskel på sekundærspejlet fra center til yderkrans: 2mm
Målinger –
Fra center af spejl til 2″ adaptor på fokuseren: 171mm
Derfor må afstanden E i Atmos være 174+110 = 284mmFokallængden på hovedspejlet burde derfor være 739mm, min ser ud til at ligge omkring de 760,2mm.
Jeg har ikke regnet efter endnu, om krumingen Atmos kommer frem til på hovedspejlet passer med højde forskellen opgivet af GSO.
Men Atmos kommer frem til at Radius af kurven skulle være: 1478
Sekundærspejlets kurve radius skulle så være: 875,534.Men må sige at der ikke ser ud som om mit sekundærspejl buer med 2mm!!! Kan ske det er der fejlen ligger, det finder jeg ud af imorgen – når jeg flår det ud af teleskopet…
MStauning 2012-11-10 00:42:34 10. november 2012 kl. 01:48 #91818
Når jeg så har fået målt mit sekundærspejls bue, må det være muligt at finde ud af hvordan det skal sidde – og hvad dens fokal længde derfor burde være. Så kan det jo være et spørgsmål om at flytte hovedspejlet længere op i tubus, eller længere bagud så der kan opnås optimal afstand og fokus på en og samme gang.
Dernæst en gang stjernetest, for at finde den allerbedste afstand.10. november 2012 kl. 05:11 #91819
Nu har jeg fået målt begge mine spejle, og kommer frem til:
At hovedspejlet har en fokallængde på 745mm, og har derfor en radius på 1490.Sekundæren, er der lidt mere tvivl om men… har den nu ca den radius jeg kan måle/regne mig frem til på 917~918 tættest på 918. Så siger alt at afstanden skal være mellem 456,8 og 457,0 mm, på de to spejle.Så ud og prøve med den lille picostar..Bedste ADU værdi i center pixel, samt bedste FWHM kan opnås meget meget tæt på hvad jeg er sikker på er lige under 457mm. Så nu skal spejlene bare lige have en tur (de er blevet noget støvet af at stå frit fremme så længe).. Nåja også den lille detajle at der skal nok noget klart vejr til at få det afprøvet…Men det ser godt ud, som det er lige nu. Fik dog aldrig set alle de fine ting, man skulle kunne med den tester! Fandt dog ROC på den, som var mit hovedformål.10. november 2012 kl. 07:48 #91820
k_holstDeltager- Nova
Godt kæmpet Michael
Jeg krydser fingre for at den endelige stjernetest viser at du nu har ramt den rette afstand.
10. november 2012 kl. 12:31 #91829
Næe tror nu jeg bare er ganske tæt på 😉 Spøg til side…
Havde jo været ude en aften, og lige prøve et par afstande af. Ser man på de skud (af stjerner) så kommer man frem til en kurve som desværre har en usikkerhed på +/-1mm, men den peger pænt mod 457mm afstand for mit spejlsæt.10. november 2012 kl. 13:15 #91832
De lover mulighed for noget klart Søndag som jeg så “klart” vil bruge til, at komme ud og teste det efter under de rigtigte stjerner.
Tænker man måske skulle prøve både med Sbig’en, og det lille Nikon som jo har en lidt større chip! Anyway test objektet bliver M52 da der der mange stjerner i det område, som kan ses på ganske korte expos, den står højt på himlen – skulle der være behov for det har den en fin guidestjerne i HD220770.10. november 2012 kl. 16:11 #91835
mortenDeltager- Super Nova
Good luck Michael. Håber det lykkes. Inden for 1 mm vil der næppe i praksis være megen forskel?
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Spejl afstand' er lukket for nye svar.